så jag får upp rutan med information med mera. Jag passar
på ändra han till en "jägare (grpch)", det får
ni avgöra själva vad ni vill ha för soldat men blir för
lätt om man kan skjuta söder radioantennen med ett pskott. Svårare
om man måste ta sig fram och lägga en bomb där.
Det
finns en rad som heter Initialization där vi kan skriva saker.
Vad vi skall skriva är.
Initialization: this MoveInDriver skarm1;
Allt som skrivs på Initialization händer med mycke liten fördröjning
direkt i starten eller direkt före. Vad den här raden gör
är att den skickar in gubben i ett fordon som förare. Fordonet
heter "skarm1" och eftersom vi skriver i gubbens "init"
som det förkortas kan vi använda oss av "this" som
betyder denna. Enkelt sagt blir det.
Initialization: Denna flytta in som förare i skarm1.
Ganska
kass svenska men det är så datorn kommer läsa och tolka
det.
Andra "förflyttningar" man kan göra är: moveinCommander,
moveinGunner, moveinCargo
Skarm1 är alltså ett fordon, men som du vet har vi inte placerat
ut något sånt. Tryck nu en bit från radion och i listan
där du kan välja "east/west" med mera finns även
empty. Du kommer bara komma åt empty om du redan satt ut en player,
annars kommer det inte att funka.
du skall ställa in är:
Side: Empty
Class: Air
Unit: Parachute
Special: Flying
Name: Skarm1
Vad som kommer att hända när du kör igång uppdraget
är att din gubbe förflyttas magiskt in i en fallskärm.
Nu skall vi även höja svårighetsgraden lite genom att
placera ut en vakt.
Placera en soldat nära vägbommen. I hans init skriver vi:
this
setbehaviour "safe"
Nu kommer vår vakt stå lite mer avslappnat med vapnet på
ryggen, inte direkt ett specielt svårt uppdrag men ett steg i taget.
I nästa del skall vi titta på hur vi avslutar uppdraget för
att sen i sista delen se hur man fixar till briefing, namn med mera som
gör uppdraget får lite mer känsla.