Artiklar rangordning
Insurgency Mod recenserat
Inlägg skrivet av kungtotte
den 2007-07-11 09:53
Insurgency Mod (INS även kallat) är en mod till spelet Half-Life 2, och bygger på den välkända principen med två stycken lag som försöker ha ihjäl varandra med alla vapen dom kan få tag på. INS presenterar US Forces som Lag Blå, och 'iraqi insurgents' som Lag Röd, och erbjuder för närvarande sju stycken kartor som alla utspelar sig i Irak; däribland Baghdad och Ramadi. De flesta kartorna erbjuder närstrid i stadsmiljö, dock finns det några som skiljer sig från mängden. Baghdad erbjuder stadsstrid också, men med mycket öppnare miljöer. På Karkar så ska Lag Röd försvara sitt gömställe i en kolgruva, och på Sinjar så måste Lag Blå anfalla över rätt mycket öppen terräng innan de kan slå sig in i den by som Lag Röd håller.
Eftersom INS är en mod, så hade jag väldigt låga förväntningar på både grafik och ljud, men jag måste säga att INS levererar på båda fronterna och det med råge. Grafiskt så håller både kartor och modeller (spelare och vapen) hög klass, och om man kunde vrida på vapenmodellen så tror jag nästan att man skulle kunna läsa serienummer ingraverade i texturen. Effekter som t.ex. rök och eld ser verklighetstrogna ut för att man inte ska reflektera över att det är låtsasrök och låtsaseld. Allt det bleknar dock i jämförelse med ljudet, som utan tvekan är bland det bästa jag har upplevt i ett datorspel. Ljuden levereras med rejält tryck i, och man hoppar nästan till när granater briserar. Ljudbilden blir komplett och ökar närvarokänslan enormt genom saker som ekon och ringande öron, kunde man köpa ljudet separat som ett soundtrack så tvivlar jag inte på att folk hade köpt det :)
Många jag har pratat med har påpekat sin oro att INS är ytterligare en CS-klon, men en del dåliga erfarenheter till trots så vågar jag nästan lova att spelet är för svårt och realistiskt för att locka till sig CS-skaran. Om det är någon publik som kommer sälla sig till INS så är det nog först och främst Red Orchestra-människor som vill ha lite ombyte från andra världskriget. Bunnyjumping förekommer inte i INS för man träffar ingenting och får slut på stamina; Ett crosshair kan man se sig i månen efter; Standardfarten är gånghastighet och när man sprintar kan man inte skjuta alls; Dör gör man efter ett skott förutsatt att det träffar rätt och inte ens den säkraste spelaren i världen kommer att vinna ensam.
Teamet bakom INS har dessutom insett vad Source-motorn kan ge dom (nästan gratis), och de har satt fysikmotorn i arbete för att ge atmosfär på kartorna. Kastar man granater som landar nära tunnor så kommer dessa flyga iväg av explosionen, och rulla runt och kanske erbjuda skydd åt någon. Materialpenetration ger dessutom ytterligare en dimension till världen, eftersom inte allting erbjuder dugligt skydd. Man kan ställa sig bakom en trave lastpallar och således vara skyddad mot vapen som t.ex. hagelbrakare, skyddad nog för att överleva en träff i alla fall. Om någon dyker upp med en FN FAL och skjuter jättestora 7.62mm-kulor mot dina lastpallar så kommer kulorna att tränga igenom och ha ihjäl dig ganska fort. Träväggar erbjuder inte mycket skydd och råkar fienden skymta dig i ett fönster så lär du snart bli beskjuten och dödad.
Spelmässigt så lånar INS från både Red Orchestra och BF2 då de erbjuder ett liknande klassystem som båda spelen samt inkluderar ett gruppsystem som påminner om det i BF2 fast statiskt. Klasserna är de som vi är vana att se i de flesta spel, gruppchef (M4 med rödpunkt eller FN FAL), Rifleman (M16 tror jag, eller AK47), Support (M249 eller RPK-74 med trummagasin), Sapper (MP5 tror jag eller hagelbrakare), RPG-skytt (endast Insurgents?) och den allestädes närvarande Sniper (M24 eller Enfield). De flesta klasserna är utrustade med en spränghandgranat, alla har en kniv att skära korv med och gruppchefer har fått med sig rökgranater utöver spräng. Dessa klasser är indelade i färdiga Squads (eller Cells, om man spelar som Insurgent) med nio man i varje inklusive gruppchefen.
Spelar man som gruppchef så får man tillgång till ett ordersystem, där man trycker på en knapp och får en lista med olika order att ge som fyller den vänstra sidan av skärmen. Mushjulet rullar mellan order och ett vänsterklick ger den order man har markerad för tillfället, escape stänger menyn utan att ge en order. När man börjar en runda så har gruppen inget mål, och gruppmedlemmarna får helt enkelt hitta på vad de nu vill. Däremot så kommer spelet (och gruppsystemet) till sin rätt när gruppchefen delar ut order. Mål kan tilldelas i antingen offensivt eller defensivt läge; och då dyker ikoner upp i den lilla kompassen man har i överkanten av skärmen. Får man order att försvara ett mål så ser man en sköld, anfallsikonen är ett par korslagda pilar. När man vrider sig så 'poppar' ikonen ut när man är vänd mot målet, och den krymper när man vänder sig bort, vilket gör det väldigt lätt att hitta fram dit man ska trots ovana vid kartan. Dessa order är förstås de mest grundläggande, och utförligare order kan delas ut för att disponera gruppen på det bästa sättet.
Förhoppningsvis så följer alla gruppmedlemmarna orderna som ges, istället för att jaga 'frags' på egen hand. I min erfarenhet så är det ungefär 50% chans att hamna på en bra server med lagarbete, fast den siffran ändrar sig nog så snart fler får upp ögonen för INS.
Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag är positivt överraskad av denna mod, den är lätt att komma igång med, välpolerad, riktigt kul att spela och jag ser många timmar speltid i framtiden. För alla som redan nu har tillgång till Source SDK Base (man måste äga Half-Life 2, CS: Source, DoD: Source eller HL2: Episode One) så är saken redan avgjord: Ladda ner så fort som trådarna tillåter och installera omgående. Blir ni besvikna så utlovar jag en virtuell kaka.
För er som inte har tillgång till Source SDK Base ännu, så finns alternativet att köpa HL2: Episode One för ynka 70 SEK. Det är det billigaste sättet att komma igång med Insurgency Mod ifall man skulle vilja det. Jag rekommenderar modden till de som gillar realism och krigsspel, den närmaste jämförelsen jag kan göra är att det är som Red Orchestra fast i modern tappning.
Eftersom INS är en mod, så hade jag väldigt låga förväntningar på både grafik och ljud, men jag måste säga att INS levererar på båda fronterna och det med råge. Grafiskt så håller både kartor och modeller (spelare och vapen) hög klass, och om man kunde vrida på vapenmodellen så tror jag nästan att man skulle kunna läsa serienummer ingraverade i texturen. Effekter som t.ex. rök och eld ser verklighetstrogna ut för att man inte ska reflektera över att det är låtsasrök och låtsaseld. Allt det bleknar dock i jämförelse med ljudet, som utan tvekan är bland det bästa jag har upplevt i ett datorspel. Ljuden levereras med rejält tryck i, och man hoppar nästan till när granater briserar. Ljudbilden blir komplett och ökar närvarokänslan enormt genom saker som ekon och ringande öron, kunde man köpa ljudet separat som ett soundtrack så tvivlar jag inte på att folk hade köpt det :)
Många jag har pratat med har påpekat sin oro att INS är ytterligare en CS-klon, men en del dåliga erfarenheter till trots så vågar jag nästan lova att spelet är för svårt och realistiskt för att locka till sig CS-skaran. Om det är någon publik som kommer sälla sig till INS så är det nog först och främst Red Orchestra-människor som vill ha lite ombyte från andra världskriget. Bunnyjumping förekommer inte i INS för man träffar ingenting och får slut på stamina; Ett crosshair kan man se sig i månen efter; Standardfarten är gånghastighet och när man sprintar kan man inte skjuta alls; Dör gör man efter ett skott förutsatt att det träffar rätt och inte ens den säkraste spelaren i världen kommer att vinna ensam.
Teamet bakom INS har dessutom insett vad Source-motorn kan ge dom (nästan gratis), och de har satt fysikmotorn i arbete för att ge atmosfär på kartorna. Kastar man granater som landar nära tunnor så kommer dessa flyga iväg av explosionen, och rulla runt och kanske erbjuda skydd åt någon. Materialpenetration ger dessutom ytterligare en dimension till världen, eftersom inte allting erbjuder dugligt skydd. Man kan ställa sig bakom en trave lastpallar och således vara skyddad mot vapen som t.ex. hagelbrakare, skyddad nog för att överleva en träff i alla fall. Om någon dyker upp med en FN FAL och skjuter jättestora 7.62mm-kulor mot dina lastpallar så kommer kulorna att tränga igenom och ha ihjäl dig ganska fort. Träväggar erbjuder inte mycket skydd och råkar fienden skymta dig i ett fönster så lär du snart bli beskjuten och dödad.
Spelmässigt så lånar INS från både Red Orchestra och BF2 då de erbjuder ett liknande klassystem som båda spelen samt inkluderar ett gruppsystem som påminner om det i BF2 fast statiskt. Klasserna är de som vi är vana att se i de flesta spel, gruppchef (M4 med rödpunkt eller FN FAL), Rifleman (M16 tror jag, eller AK47), Support (M249 eller RPK-74 med trummagasin), Sapper (MP5 tror jag eller hagelbrakare), RPG-skytt (endast Insurgents?) och den allestädes närvarande Sniper (M24 eller Enfield). De flesta klasserna är utrustade med en spränghandgranat, alla har en kniv att skära korv med och gruppchefer har fått med sig rökgranater utöver spräng. Dessa klasser är indelade i färdiga Squads (eller Cells, om man spelar som Insurgent) med nio man i varje inklusive gruppchefen.
Spelar man som gruppchef så får man tillgång till ett ordersystem, där man trycker på en knapp och får en lista med olika order att ge som fyller den vänstra sidan av skärmen. Mushjulet rullar mellan order och ett vänsterklick ger den order man har markerad för tillfället, escape stänger menyn utan att ge en order. När man börjar en runda så har gruppen inget mål, och gruppmedlemmarna får helt enkelt hitta på vad de nu vill. Däremot så kommer spelet (och gruppsystemet) till sin rätt när gruppchefen delar ut order. Mål kan tilldelas i antingen offensivt eller defensivt läge; och då dyker ikoner upp i den lilla kompassen man har i överkanten av skärmen. Får man order att försvara ett mål så ser man en sköld, anfallsikonen är ett par korslagda pilar. När man vrider sig så 'poppar' ikonen ut när man är vänd mot målet, och den krymper när man vänder sig bort, vilket gör det väldigt lätt att hitta fram dit man ska trots ovana vid kartan. Dessa order är förstås de mest grundläggande, och utförligare order kan delas ut för att disponera gruppen på det bästa sättet.
Förhoppningsvis så följer alla gruppmedlemmarna orderna som ges, istället för att jaga 'frags' på egen hand. I min erfarenhet så är det ungefär 50% chans att hamna på en bra server med lagarbete, fast den siffran ändrar sig nog så snart fler får upp ögonen för INS.
Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag är positivt överraskad av denna mod, den är lätt att komma igång med, välpolerad, riktigt kul att spela och jag ser många timmar speltid i framtiden. För alla som redan nu har tillgång till Source SDK Base (man måste äga Half-Life 2, CS: Source, DoD: Source eller HL2: Episode One) så är saken redan avgjord: Ladda ner så fort som trådarna tillåter och installera omgående. Blir ni besvikna så utlovar jag en virtuell kaka.
För er som inte har tillgång till Source SDK Base ännu, så finns alternativet att köpa HL2: Episode One för ynka 70 SEK. Det är det billigaste sättet att komma igång med Insurgency Mod ifall man skulle vilja det. Jag rekommenderar modden till de som gillar realism och krigsspel, den närmaste jämförelsen jag kan göra är att det är som Red Orchestra fast i modern tappning.
Kommentarer
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
den 2007-07-11 10:29
den 2007-07-11 23:20
den 2007-07-12 03:36
den 2007-08-25 23:35