Streams
Radiomeddelanden
gQ guide: Grundläggande config för ditt addon
Inlägg skrivet av Granquist den 2010-03-31 18:19
"Alla bra programmerare är lata programerare" - okänd.

Ovanstande "citat" har jag valt skriva ut for att dels visa att man skall inte krångla till det mer än nödvandigt och för att inte oroa er, det är lätt och enkelt med kod.

All kod kommer skrivas i en fil som heter config.cpp, detta ar en helt vanlig text fil och kan öppnas med t ex Notepad/anteckningar.

Det första vi behöver tänka på är att vi skall försöka ärva så många egenskaper som möjligt från ett befintligt fordon. Låt säga att vi gör ett rysk bepansrat fordon likt en HMMWV. Om vi nu ärver fran HMMWV sa får vi "fel" sida, "fel" soldat som börjar i den men om vi ärver från BRDM ar det mer eller mindre klart.

För beskriva processen lite så kommer jag i denna guiden dels konfigurera en Stridsbåt 90, ett ryskt Su22 jaktplan och en civil bil av typen Trabant.

Steg ett är att hitta vilket fordon som påminner mest av det jag tänker göra. Ett enkelt sätt för att ha lite överblick ar att surfa in på följande sida: http://www.armatechsquad.com/ArmA2Class/

Nu kollar man efter ett fordon som har så mÅnga egenskaper som möjligt som det fordon jag tänkt göra samt små praktiska saker som vilken sida den tillhör. OBS. Det går använda en HMMWV som grund for en rysk lastbil. Det handlar bara om att minska mängden arbete och kod.

Jag väljer följande för mina modeller.

Strb90h -> Ärver från RHIB
Su 22 -> Ärver från Su39
Trabanten -> Ärver från Lada1

Nu en snabb titt, vad jag vill ha annorlunda från det jag ärver är följande:

Nytt namn
Ny modell
Andra hastigheter
Andra vapen pa Su 22
Strb 90H skall ligga under resistance istället för bluefor.


Förutom dessa ändringarna så är jag rätt nöjd med nuvarande egenskaper, på sikt behöver fler saker konfigureras men detta är vad jag anser som mest grundläggande. Vi kommer lägga till ytterligare saker i slutet av guiden.
Nu tar vi en titt på den koden vi kommer behöva lägga till.

Noterar att jag undviker åäö i detta läget..

Stridsbåt 90
displayname="Stridsbat 90H";
model="/mytag_stridsbat90/mytag_stridsbat90.p3d";
maxspeed=80;
side=2;


Su22
displayname="SU 22";
model="/mytag_su22/mytag_su22.p3d";
weapons="";
magazines="";


Trabanten
displayname="Trabant";
model="/mytag_trabant/mytag_trabant.p3d"
maxspeed=75;


Det borde inte vara några konstigheter att första denna kodningen. side=2; Kan vara lite förvirrande men det finns 4 huvudsidor i spelet, east, west, resistance och civilla. De har numren 0, 1,2 och 3. Vi kommer se ett betydligt enklare sätt lite senare att jobba med dessa.

Nu kommer en grundläggande config som jag gjort. Kommer inte förklara den mer än vad som redan gjorts i filen. Den innehåller lite definitioner osv. Ladda hem filen här.

Vad vi behöver titta på är cfgPatches och cfgVehicles.

Om ni inte vet vad tag är så är det kortfattat en signatur för hålla isär olika addons så flera personer kan göra samma fordon/vapen utan att det krockar. Se till att ni förstå det innan ni postar. Tills vidare använder jag taggen; myAddon_.

För mer läsning om taggar så surfa hit: http://www.ofpec.com/tags/

Iallafall, nu till kodningen.

cfgPatches
Har definierar vi vårat addons och talar om vad vi har.

Ser ut så här.
class CfgPatches {
class myAddon_mina_fordon {
units[] = {"myAddon_strb90h","myAddon_su22","myAddon_trabant"};
weapons[] = {};
requiredVersion = 1.0;
requiredAddons[] = {"CAWheeled2", "CACharacters2", "CAWeapons","CAWeapons"};
};
};


class myAddon_mina_fordon är det som säger vad ditt addon "packet" heter och som kommer skrivas in i mission filer och om någon ansluter utan ditt addons så får de "missing addon myAddon_mina_fordon", så försök ha ett bra och logiskt namn där så folk enkelt kan hitta var de skall ladda ned. Det räcker som förklaring nu.

cfgVehicles
Här kommer kodningen för våra fordon och sättet göra dem unika.

class CfgVehicles
{
class rhib; // Detta arver in alla egenskaper fran RHIB.
class su39; // Detta arver in alla egenskaper fran Su39.
class lada1; // Detta arver in alla egenskaper fran Ladan.

class myAddon_strbat90h : rhib
{
displayname="Stridsbat 90H";
model="\myAddon_stridsbat90\myAddon_stridsbat90.p3d";
maxspeed=80;
side=2;
};
class myAddon_su22 : su39
{
displayname="Su 32";
model="\myAddon_su22\myAddon_su22.p3d";
weapons[] = {};
magazines[] = {};
};
class myAddon_trabant: lada1
{
displayname="Trabant";
model="\myAddon_trabant\myAddon_trabant.p3d";
maxspeed=75;
};
};


Sådar, nu är allt klart för pröva ingame. För att vara säker på att du tänkt rätt, kontrollera med denna färdiga fil.
Kommentarer
2 #1 Granquist
den 2010-04-01 17:13
Skriv gärna en kommentar, men frågor besvaras främst i forumet Smile
3 #2 ugga
den 2010-04-01 17:25
*thumbs up*
711 #3 ogion
den 2010-04-27 15:40
Skulle vara bra med en config för ett statisk föremål med...
1046 #4 ormen80
den 2010-06-12 16:15
nice
1035 #5 akhansson
den 2010-06-27 17:24
Bra skrivet!
32897 #6 albin
den 2013-06-30 12:06
hur startar men krigFrown
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
Logga in
Användarnamn
Lösenord


Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Servers