Artiklar rangordning
AddAction
Inlägg skrivet av henk
den 2007-01-19 02:13
AddAction kan vara riktigt användbart; vid ett valt tillfälle får spelaren upp ett nytt menyalternativ i action-menyn, detta i sin tur kan man hitta på mycket roligt med.
Man behöver veta när denna ska komma upp samt vad som ska hända när det används:
När får man addAction?
Det enklaste är att göra en trigger med ett condition. Vi gör ett exempel, uppdraget är att desarmera en bomb. Vi vill att man måste gå fram till stället där bomben är placerad.
T.ex.: player distance objective1 < 2.
Villkoret uppfylls när en spelare kommer 2 meter eller närmare till objective1.
Vad ska hända?
I On activation på triggern kan vi skriva: defuse = player addAction ["Defuse bomb", "defuse.sqs"];
Nu kommer spelaren att få upp ett nytt actionalternativ som heter "Defuse bomb".
När man trycker på detta länkas det vidare till en scriptfil som heter defuse.sqs. I den måste vi skriva vad som ska hända.
Det är smart att börja filen med:
player removeAction defuse
Det vore ju dumt att kunna trycka på alternativet mer än en gång om det redan är gjort.
Sen får man fylla i med vad som ska hända, kanske:
desarmed = true
hint "Bomb defused"
player sidechat "hey guys, I think I did it"
fantasin sätter gränserna.
Man behöver veta när denna ska komma upp samt vad som ska hända när det används:
När får man addAction?
Det enklaste är att göra en trigger med ett condition. Vi gör ett exempel, uppdraget är att desarmera en bomb. Vi vill att man måste gå fram till stället där bomben är placerad.
T.ex.: player distance objective1 < 2.
Villkoret uppfylls när en spelare kommer 2 meter eller närmare till objective1.
Vad ska hända?
I On activation på triggern kan vi skriva: defuse = player addAction ["Defuse bomb", "defuse.sqs"];
Nu kommer spelaren att få upp ett nytt actionalternativ som heter "Defuse bomb".
När man trycker på detta länkas det vidare till en scriptfil som heter defuse.sqs. I den måste vi skriva vad som ska hända.
Det är smart att börja filen med:
player removeAction defuse
Det vore ju dumt att kunna trycka på alternativet mer än en gång om det redan är gjort.
Sen får man fylla i med vad som ska hända, kanske:
desarmed = true
hint "Bomb defused"
player sidechat "hey guys, I think I did it"
fantasin sätter gränserna.
Kommentarer
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
den 2007-01-19 02:15
den 2007-02-21 01:28
den 2007-02-21 13:40