Streams
Radiomeddelanden
Arma uppdragsskapar guide, del 2
Inlägg skrivet av ctrl den 2007-02-21 20:00

Arma uppdragsskapar guide, del 2



 



Mer setup



Även om det vart lite pangpang och skoj i mission1 så var
det egentligen inget uppdrag i och med att det inte fanns något uttalat mål.



 



Det är dags att skapa en briefing och när vi ändå håller på så
kan vi skapa lite andra filer också.



 



Det nedanstående kan verka komplicerat. Då är det skönt att
få veta att detta är något man bara behöver göra en gång, sen kan man kopiera…
ni har det faktiskt ännu lättare, filerna finns på ftp-servern så det är bara
att hämta dem… och senare ändra.



 



Filerna finns här: href="ftp://nosig.no-ip.org/Arma/guidefiler/">ftp://nosig.no-ip.org/Arma/guidefiler/



 



Det är tre filer (när detta skrivs):



 



briefing class=GramE>.Czech.html



Varför heter den såhär… tja det lär vara annorlunda för er
med icke tjeckisk version :D Detta är naturligtvis
filen som innehåller uppdragsbeskrivningen. Jag rekommenderar er att class=SpellE>editera briefingfilerna med class=SpellE>notepad.



 



descriptions.ext



Detta är också en enkel textfil som kan öppnas med class=SpellE>notepad. Denna innehåller info om hur och om man skall class=SpellE>respawna när man dör i uppdraget samt vapen som skall
finnas tillgängliga att välja innan uppdraget startar.



 



init.sqs



Notepad class=GramE> på denna också. Detta är en fil som talar om för class=SpellE>ArmA vilka skript som skall
startas när uppdraget startas.



 



SimpleV2



Målet med version två är att uppdraget skall innehålla ett
mål, att fienderna skall patrullera samt att det är uppdraget som skall
bestämma fiendens skicklighet och det slumpmässigt på individnivå.



 




  1. Skapa
    en mapp under ditt missionbibliotek ”<ditt
    namn><dagensdatum>SimpleV2.Sara” (se del
    1 om du inte direkt vet vad jag menar)

  2. Kopiera
    briefing.Czech.html, descriptions.ext
    och init.sqs till denna mapp.

  3. Öppna
    briefingfilen i notepad.

  4. Där
    det nu står ”övergripande uppdragsbeskrivning…” skriver du
    ;
    ) ”Hämta traktorn och ta dig till basen levande”

  5. Där
    det står ”Delmål 1”
    skriver du ”Hämta traktorn”

  6. Där
    det står delmål 2”
    skriver du ”Ta med traktorn till basen”

  7. Där
    det står ”Här skriver du det…” skriver du ”Det är inte nödvändigt att döda
    alla fiender på ön”

  8. Där
    det står ”Detta är meddelandet …. slut ProductID="1”">1” skriver du ”någon överlevde
    åtminstone för att tala om vad som hände”

  9. Där
    det står ”…..vid alternativs slut” skriver du
    ”Snyggt jobbat, nu får vi hjälp av de civila i fortsättningen”, spara
    filen.

  10. class=SpellE>initfilen gör inget i detta uppdrag, class=SpellE>descriptionsfilen kan du låta vara ifred. (de sista
    raderna betyder att spelarna respawnar i sin
    grupp om det finns levande AI kvar i gruppen annars till mås. class=SpellE>Delayen verkar inte fungera men jag låter den vara
    kvar tills vidare.)



 



Dags att hoppa in i class=SpellE>ArmA





    • Hoppa
      in i ArmA editorn och
      välj Sahrani som Ö, skapa en class=SpellE>BLUEFOR, style='mso-spacerun:yes'> infantry,
      weaponsquad vid fyren på Isla
      del Vida precis som i förra uppdraget. Kanske upptäcker du att det inte
      är så enkelt att markera och flytta hela gruppen på kartan. Det beror på
      att Groups är valt, väljer du class=SpellE>Units på menyn till höger efter att ha placerat ut
      gruppen så går det bättre.

    • Sätt
      ledaren till ”Player” och de andra till ” class=SpellE>Playable”. Nått du kan notera är att efter att en class=SpellE>player satts ut på kartan så finns det som alternativ
      till BLUEFOR/OPFOR
      mm. Nu också EMPTY. En
      liten bild för att visa hur långt vi kommit:





 



Nu rekommenderar jag dig att följa mig till punkt och class=GramE>pricka ;) under några punkter framöver, detta därför att
målet med detta mission inte bara är att lära ut tekniker utan också att du
skall få en template som du kan använda för class=SpellE>copy/paste i framtiden!



 




  • Flytta
    ut vyn över vatten bredvid ön, där inga objekt stör, exempelvis ovanför
    namnet Isla del Vida på kartan

  • Välj
    Groups igen om du har något annat valt och
    placera sedan ut en OPFOR, Infantri,
    Weapons squad

  • Dubbelklicka
    på ledaren, skriv in detta i ”Initialization:”
    fältet: ”this setSkill
    (Random
    style='mso-bidi-font-weight:normal'>0.30 style='mso-bidi-font-weight:normal'> + 0.30)”. Ge honom (gruppen ett
    namn) ”FiInfG” (tydligen ska man ha korta namn)
    En bild:





 




  • Kopiera
    det du skrivit i Initializationfältet och klicka
    sedan ok. Dubbelklicka på en av de andra gubbarna.

  • Kopiera
    in randomtexten i hand initfält
    (detta ger honom en skillmellan
    .30
    och .60) Dra ockå ner hans class=SpellE>Probability of presense
    något (så vet man inte alltid hur många de blir. Tryck sedan ok.

  • Gör
    detsamma på resten av gubbarna, så här ska med andra ord alla utom ledaren
    vara:





 




  • Markera
    hela gruppen och kopiera ”ctrl+c” gå bort en bit
    på kartan och tryck ”ctrl+v”. Flytta den nya
    gruppen så att de ligger bredvid varandra







  • in på den nya gruppens ledare och döp honom till FiInfP
    (nu har vi en guard och en patrol
    grupp)

  • Välj
    den först gruppens ledare och skapa en waypoint
    genom att välja menyvalet Waypoints
    och sedan dubbelklicka strax ovanför den första fi-gruppen.
    Ändra typen till GUARD, Combat
    mode till Open fire, Engage
    at will, sätt speed till Full och class=SpellE>Behaviour till Combat.

  • Välj
    den andra fi-gruppens ledare skapa en class=SpellE>waypoint starx ovanför
    honom, sätt Select type
    till SEEK AND DESTROY,
    Combat mode till Open fire,
    Engage at will, speed
    till Limited och Behaviour
    till Combat.

  • Skapa
    tre till waypoints, ändra alla till class=SpellE>SEEK AND DESTROY, resten kan
    vara som standard. Skapa sedan en fjärde waypoint
    och sätt dens typ till CYCLE
    (då går den från denna till den första waypointen
    igen.
    Så en bild på slutresultatet:





style='mso-list:Ignore'>·       
Zooma ut kartan lite, markera den första gruppen
och skapa några kopior ovanför, observera att de automatiskt får andra namn



style='mso-list:Ignore'>·       
Skapa kopior på den andra gruppen.



style='mso-list:Ignore'>·       
Gör likadant som ovan för Mechanized
Squads, så här ska det sen se ut:







  • Gör
    nu en save, det räcker med att spara som class=SpellE>User mission, ge den exempelvis namnet ”templateV1”

  • Placera
    nu ut grupperna på kartan och släpa omkring dess waypoints
    efter eget önskemål, jag föreslår att du kör ”ctrl+x
    följt av ”ctrl+v” för varje grupp. Visar här min
    version, notera att jag raderade några grupper så att det blev mer lagom
    för denna lilla Ö:





 




  • class=GramE>Dags för den berömda traktorn. Hitta ett lämpligt
    ställe ungefär mitt på kartan, Se till att du har Units
    valt och dubbelklicka på kartan, välj Side: class=SpellE>Empty, Class: Cars och Unit:
    Tractor. Sätt Vehicle
    lock: till Unlocked. Sätt Name:
    till Traktor

  • Välj
    Markers i menyn till höger, placera en Marker nära traktorn, skriv
    ”traktorn” i Textfältet och i namnfältet.







  • till södra änden av ön, välj Triggers i högra
    menyn och skapa en i basen, långt söderut. Sätt Axis
    a och b till 30, välj Activition class=SpellE>BLUFOR, sätt Type till End #
    1

  • Sätt
    en till trigger, nära traktorn, låt class=SpellE>axis vara kvar på 50 och sätt Type
    till End # 2.

  • Välj
    Groups, tryck på den sista triggern,
    håll inne musknappen och dra till traktorn och släpp, om du lyckades så
    finns det ett streck mellan triggern och
    traktorn, går du in på triggern så står class=SpellE>Activation som Vehicle. Om
    allt är bra, så välj ”Units” och släpa upp den
    sista triggern till den första. Så här ser det
    ut hos mig:





 



Thats it!!!!
Glöm inte att spara som samma namn som mappen du skapade innan ex:
ctrl070128SimpleV2, välj save as till Export to class=SpellE>multiplayer missions så får du en fin . class=SpellE>pbo där som gör att du nu kan använda detta mission
när du ”hostar”.



 



Trot eller ej,
men ovanstående uppdrag ger ett lika bra resultat som flera av mina mest
uppskattade OPF missions.







Kommentarer
Det finns inga kommentarer.
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
Logga in
Användarnamn
Lösenord


Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Servers