Det första vi skall göra är att se till att du är
i "Advanced mode".
Längst upp i höger hörn finns en text som antingen säger
"Advanced" eller "Easy". Om det står easy på
den så trycker du en gång på den så att det står
"Advanced" istället.
Så här skall ditt fönster se ut nu, ön
är Nogova vid Lipany
Tryck även på "Show Id". Du kommer inte märka
någon skillnad förens du har zommat ner ordentligt, vi kommer
till det alldels strax.
Till vänster om Lipany ligger en radiostatio, du hittar den lättast
genom att följa vägen som går upp för berget. Zomma
in över det området tills dess att du ser massa siffror på
kartan över olika saker. Det är detta som är deras "ID".
Nu är det dags för dom lite mer tekniska bitarna. Det första
vi gör är att titta på radiostationen och se att dess
ID är 31614. Längst upp så finns olika alternativ, "Units",
"Groups","Triggers", "Waypoints" och så
vidare.
Välj triggers och tryck i närheten av radiostationen. Antingen
samlar man alla "triggers" på ett ställe eller nära
dom saker som dom handlar om, gör det lättare att hitta senare
på lite större uppdrag. Nu bör du fått upp en ruta
som heter "Edit triggers". Vi skall ta en närmare titt.
Med hjälp av triggers kan vi skapa mer händelserika uppdrag
Det första som jag har ändrat är att ställa om "Axis
a" samt "Axis b" till 0 istället för 50. Detta
för slippa onödiga ringar. Vi går inte nämre in på
det för tillfället då dessa egentligen inte har någon
funktion för oss.
Dom två fälten som är intressanta för oss är
dom vi hittar nästan längst ner. "Condition" samt
"On Activation". För att förtydliga vad som står
ifall ni ser på bilden så kommer det här.
Condition:
NOT(alive object 31614)
On Activation: HINT "Radiostationen är sprängd"
Vd betyder då dessa raderna kanske du undrar. Det hela är väldigt
lätt.
Condition är "vilkoret" för att triggern skall utlösa.
Den bygger på principen "sant eller falskt" blir det sant
så aktiveras den och då sker det som står på "activation".
Vi tar en närmare titt.
NOT(alive object 31614). Vi läser på svenska. "INTE vid
liv objekt 31614".
Dvs när inte objekt 31614 lever, vilket då det gäller
ett objekt betyder att den är sprängd. När den inte lever
så stämmer ju vilkoret och triggern aktiveras. Istället
för objekt 31614 kan vi använda namn på t ex gubbar. Detta
är bra om vi vill göra uppdrag som går ut på ha
ihjäl en officer t ex.
HINT "Radiostationen är sprängd" är betydligt
lättare. Hint ger såna där rutor i vänstra hörnet
med text. Detta är kanske inget man vill ha i uppdraget men det är
väldigt bra för att pröva att olika triggers med mera fungerar
som det skall.
Problemet nu som vi har är att en radiostation är mycke svår
att slå ut, det går ut många många skott från
en stridsvagn att slå ut och vad vi vill är att kunna slå
ut den med ett Pskott. Detta går naturligtvis att fixa.
Vi skapar en ny trigger.
Denna bör ni kunna förstå nu.
Condition: true
On Activation: object 31614 setdammage 0.98
True betyder som ni förhoppningsvis vet "sant", alltså
kommer denna triggern att utlösas direkt när spelet börjar.
Object 31614 setdammage 0.98 betyder att vi sätter dess skada till
0.98
0 betyder att den är helt frisk. 1 betyder död/sprängd
och innan jag blir mailbombad av folk som inte tror jag kan stava så
skall "dammage" skrivas så. Det är BIS folket som
stavat fel.
Sen avslutar vi med sätta ut en soldat med pskott och skjuter mot
radiostationen och trycker på play. Pröva nu att skjuta mot
radiostationen.
Nu när denna guiden är slut kom jag precis på att det
inte alls är en radiostation utan en radioantenn vi skjuter mot.
Som tur kommer den här guiden fungerar iallafall. Del 2 kommer så
snart som möjligt.
den 2006-11-16 22:53