Streams
Radiomeddelanden
Arma uppdragsskapar guide, del 3
Inlägg skrivet av ctrl den 2007-02-26 21:56


Arma uppdragsskapar guide, del 3



 



MediumV1



Målet med del 3 är att ge lite tips om copy/ class=SpellE>paste, släpa gubbar/waypoints
kartan samt visa tre nya finesser: 1. Trigger när två
föremål är inom ett visst avstånd från varandra, 2. Få en gubbe att gå med i en
grupp under uppdragets gång samt slutligen, 3. Aktivera ett uppdragsmål
efter att en trigger löst ut. Som en liten bonus lär
vi oss att få ut lite text till spelarna och att en marker synlig under
uppdragets gång.



 




  • Skapa
    mappen ”<ditt namn><dagensdatum>MediumV1.Sara” ex:
    ”ctrl070129MediumV1”

  • Kopiera
    briefing.Czech.html, class=SpellE>descriptions.ext och init.sqs till mappen. (döp gärna om
    briefingen till briefing.html
    jag har fått veta och testat att det fungerar lika bra style='font-family:Wingdings;mso-ascii-font-family:"Times New Roman";
    mso-hansi-font-family:"Times New Roman";mso-char-type:symbol;mso-symbol-font-family:
    Wingdings'>J
    )

  • Öppna
    din init.sqs
    fil med notepad, skapa en rad ovanför ” class=SpellE>exit” och skriv in ”2”
    objstatushidden

    (För förtydligandets skull, du ska ha totalt fyra ” på din rad) Denna rad
    innebär att mål två i briefingen ej kommer att synas från start.

  • Öppna
    briefing.html med class=SpellE>notepad, editera uppdragsbeskrivningen
    till något i stil med ”Ta kontakt med den lokala smurfen i class=SpellE>Corazol, försök övertala honom att följa med oss till
    hemmabasen för överläggningar”

  • Fortfarande
    i briefing.html, class=SpellE>editera Delmål 1 till ”Ta dig till smurfen”, class=SpellE>editera Delmål två till ”Ta smurfen till bilen”, Sätt
    Delmål 3 till ”Se till att smurfen kommer säkert till basen”

  • Starta
    Arma editorn med Sahrani
    valt, ladda templateV1 som du
    redan skapat om du följt denna serie guider


  • upp till Isla del Vida (livets Ö?) Markera alla
    grupper inkl BLUFOR och alla wp
    (sätt cursorn ovanför och till vänster om allt,
    håll ner vänster musknapp och dra till nedanför och till höger om allt,
    släpp)

  • Zooma
    ut mycket så att du ser dina markerade object
    och Corazol src="ArmaUppdragsGuideDel3-filer/image001.jpg" v:shapes="_x0000_i1025">

  • Tryck
    och håll in på något av objekten och släpa dem till vattnet under class=SpellE>Corazol, släpp, zooma in… släpa dem närmre… men hela
    tiden i vattnet (Detta för att vi inte skall få med andra objekt om vi
    markerar ett område senare)



 




Jag lyckade ganska bra:



src="ArmaUppdragsGuideDel3-filer/image002.jpg" v:shapes="_x0000_i1026">



 




  • Markera
    och placera BLUFOR gruppen en bit söder om class=SpellE>Corazol

  • Dubbelklicka
    på ledaren i BLUFOR, namnge honom(gruppen) till
    ”Hero1”

  • Radera
    de översta åtta fi grupperna (Vi behöver
    egentligen inga fi alls till detta uppdrag)… Om
    du var snabb och testade att markera dessa och sen trycka class=SpellE>delete så upptäckte du att det inte fungerar, gå
    istället med musen ovanför de object du vill
    radera och tryck upprepade gånger på del

  • Markera
    i tur och ordning de fyra ”guardgrupperna”,
    tryck ”ctrl+x”, gå med cursorn
    till valfia ställen kring Corazol
    och placera ut dem med ”ctrl+v”. Justera
    positionen genom att klicka och hålla ner samt dra. Så här ser det ut hos
    mig, den fjärde är åt nordväst:



src="ArmaUppdragsGuideDel3-filer/image003.jpg" v:shapes="_x0000_i1027">



 




  • Markera
    en Infguardgrupp och släpa den till nära class=SpellE>starnden, så att du ser en av stadens gator

  • Markera
    endast själva gruppen och cycle-waypointen, se
    nedan:



src="ArmaUppdragsGuideDel3-filer/image004.jpg" v:shapes="_x0000_i1028">



 




  • Ta
    tag i en gubbe och släpa gruppen plus denna wp
    till gatan, så här ser det nu ut:



src="ArmaUppdragsGuideDel3-filer/image005.jpg" v:shapes="_x0000_i1029">



 




  • Zooma
    nu ut och ta tag i de kvarvarande wp var och en
    för sig och placera dem på ett smart sätt så att gruppen patrullerar
    staden, ex så här:



src="ArmaUppdragsGuideDel3-filer/image006.jpg" v:shapes="_x0000_i1030">



Rätt smart va?




  • Gör
    likadant med de andra grupperna fast kanske inte i staden, tänk på att du
    kan vara inzoomad, markera och sen zooma ut, dra
    och släpa bara gruppen och cycle class=SpellE>wp



 



Så än så länge är det i princip
bara repetition, dags för lite nytt:



 




  • Se
    till att du har Units valt, dubbleklicka
    vid fontänen i Corazol

  • Välj
    Side: Civilian, Class:
    Men och Unit: Civilian2 (Du kan naturligtvis
    välja en annan sorts gubbe), sätt Name: till
    ”Civil1” och tryck ok

  • Välj
    Markers i högermenyn, dubbelklicka nära vår
    gubbe

  • Sätt
    Name: till ”CivilMarker1” och Text: till
    ”Civil1”, så här:



src="ArmaUppdragsGuideDel3-filer/image007.jpg" v:shapes="_x0000_i1031">



 




  • Jag
    tycker att vi placerar ut Smurfens bil också, zooma ut, välj class=SpellE>units och dubbelklicka exempelvis på den stora
    gårdsplanen i norra delen av Corazol (se nedan)

  • class=SpellE>Välj lang=EN-GB style='mso-ansi-language:EN-GB'> Side: Empty, Class: Cars,
    Vehicle lock: till Unlocked och Unit: till Car
    (Blue). Sätt Name: till “Bilen



style='mso-ansi-language:EN-GB'> src="ArmaUppdragsGuideDel3-filer/image008.jpg" v:shapes="_x0000_i1032">



 




  • Välj
    Markers I menyn, dubbelklicka nära bilen

  • Sätt
    Name: till ”BM1”, Icon:
    till Empty och Text till ”Smurfens bil”
    (Eftersom den nu av typ Empty så kommer den ej
    att synas direkt)



src="ArmaUppdragsGuideDel3-filer/image009.jpg" v:shapes="_x0000_i1033">



 



 



Dags att skapa lite logik ;) i
uppdraget. Men innan dess kan vi ta en paus från Arma och gå tillbaka till att class=SpellE>editera briefingen:




  • Sätt
    End1 texten till ”Jasså, han kunde inte övertalas?”, Sätt End2 texten till
    ”Snyggt jobbat, detta kommer att underlätta det fortsatta kriget”



 



Åter till ArmA
editorn.




  • Vi
    placerar en trigger bredvid bilen (Jag är osäker
    men det kan vara så att markern som vi vill
    ändra status på, måste vara inom triggern)

  • Välj
    trigger och dubbelklicka nära bilen, klicka ok

  • Välj
    Groups i menyn, tryck och håll ner på class=SpellE>triggern, dra en linje till bilen (Vet inte varför
    eller om det är nödvändigt…) Så här:



src="ArmaUppdragsGuideDel3-filer/image010.jpg" v:shapes="_x0000_i1034">



 




  • Dubbelklicka
    triggern igen. Sätt Condition:
    till ”(Civil1 distance
    Hero1 <15)

  • class=SpellE>Sätt lang=EN-GB style='mso-ansi-language:EN-GB'> Type: till Switch

  • class=SpellE>Sätt lang=EN-GB style='mso-ansi-language:EN-GB'> On Act. till ” style='mso-bidi-font-weight:normal'>”BM1” setMarkerType
    ”Flag”;” style='mso-bidi-font-weight:normal'>2” class=SpellE>objstatus ”active”;[Civil1] Join group Hero1;[West,
    ”HQ”] sidechat ”I will help but I demand that we
    bring my car with me”
    ” (Skippa naturligtvis
    det första class=SpellE>och
    sista “ )



style='mso-ansi-language:EN-GB'> 



Vad det ovanstående gjorde var
att när Vår grupp kommer inom 15
meter
från smufen så:





    1. Ändras
      markern BM1 till en flagga, så att den blir
      synlig på kartan,

    2. Det
      andra målet som vi satt till osynligt i initfilen
      aktiveras nu,

    3. Vår
      smurf fås att gå med i vår grupp så att vi kan kontrollera honom,

    4. Vi
      gör så att HQ ger oss ett meddelande. (hm, vad händer om man skippar
      ”[West, ”HQ”]”? Testa!




 




  • Skapa
    en marker på flygplatsen sätt namn till exempelvis ”Basen” och Text: till
    ”Hemmabasen”

  • Skapa
    en trigger nära ovanstående marker, sätt class=SpellE>Axis a och b till ”30”,
    Activation till ”BLUFOR
    och Type: till ”End #1”

  • Skapa
    en till trigger bredvid den första, sätt class=SpellE>axis till 50 och type till
    End #2

  • Stå
    ovanför triggern, tryck ctrl+x,
    klistra in den nära bilen

  • Välj
    Groups, dra en linje från trigger
    till bilen

  • Zooma
    ut, välj Units i menyn och släpa tillbaka class=SpellE>triggern till hemmabasen



Fantastiskt, vi är klara!



src="ArmaUppdragsGuideDel3-filer/image011.jpg" v:shapes="_x0000_i1035">



 



 



                      Version
1.1, fri att spridas och användas på valfritt sätt / ctrl








Kommentarer
60 #1 ctrl
den 2007-02-26 21:57
Skulle aldrig använt word som html-redigerare om jag vetat hur det skulle se ut på ett forum... men men nu är det för jobbigt att fixa till.
2 #2 Granquist
den 2007-03-06 12:56
man skall aldrig använda word för html.. aldrig Wink

Kollat på dreamweaver?
Minst lika enkelt som Word jobba i, men kraftfullare och framförallt så skriver den "seriös" kod.
127 #3 Rawr
den 2007-05-20 22:35
Dreamweaver? Pfft... Notepad FTW! Cool
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
Logga in
Användarnamn
Lösenord


Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Servers