Artiklar rangordning
Retexturera en soldat i ArmA
Inlägg skrivet av Granquist
den 2007-07-02 20:15
Program som är bra ha installerade och som jag använder i denna guiden:
cpbo av Kegetys
Adobe Photoshop + paa plugin av kegetys
Hex-editor XVI32
Notera denna guiden är skriven samma dag som texview2 släpptes och har därför inte hunnit titta på det alternativet.
Överblick.
Vad vi skall göra är att bestämma vilken modell vi vill använda, hitta rätt namn på filen. Öppna den med Hex editorn och ändra sökvägen till texturerna.
Därefter ta reda på vilka texturer som behövs och måla om dom till den uniform vi önskar och sen spara pbon.
Kommer inte lägga någon energi på configen då den är i det närmaste självförklarande.
Jag utgår nu från att du som läser är en total idiot vad gäller ArmA men med ganska god datorvana.
Börja välja ut en modell du vill använda, det enklaste är placera gubbar i editorn.
Hitta den du vill ha och sen ta bort alla förutom den du vill ha, döp den för säkerhetsskull till: exBoyfriend
Därefter klicka på spara uppdraget med lämpligt namn.
Gå till din katalog där dina uppdrag sparas, för mig ser det ut såhär:
C:\Documents and Settings\Daniel Granquist\My Documents\ArmA Other Profiles\granQ\missions\tokigt.Intro
Öppna filen "mission.sqm" och sök reda på "exBoyfriend". Där kommer ni hitta "vehicle", kolla värdet på den.
vehicle="SoldierWB";
I detta fallet, SoldierWB.
Nu skall vi börja det roliga, depboa "characters.pbo" med hjälp av cpbo, om det behövs så unbinna även config.bin så du får en config.cpp.
Öppna config och sök på det du fick fram i vehicle plus :
SoldierWB :
Då kommer du oftast direkt där den ligger, leta upp "model".
Tex:
us_soldier_b.p3d
Nu kopiera vi den filen till våran egna mapp med våran tag.
Soldaten länkar texturerna till ca\characters\data\
Viktigt är att vi ersätter den med en exakt lika långt namn, inte en bokstav kortare eller längre för det förstör filen när vi sparar om.
Så:
ca\characters\data\
Är 20 tecken, går utmärkt ersätta med:
SFP_BackstreetBoys\
Båda är 20 tecken långa, så inga problem.
Starta Hex-editor XVI32 och öppna din fil. Välj "Search" och sen "find and replace".
Fixa det, behöver ni veta exakt vad ni skriver nu så ligger ni på samma IQ nivå som Apan Ola, i övrigt kan resten lista ut det själva.
Spara filen.
Använd configen som jag skickar med eller skriv en ny och pröva ingame.
Nu tänker du "så enkelt kan det inte vara, vad hände med texturerna", då säger jag "vilka texturer" och ni inser, ni vet inte vilka ni behöver.
Starta ArmA nu och sluta tjafsa emot.
Efter fått felmeddelande så stänger du av och letar upp:
C:\Documents and Settings\Daniel Granquist\Local Settings\Application Data\ArmA\arma.RPT
Öppna den i notepad och söker efter alla "missing textures". Kopiera dom till din egna mapp och börja måla om.
Frågor på det?
Ladda hem mitt demo addon:
http://granq.se/files/RC_SweFor.zip
Lycka till.
cpbo av Kegetys
Adobe Photoshop + paa plugin av kegetys
Hex-editor XVI32
Notera denna guiden är skriven samma dag som texview2 släpptes och har därför inte hunnit titta på det alternativet.
Överblick.
Vad vi skall göra är att bestämma vilken modell vi vill använda, hitta rätt namn på filen. Öppna den med Hex editorn och ändra sökvägen till texturerna.
Därefter ta reda på vilka texturer som behövs och måla om dom till den uniform vi önskar och sen spara pbon.
Kommer inte lägga någon energi på configen då den är i det närmaste självförklarande.
Jag utgår nu från att du som läser är en total idiot vad gäller ArmA men med ganska god datorvana.
Börja välja ut en modell du vill använda, det enklaste är placera gubbar i editorn.
Hitta den du vill ha och sen ta bort alla förutom den du vill ha, döp den för säkerhetsskull till: exBoyfriend
Därefter klicka på spara uppdraget med lämpligt namn.
Gå till din katalog där dina uppdrag sparas, för mig ser det ut såhär:
C:\Documents and Settings\Daniel Granquist\My Documents\ArmA Other Profiles\granQ\missions\tokigt.Intro
Öppna filen "mission.sqm" och sök reda på "exBoyfriend". Där kommer ni hitta "vehicle", kolla värdet på den.
vehicle="SoldierWB";
I detta fallet, SoldierWB.
Nu skall vi börja det roliga, depboa "characters.pbo" med hjälp av cpbo, om det behövs så unbinna även config.bin så du får en config.cpp.
Öppna config och sök på det du fick fram i vehicle plus :
SoldierWB :
Då kommer du oftast direkt där den ligger, leta upp "model".
Tex:
us_soldier_b.p3d
Nu kopiera vi den filen till våran egna mapp med våran tag.
Soldaten länkar texturerna till ca\characters\data\
Viktigt är att vi ersätter den med en exakt lika långt namn, inte en bokstav kortare eller längre för det förstör filen när vi sparar om.
Så:
ca\characters\data\
Är 20 tecken, går utmärkt ersätta med:
SFP_BackstreetBoys\
Båda är 20 tecken långa, så inga problem.
Starta Hex-editor XVI32 och öppna din fil. Välj "Search" och sen "find and replace".
Fixa det, behöver ni veta exakt vad ni skriver nu så ligger ni på samma IQ nivå som Apan Ola, i övrigt kan resten lista ut det själva.
Spara filen.
Använd configen som jag skickar med eller skriv en ny och pröva ingame.
Nu tänker du "så enkelt kan det inte vara, vad hände med texturerna", då säger jag "vilka texturer" och ni inser, ni vet inte vilka ni behöver.
Starta ArmA nu och sluta tjafsa emot.
Efter fått felmeddelande så stänger du av och letar upp:
C:\Documents and Settings\Daniel Granquist\Local Settings\Application Data\ArmA\arma.RPT
Öppna den i notepad och söker efter alla "missing textures". Kopiera dom till din egna mapp och börja måla om.
Frågor på det?
Ladda hem mitt demo addon:
http://granq.se/files/RC_SweFor.zip
Lycka till.
Kommentarer
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
den 2007-07-02 23:20
den 2008-02-11 23:18