Artiklar rangordning
Året som gått 2009
Inlägg skrivet av Granquist
den 2010-01-02 00:46
Då har det gott 10 år sen detta årtusendet började och det stämmer ganska bra överens med Anrops historia också. Så innan vi tittar på det intressanta året 2009 så tar vi en snabb tillbaka titt. I slutet av år 2000 kom en förhandstitt i PC Gamer om ett spel som lät en vara soldat och slåss i en stor värld. Det var så långt ifrån de vanliga spel som släpptes på den tiden så fantasin startade. I början på 2001 kom sen demot som öppnade möjligheter att göra egna missions. Folk som gillade spelet började knyta kontakter och engen, ugga och jag träffades. 'Squaden' SSG bildades och med tiden blev det SFP som blev till anrop, samtidigt som Operation Flashpoint, Armed Assault kom till världen. Det största som hände anrop under denna tiden var nog namnbytet från anrop.net till anrop.se men sen kom året 2009.
När Armed Assault släpptes påverkade det inte anrop nämnvärt men med Armed Assault 2 hittade fler och fler människor till anrop och vårat medlemsantal fördubblades. Verkligen tal om växtverk, nya funktioner som utmärkelser, kalenderar osv efterfrågades och server status för spelserverar, en squad byggdes upp med mera. Året var inte helt ointressant utan ArmA 2. Vi väntade även på Operation Flashpoint 2 och Modern Warfare 2. Två riktigt tunga titlar i namnet och mot ArmA 2 som vi visste skule bli bra men 'samma som förut' och sen skulle även en ny version av Americas Army släppas.
Spelåret 2009, Hjälten, ArmA 2
Först av de tre titlarna kom ArmA 2, och som vanligt gjorde BIS en release i Tjeckien, Tyskland, en i Europa och via nedladdningssidor. Bra nyhet för oss i Europa var dock möjligheten att köpa ArmA 2 via steam, tråkigt nog var det betydligt dyrare än köpa i butik. För hålla liv i traditionen var ArmA2 även fullt med buggar även om spelmässigt var det bättre än ArmA 1 så blev recensionerna sådär och det vanliga gnället uppstod på forum. Samtidigt låg det klart att ArmA 2 fortsatte med att ge den där känslan som bara går finna i OFP/ArmA, spel som varar förevigt och där en enkel soldat kan känna sig väldigt liten och oskyddad tillskillnad mot alla de spel där spelaren antar formen av en odödlig superhjälte. ArmA 2 jobbade sig sedan med patcher mot en stabil version och precis i slutet av året släpptes 1.05 som i likhet med patcherna till OFP bjöd inte bara på förbättringar utan ny/nya enheter och missions. I ArmA 1 kom viserligen warfare med flera nya objekt men egentligen var det inga nya fordon på det sättet så det var ett trevligt inslag av BIS. Även dvd kontrollen togs bort med patchen och vår kärlek till BIS nådde kanske nya höjder trots att det är ett gäng 'fulla tjecker som inte kan koda'. Svenska Tophe från Östgöta Ops gjorde den ultimata kärleksförklaringen och fick med det obligatoriska gnället i en sång. Här framförd med en fin musikvideo gjord av Aiiimular.
Rond 1: Operation Flashpoint 2
Codemasters började med släppa datorgenerade filmer, dvs inte från själva spelet, som lovade mycket och nog såg spelet riktigt bra ut. I interjuver gick det läsa hur timmar lagts ned på få till detaljer och göra exakta modeller men det fanns skeptiker som påpekade att spelmotorn var ju samma som till codemasters bilspel och borde därför vara tråkigt och allmänt sämst. Sen fanns det de som hoppades att BIS skulle få lite konkurrans för att behöva skärpa sig och göra ännu bättre spel. Spekulationerna fortsatte på nätet och BIS drog igång en gigantisk markandsföringskampanj för att vinna köpare, sedan gick det fort. En video där OFP demostreras släpptes med följande citat 'Now you can see I've taken a hit to my head. It's nothing serious, but I am bleeding badly' något som gjordes 'parodi' på i följande ArmA 2 film.
OFP 2 släpptes och ganska snart stod det klart att det var betydligt sämre än OFP med ännu sämre kopieringskydd och serverna fylldes med folk som tankat hem spelet sen spelade. Hur det gick försäljningsmässigt för Codemasters försök vet jag inte men det var uppenbart att communityn fick det inte med sig. Operation Flashpoints community är större och mer aktiv än Operation Flashpoint 2. Så ArmA 2 vann över OFP:2.
Rond 2: Modern Warfare 2
Call of Duty serien har aldrig varit någon direkt konkurrent till ArmA2. Det är helt olika spel men trots allt handlar det om att få spelare att lägga pengar för låtsas vara soldat. COD serien brukar vara bra på få till en känsla av en film och Call of duty 4, eller Modern Warfare 1 som det kan kallas, hade flera spännande uppdrag, få kommer glömma introt, första gången kom en hund springades och känslan av att sitta i AC 130 gunship. Så förhoppningarna på Modern Warfare 2 var höga och allt såg bra ut tills började komma information om att 'tilta', dvs luta sig runt hörn inte skulle ingå då det inte fanns till konsolerna. Ett klassiskt 'konventera till PC men inte dra fördelarna av att det är en PC'. Slut betyget blev att Modern Warfare 2 har bra singelplayer, kasst multiplayer och bör kanske spelas på konsol.
Rond 3: Americas Army
Om det är känslan av att vara soldat som lockar så är Americas Army den ultimata serien, i allafall boot camp delen som körs i singelplayer. Skjuta med Javelin och andra vapen känns väldigt realistiska och till priset av 0 kr men med lite amerikansk propaganda finns det egentligen ingen anledning att inte tanka hem och köra någon runda då och då. Problemet med Americas Army och deras publik servers är att det blir lätt väldigt mycket counter strike syndrom och det gäller springa som en tok eller campa. Att spela och försöka bete sig som riktiga soldater tjänar man inget på.
Livet på Anrop
I början av 2009 skedde inte så mycket på Anrop, det var nyheter, fredagsöl och lite editering på schemat. På sommaren kom en hel våg av nytt folk med massor av energi och på anrop uppstod en klyfta mellan nytt folk, gammalt folk. Nya idéer och gamla. På gott och ont ledde det hela till födelsen av SSG klanen, vilket fick gamla anrop:are att skratta gott då SSG i flera år varit nedlagd samtidigt som klan är ett förbjudet ord. Tyvärr blev det så att många av de som gick med SSG sen istället tog avstånd från Anrop och aldrig tycks hitta tillbaka men samtidigt kan vi glädjas åt att svenska communityn för arma2 har blivit större och starkare. Anrop tappade mycket av spelarna under denna perioden men vi tror att det fortfarande finns utrymme för en svensk arma2 klan och en svensk portal för militärsimulatorer och öl drickande nördar. Så även om det stämde att anrop splittrades i 2 så tror jag de flesta är nöjda med hur det blev och det är ju huvudsaken.
Något som hamnade nästan i skymd undan var bodybags arbete med skapa en grupp som kör/körde Battlefield Heroes. Under året släpptes även Free falcon med svenska flygplan och där 'vår egna' oden bidrog med göra cockpiten åt Viggen. Något han hann med mellan sina warfare / addons till ArmA 2. Så under hösten var det full aktivitet på teamspeak där flera spel kördes och där pelle drog fulla hus i sina väl organiserade och uppstyrda lir.
SFP gjorde en liten come back på slutet av året och släpptes på anrop och när vi blickar framåt är det Arrowhead med fungerande värmekameror och SFP release som vi väntar mest på. Förhoppningvis blir det lite fler lir med anrop mot/med andra grupper och fungerar inte det så får vi väl förlita oss på varandra. Anrop har ju trots allt Sveriges bästa after-work på fredagar med öl, skitsnack, datorspel och allt från bekvämligheten av att sitta hemma.
När Armed Assault släpptes påverkade det inte anrop nämnvärt men med Armed Assault 2 hittade fler och fler människor till anrop och vårat medlemsantal fördubblades. Verkligen tal om växtverk, nya funktioner som utmärkelser, kalenderar osv efterfrågades och server status för spelserverar, en squad byggdes upp med mera. Året var inte helt ointressant utan ArmA 2. Vi väntade även på Operation Flashpoint 2 och Modern Warfare 2. Två riktigt tunga titlar i namnet och mot ArmA 2 som vi visste skule bli bra men 'samma som förut' och sen skulle även en ny version av Americas Army släppas.
Spelåret 2009, Hjälten, ArmA 2
Först av de tre titlarna kom ArmA 2, och som vanligt gjorde BIS en release i Tjeckien, Tyskland, en i Europa och via nedladdningssidor. Bra nyhet för oss i Europa var dock möjligheten att köpa ArmA 2 via steam, tråkigt nog var det betydligt dyrare än köpa i butik. För hålla liv i traditionen var ArmA2 även fullt med buggar även om spelmässigt var det bättre än ArmA 1 så blev recensionerna sådär och det vanliga gnället uppstod på forum. Samtidigt låg det klart att ArmA 2 fortsatte med att ge den där känslan som bara går finna i OFP/ArmA, spel som varar förevigt och där en enkel soldat kan känna sig väldigt liten och oskyddad tillskillnad mot alla de spel där spelaren antar formen av en odödlig superhjälte. ArmA 2 jobbade sig sedan med patcher mot en stabil version och precis i slutet av året släpptes 1.05 som i likhet med patcherna till OFP bjöd inte bara på förbättringar utan ny/nya enheter och missions. I ArmA 1 kom viserligen warfare med flera nya objekt men egentligen var det inga nya fordon på det sättet så det var ett trevligt inslag av BIS. Även dvd kontrollen togs bort med patchen och vår kärlek till BIS nådde kanske nya höjder trots att det är ett gäng 'fulla tjecker som inte kan koda'. Svenska Tophe från Östgöta Ops gjorde den ultimata kärleksförklaringen och fick med det obligatoriska gnället i en sång. Här framförd med en fin musikvideo gjord av Aiiimular.
Rond 1: Operation Flashpoint 2
Codemasters började med släppa datorgenerade filmer, dvs inte från själva spelet, som lovade mycket och nog såg spelet riktigt bra ut. I interjuver gick det läsa hur timmar lagts ned på få till detaljer och göra exakta modeller men det fanns skeptiker som påpekade att spelmotorn var ju samma som till codemasters bilspel och borde därför vara tråkigt och allmänt sämst. Sen fanns det de som hoppades att BIS skulle få lite konkurrans för att behöva skärpa sig och göra ännu bättre spel. Spekulationerna fortsatte på nätet och BIS drog igång en gigantisk markandsföringskampanj för att vinna köpare, sedan gick det fort. En video där OFP demostreras släpptes med följande citat 'Now you can see I've taken a hit to my head. It's nothing serious, but I am bleeding badly' något som gjordes 'parodi' på i följande ArmA 2 film.
OFP 2 släpptes och ganska snart stod det klart att det var betydligt sämre än OFP med ännu sämre kopieringskydd och serverna fylldes med folk som tankat hem spelet sen spelade. Hur det gick försäljningsmässigt för Codemasters försök vet jag inte men det var uppenbart att communityn fick det inte med sig. Operation Flashpoints community är större och mer aktiv än Operation Flashpoint 2. Så ArmA 2 vann över OFP:2.
Rond 2: Modern Warfare 2
Call of Duty serien har aldrig varit någon direkt konkurrent till ArmA2. Det är helt olika spel men trots allt handlar det om att få spelare att lägga pengar för låtsas vara soldat. COD serien brukar vara bra på få till en känsla av en film och Call of duty 4, eller Modern Warfare 1 som det kan kallas, hade flera spännande uppdrag, få kommer glömma introt, första gången kom en hund springades och känslan av att sitta i AC 130 gunship. Så förhoppningarna på Modern Warfare 2 var höga och allt såg bra ut tills började komma information om att 'tilta', dvs luta sig runt hörn inte skulle ingå då det inte fanns till konsolerna. Ett klassiskt 'konventera till PC men inte dra fördelarna av att det är en PC'. Slut betyget blev att Modern Warfare 2 har bra singelplayer, kasst multiplayer och bör kanske spelas på konsol.
Rond 3: Americas Army
Om det är känslan av att vara soldat som lockar så är Americas Army den ultimata serien, i allafall boot camp delen som körs i singelplayer. Skjuta med Javelin och andra vapen känns väldigt realistiska och till priset av 0 kr men med lite amerikansk propaganda finns det egentligen ingen anledning att inte tanka hem och köra någon runda då och då. Problemet med Americas Army och deras publik servers är att det blir lätt väldigt mycket counter strike syndrom och det gäller springa som en tok eller campa. Att spela och försöka bete sig som riktiga soldater tjänar man inget på.
Livet på Anrop
I början av 2009 skedde inte så mycket på Anrop, det var nyheter, fredagsöl och lite editering på schemat. På sommaren kom en hel våg av nytt folk med massor av energi och på anrop uppstod en klyfta mellan nytt folk, gammalt folk. Nya idéer och gamla. På gott och ont ledde det hela till födelsen av SSG klanen, vilket fick gamla anrop:are att skratta gott då SSG i flera år varit nedlagd samtidigt som klan är ett förbjudet ord. Tyvärr blev det så att många av de som gick med SSG sen istället tog avstånd från Anrop och aldrig tycks hitta tillbaka men samtidigt kan vi glädjas åt att svenska communityn för arma2 har blivit större och starkare. Anrop tappade mycket av spelarna under denna perioden men vi tror att det fortfarande finns utrymme för en svensk arma2 klan och en svensk portal för militärsimulatorer och öl drickande nördar. Så även om det stämde att anrop splittrades i 2 så tror jag de flesta är nöjda med hur det blev och det är ju huvudsaken.
Något som hamnade nästan i skymd undan var bodybags arbete med skapa en grupp som kör/körde Battlefield Heroes. Under året släpptes även Free falcon med svenska flygplan och där 'vår egna' oden bidrog med göra cockpiten åt Viggen. Något han hann med mellan sina warfare / addons till ArmA 2. Så under hösten var det full aktivitet på teamspeak där flera spel kördes och där pelle drog fulla hus i sina väl organiserade och uppstyrda lir.
SFP gjorde en liten come back på slutet av året och släpptes på anrop och när vi blickar framåt är det Arrowhead med fungerande värmekameror och SFP release som vi väntar mest på. Förhoppningvis blir det lite fler lir med anrop mot/med andra grupper och fungerar inte det så får vi väl förlita oss på varandra. Anrop har ju trots allt Sveriges bästa after-work på fredagar med öl, skitsnack, datorspel och allt från bekvämligheten av att sitta hemma.
Kommentarer
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
den 2010-01-02 08:33
den 2010-01-12 22:14