Visa ämne
Anrop » Anrop » FAQ
 Skriv ut ämne
Ny? Hur du installerar ACRE och andra moddar
Hej och välkommen,
Roligt att du vill spela med oss på Anrop. Vi är ingen klan, vi är ett community, en samlingsplats mer än något annat. Skillnaden är att vi inte tränar eller tävlar i någon form av e-sport eller ser Arma som ett tävlingsmoment. Vi är ett större gäng som gillar att spela en mängd olika, inte bara Arma, spel ihop. På en kväll kan det också spelas t.ex. Wargame och EVE. Vi har högt till tak, mycket humor, och en väldig öppenhet kring vårt spelande. Gällande just Arma 3 så kör vi ofta organiserade spel vi kallar för operationer (OP) där vi har ett scenario och mera seriöst spelande. Dessa utannonseras och som registrerad medlem kan man boka en plats i OP. Därtill så har vi ibland PVP där vi i olika uppdrag spelar mot varandra i Arma 3. Texten nedan är tänkt som en guide för Arma 3 och alla dess mods, vilket ibland kan vara lite svårt men inte omöjligt.

Hoppas att vi ser dig som ny medlem inom kort !



Arma 3 guide, få allt att fungera
Det är ett par saker du skall installera och få att fungera innan det är dags att spela med Anrop. Följ dessa enkla steg, de är så enkla att vi ser det som grundkrav att iaf förstå. Ja det är mycket text, men det blir mycket text om man vill övertydligt förklara allt och slippa ha frågor sen. För följer du stegen och tipsen så kommer du lyckas.

SFP och lösenord ?
SFP Addonet finns i två versioner ett som är lösenordsskyddat och ett som är helt öppet. Varför ? jo för att ett är inte än klassat som release utan vi vill gärna speltesta lite och ha internt. Detta medför att den senaste versionen av SFP har lösenord, medans den på Armaholic är utan och öppen för alla. För att få tillgång till aktuell SFP och dess lösenord krävs att du spelar med oss, att du är aktiv. Annars finns som nämnt, vår öppna release.

För att ladda ned aktuell öppen SFP > http://www.armaholic.com/page.php?id=...p?id=20043
För att ladda ned aktuell intern SFP > Se inställningar höger och länk till senaste SFP och få lösenordet vid/inför spel

Lathund över vad som behövs/steg för steg för att komma igång

* Registrera digAnrop.se
* Ladda ned Teamspeak, det program vi använder för att samtala över nät.
* Installera ett par addons, såsom SFP, ACRE, CBA.
* Använd gärna Arma3sync, Allt samlat och enkelt att se om något blivit uppdaterat inför ett OP
* Gå gärna in på chatkanalen snacka lite med oss, men fråga inte om lösenord eller exakt hur man löser den här FAQen (för så enkel är den).
* Skapa gärna en tråd där du berättar om dig själv och vem du är.




i.imgur.com/G48lySk.png
Du klickar på huvudsidan > http://anrop.se
i.imgur.com/Eg5bEha.jpg

I högra hörnet så ser du en länk, " klicka här ", klicka på den.
Då öppnas en ruta där du fyller i
i.imgur.com/OgSrarE.jpg

Det lösenordet du vill ha, bekräftar det.
På användarnamn så ta ett spelnamn, ha gärna samma namn i spelet, på Anrop.se och i Teamspeak.. underlättar då.
Epost är den email du använder och får en aktiverarkod.
Vill du dölja eposten kan du göra det.
Valideringskod, fyll i vad som står.
Gå till din epost som du angivit och klicka på aktivera.




i.imgur.com/fY1D4tv.png
Armandur skrev:

Att installera ACRE2

Börja med att uppdatera din Teamspeak 3 klient till version 3.0.16 (den just nu senaste versionen). Se också till att du har en ny version av addonet @CBA som du hittar här: http://www.armaho...p?id=18767

1. Ladda ner ACRE2 här: http://acre.idi-s....0.763.zip

2. Zipfilen du nu laddat ner har föjander struktur:
Kod Källa  


     acre2_xx.zip
                  - Game
                       - @ACRE2
                                   - [div. filer]
                                   - userconfig
                 - Teamspeak
                      - plugins
                              - acre2_win32.dll
                              - acre2_win64.dll


3. Mappen @ACRE2 skall flyttas till din Arma 3 mapp som finns i ditt steambibliotek (ungefär XX:\Program Files\Steam\SteamApps\common\Arma 3)

4. Öppna @ACRE2-mappen som du nyss flyttade. Här finns en del olika filer som hör till addonet. Mappen userconfig som finns här skall du flytta upp ett steg till Arma 3 mappen. Den kommer att mergas med den som redan finns där.

5. I mappen acre2_xx.zip\Teamspeak\plugins i zip-arkivet finns det två filer, acre2_win32.dll och acre2_win64.dll. Dessa skall du flytta till pluginmappen i din Teamspeak 3 klient. (Min sökväg till den mappen är: C:\Program Files (x86)\TeamSpeak 3 Client\plugins). Är du bombsäker på att du har antingen en 32-bitars eller 64-bitars så behöver du bara flytta antingen acre2_win32.dll eller acre2_win64.dll. Vet du inte så går det bra att flytta båda.

6. Aktivera (minst) @ACRE2 och @CBA i valfri launcher och starta Arma 3. Till höger på startskärmen bör du nu se en liten sköld med ACRE2 logon.

7. Det går inte längre att testa om ACRE2 fungerar i singleplayer, du behöver starta en server (antingen lokal eller dedikerad) för att testa detta. Du behöver även vara inloggad på en server i din Teamspeak klient.

Kom ihåg att ta bort keybinden för VoIP i Configuration inne i Arma 3 så att du inte sänder genom spelet. Leta reda på VoIP och tryck delete på knappbindningarna till höger.

Det kan vara bra att köra både Teamspeak och Arma 3 i administratörsläge (Ska inte längre behövas tydligen för Windows 7, men gör fortfarande det för Windows 8, men det gör ingen skada att köra båda som admin i Win7 också. Har man problem med att ACRE2 inte ansluter så bör man också aktivera administratörsläge på båda) Observera att du måste gå in i Steam\SteamApps\common\Arma 3\ och högerklicka på arma3.exe, välja egenskaper, fliken Kompatibilitet och bocka för "Kör det här programmet som en administratör" under Privilegienivå. Motsvarande förfarande gäller för Teamspeak. Exefilen heter ts3client_winXX.exe (32 eller 64).

ACRE2 mutar nu alla i TS-kanalen som inte har en fungerande ACRE2. Efter spelets slut händer det också att din mikrofon fortsätter att vara mutad, även fast den inte skall vara det, och i vissa fall är även de andra i kanalen local-mutade för dig. Du behöver då dels tabba ur och unmuta dig själv, sen klicka på användare som är local-mutade (man ser det i panelen till höger när de är markerade) och klicka på "Unmute Client".

Här är standardknappbindningarna för att använda radios i ACRE2

Radio PTT: Capslock
Alternate PTT 1: Shift-Capslock
Alternate PTT 2: Ctrl-Capslock
Alternate PTT 3: Alt-Capslock
Open/Close Radio: Alt-Ctrl-Capslock
Cycle Radio: Alt-Shift-Capslock
Cycle Babel Language: Left Windows Key
Set Radio Left Ear: Ctrl-Shift Left Arrow Key
Set Radio Right Ear: Ctrl-Shift Right Arrow Key
Set Radio Both Ears: Ctrl-Shift Up Arrow Key

ST_ACRE är nu inbyggt i ACRE2, håll in tabb och skrolla med mushjulet för att ändra din röststyrka in-game.

Fel som kan uppstå
Minst en spelare kunde varken sända eller ta emot då han hade sin teamspeak push-to-talk-knapp som Caps-Lock




i.imgur.com/OE8KPiF.png
Armandur skrev:

Arma3Sync (hädanefter förkortat som a3sync) finns att hämta här: http://www.armaho...p?id=22199

Installera a3sync och peka den till rätt mappar på din dator, ex. SteamApps/common/arma3.

Grundförfarande

Starta a3sync, du får nu upp en vy med två paneler. Den vänstra innehåller dina installerade addon som a3sync upptäckt, den högra innehåller grupper av addons som du kan sätta ihop själv.

Du måste skapa grupper med addons för att kunna aktivera och spela med dem.

För att skapa en addon-grupp högerklicka på högerpanelen och välj Add Group. Du kan nu dra addons från den vänstra panelen till din addonsgrupp på högra panelen och sedan bocka för bockrutorna för att starta med addonesn.

Hämta moddar från Anrops repository
Anrops repository har en autoconfig adress som är
Kod Källa  

http://arma3sync.anrop.se/.a3s/autoconfig


Gå till fliken Repositories i a3sync. Tryck på det blå plustecknet till höger för att öppna fönstret för att lägga till ett repository.
i.imgur.com/ma1aU4G.png

Klistra in Anrops autoconfig adress i fältet längst upp och tryck på import, a3sync hämtar då alla inställningar för att kunna ansluta till Anrops repository.

Tryck på OK för att bekräfta och stänga rutan.

Anrop har nu lagts till som ett tillgängligt repository i listan. Markera repositoryt och tryck på knappen Connect längst ned till höger på höger sida.

i.imgur.com/DzeMeiV.png

Du kommer nu till Anrops repository, men än så länge är det tomt. Tryck på den gröna bock-knappen uppe till vänster (Check for addons).

i.imgur.com/CJ1pCfn.png

A3sync kollar nu igenom de addons du har på hårddisken samt de som finns i Anrops repository. De du har visas med svart färg, de du inte har visas med röd färg, har de en varningstriangel bredvid sig så har repositoryt en nyare version än vad du har.

i.imgur.com/aBTA8sn.png

Markera de addons du vill hämta/uppdatera, tryck därefter på Play-tecknet knappen till vänster (Play som på en dvd-spelare inte något annat :) ).

i.imgur.com/1osSXzO.png

A3sync hämtar/uppdaterar nu de addons du valt.

Lägga till addongrupper från operationer på Anrop

På fliken för addons i a3sync finns det en knapp uppe till höger som heter Modsets, tryck på den.

Du får då upp en ruta med addons till de operationer som just nu finns upplagda på Anrop, markera en (eller flera) och tryck på OK.

i.imgur.com/uomIKiI.png

Alla addons till operationen läggs nu till som en grupp i den högra panelen, markera hela gruppen, blir alla addons förbockade och svarta, så finns alla addons.
Du kan kolla en gång på Anrops repository enligt instruktionerna ovan för att se så att du har uppdaterade addons.
Blir någon röd så har du inte addonet hämtat, du kan då hämta det via Anrops repository enligt instruktioner ovan.

i.imgur.com/nN8U02Y.png

(Som ni ser så saknar jag ett addon i gruppen)





i.imgur.com/D7stjl7.png
Starta Arma3 och Teamspeak i ADMIN läge, detta hjälper många att få kontakt med ACRE.
Chatta gärna med oss på > http://webchat.quakenet.org/?nick=Anr...t&prompt=1
Var aktiv på Anrop.se och skriv mer än gärna upp dig på Operationerna som dyker upp. Där spelas det med 20+spelare.
Vill du ha Anrop som din tagg ingame som alla andra coola, så läs denna guiden. http://anrop.se/viewpage.php?page_id=13
Redigerat av SkaGGet den 2015-04-16 19:53
Utmärkt introduktion. Ska sätta mig i morgon kväll och mata mig igenom denna!
Tack
Christer
Smile
För att installera ACRE måste man lägga plugin-dll:en i Teamspeaks plugin-mapp också, samt aktivera pluginen varje gång man vill använda den.

Både Teamspeak och ARMA3 måste köras med administratörsrättigheter.
Good point, missade DLL biten i Teamspeak, men samtidigt finns det en god README fil i ACRE zipen av xealot. Men kan addera DLL och hur man ser att den verkligen fungerar.

Men man måste inte aktivera nån plugin i TS, den är aktiv när du har lagt den i mappen och ACRE är i armamappen.

Man måste inte köra TS och Arma3 som admin, men ibland kan det hjälpa om man inte får igång det. Jag tex har aldrig kört TS eller Arma3 som admin och för mig funkar det kanon.

Men lägger till DLL biten, den missade jag, och lite om admin-starta som "om du inte får igång det" - del av FAQen.

Citera

SkaGGet skrev:
Man måste inte köra TS och Arma3 som admin, men ibland kan det hjälpa om man inte får igång det. Jag tex har aldrig kört TS eller Arma3 som admin och för mig funkar det kanon.


Det må så hända att det fungerar bra för dig men för de allra flesta så är den största felkällan att de aldrig satte arma3 och ts3 att köras som admin och således får "arma is not connected to teamspeak" notifikationer inne i spelet.

Om du väljer att inte inkludera det i din tutorial här så kommer jag gladeligen att dirigera alla som har det problemet i framtiden till dig.
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.

Citera

SkaGGet skrev:

Men lägger till DLL biten, den missade jag, och lite om admin-starta som "om du inte får igång det" - del av FAQen.


Jag sa ju att jag _ska_ =)
Kan vara en god ide att rekommendera Laaauuanchern okså, så folk lätt kan växla mellan "vanilla" arma och moddar.
För att förebygga "men nu kommer jag inte in på andra servrar, gud vad detta är krångligt"

Laaanuchern startar väll arma 3 automatiskt i Adminläge med va? (osäker på detta, men hörde något om det)


http://www.armaho...p?id=19582
http://www.armaho...19582&a=dl


A3 Launcher låter spelaren starta Arma3 med sparade profiler, dessa profiler kan innehålla moddar, (tex Acre och SFP) och commandlines (tex -nosplash).
Detta är smidigt, då man slipper att ändra moddar varje gång antingen inne i spelet, i Steam eller skapa olika ikoner för alla profiler.
Se bifogad bild längst ner i inlägget.

1. Ladda ner A3 Launcher.
2. Starta A3 Launcher.
3. Välj din Arma3 map.
4. Tryck på knappen "Menu" -> "New".
5. I fältet "Name" ; Välj ett passande namn tex, SFP med ACRE
6. Välj moddar från den högra listan och lägg till dom i den vänstra listan.
Jag rekommenderar att lägga moddarna så som så att @CBA_A3,@JayArmA3Lib kommer överst i raden, så att dessa läses in först när Launchern start arma, då vissa moddar använder funktioner i dessa.
Har fått felmeddelanden som har löst sig när dessa moddar lagt överst i listan.
7. Tryck "Done".

Rekommenderar att skapa en "profil" utan moddar, som skulle kunna heta Arma3 Vanilla, så du kan köra Arma3 utan moddar.
Christoffer bifogade följande bild:bild:
luncervanilla.png

Redigerat av Christoffer den 2013-10-03 15:02
Vi har visst lösen på ts. Samma som allt annat naturligtvis.
Update v2

La till mera text typ överallt, även Christoffer och hans info om Launchern av Head.
Pro Tips har med admin vid uppstart av A3 och TS, som lovat och sagt.
Det är ju ett levande dokument, så kommer väl komma mera eller ändras.. men då hojtar jag till vad.

Tack för mig så länge.
Bra jobbat skagget! 10 poäng plus i karmakontot Smile
Måste tacka er alla. TS verkar fungera nu. Osäker på hur jag kollar om SFP fungerar?

Saknar TMR och @SAT. Är det något jag bör lägga till?

Launchern ska jag ta som nsäta steg. Verkar förenkla tillvaron Smile

mvh
Christer
När du startar så ser du SFP loggan, du kan även starta Editorn så borde du se en karta som heter Wamako.

TMR krävs för vissa OP, @SAT behövs inte alls.

Launcher är kanon Smile

Fixat bilden på addons så suddat ut alla andra än dom SFP.
Jag tänkte att en mailinglista kunde vara användbart, där nya sfp uppdateringar är länkade samt lösenordet är skrivet. Tror det kan eliminera lite skrik i TS och IRC kanalen.
Playing Diablo 3 is for losers! Boting Diablo 3 is for winners!
Update

Fyllde på med varför SFP har ett lösenord och vad som finns som alternativ.
för att jag skulle få CBA att funka var jag tvungen att lägga till den via properties i steam och som följd allt annat annars hittade inte arma moddarna. ett problem som kom först när jag försökte med cba innan det har allt funkat aktivera ingame så att säga
La till en hänvisning till guiden för hur man får igång anrop taggen, den är ju inte så viktig men kan vara bra ha på samma ställe så la den längst ned under pro tips.

Citera

rindeblad skrev:

Utmärkt introduktion. Ska sätta mig i morgon kväll och mata mig igenom denna!
Tack
Christer
Smile
hoppas man kan få spela med er jag har spelat ganska många kriga spel har många krigs egenskaper det skulle varit nice xSWEXALLExSmile
Välkommen!! Då du säger krigsspel så menar du väll inte cod, bf. Om du menade det så är nog arma Lite fel spel. Arma är långsammare och är mycket svårareSmile
Får jag skriva det här?
svårare... långsammare.... menar du inte mer REALISTISKT
matheez is never late nor is he early he arrives precisely when he means to