Streams
Radiomeddelanden
Artiklar rangordning
Hidden Selections
Inlägg skrivet av Granquist den 2006-11-02 07:51
Hidden Selections eller "konsten att dölja en textur" är något som används på flera ställen, visste du t ex att soldaten och "medic" är samma model.
Anledningen att inte det röda korset synes på vanliga soldaterna är just Hiddenselections.
Börja med öppna din modell i O2 och så gör en selection av den del du vill dölja.

I mitt exempel har jag använt mig av Helikopter 9 och gjort nummert till en egen selection. Jag har döpt selection till NR.

Sådär, då var vi klara i O2 och resten sköter vi i Config.cpp

Det första i koden vi gör är bara att definera vårat addon och lite annat, det som är viktigt för oss är det vi hittar under CfgModels.


class CfgPatches
{
class sfp_testaddon
{
units[] = {};
weapons[] = {};
requiredVersion = 1.0;
requiredAddons[] = {""};
};
};


class CfgModels
{
class Default {};
class Vehicle: Default {};
class Helicopter: Vehicle {};
class SFPhkp9: Vehicle
{
sections[]=
{
"nr"
};

};
};


Nu har vi även lagt till selection nr så att o2 vet att den är "speciel" och vi kan anropa den senare i scriptet.

Vi hoppar ner till CfgVehicles

class CfgVehicles
{
class All {};
class AllVehicles: All {};
class Air: AllVehicles {};
class SFPhkp9: Air
{
displayname="Helikopter 9";
model="Helikopter 9";
hiddenSelections[] = {nr};
};
};


Nu har vi dölt den texturern och med hjälp av Setobjecttexture kan vi sätta en ny textur över den. Alltså har vi förmågan att dölja vissa texturer eller visa någon annan textur. Något som kan användas för tex ge fordon/soldater olika nummer/förbandsmärken och liknande.
Det kan inte användas på vapen men i övrigt är det fritt fram. Om man vill använda setobjecttexture är syntaxen så här.

this setobjecttexture [0,"\sfp_hkp9\nr\1.paa"]

0 betyder att det är den första gömda texturern, man kan ha fler än en.
Vill man ha fler är det bara lägga till flera i hiddenSelection definitionen, tex om man vill ha nummer samt förband.

hiddenSelections[] = {"nr","forband"};

Som exempel skulle då denna raden kanske fungera.


this setobjecttexture [0,"\sfp_hkp9\nr\1.paa"];

plus

this setobjecttexture [1,"\sfp_hkp9\forband\p4.paa"]
Logga in
Användarnamn
Lösenord


Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Servers