KUTASI AIRBASE
1992-12-15 18:00
Väder:
Temperatur -5°C, Vind 5m/s Sydväst
Mulet, Molnbas 3400m, Höjd 400m
Snö 20mm/24h (i smält form)
QNH 961mBar
Orientering
I cirka två veckor har en pluton norrlandsjägare bedrivit fast och rörlig spaning runt spaningsområdet Yngve. De har hittat ett större ryskt arméförband som med hjälp av tunga transporthelikoptrar byggt upp ett operationscenter, troligtvis för att understödja och leda ett framtida anfall.
Med väldigt låg profil har de lyckats föra in ca en bataljons värt av marktrupper, fordon och underhållsresurser. Utöver det har de även fått in 4 taktiska ballistiska robotar typ ”Scud”, samt minst 7 raketartilleri system. Jägarplutonen har även rapporterat minst 1 lvkv ”shilka” samt minst 5 fristående lvakan.
Trots det stora värdet koncentrerat i ett mindre område så verkar beredskapen relativt låg, särskilt LV-beredskapen. Med rapporter om att pjäserna inte är bemannade under natten, med personal som sover eller återhämtar sig i sitt tält bredvid.
Dessutom verkar det vara minst 2 helikoptrar som stannar vid landningsplatsen varje natt. Typ varierar med rapporter om Mi-8, Mi-24 och Mi-26 som har övernattat.
Skiss från jägarplutonen
1: ”Scud” robotar (Rote 3 M7) 2: Landningsplats (Rote 2 M7) 3: Fordonsgruppering (Rote 1 M7) 4. Raketartilleri (Rote 4 M7)
Uppgift
Erik Blå har fått som uppgift att slå ut: Landningsplats med helikoptrar, ballistiska robotarna samt raketartilleriet i syftet att fördröja eller hindra ett eventuellt anfall. Om möjligt slå även ut fordons och drivmedels-grupperingsplatsen.
En grupp jägare kommer stanna kvar i området för att ge verkansrapport innan de nästlar sig ut ur området, 5 minuter efter 22:30:00.
Genomförande
Beslut i stort:
• Med 4 rotar attackera operationscentret under nattetid. Tid på målet är 22:30:00.
• Rote 1 är beväpnat med lysbomber för att lysa upp målområdet så att resten av gruppen kan verka
• Rote 2 är beväpnad med sprängbomber (low-drag) och har som uppgift att slå ut landningsplatsen
• Rote 3 är beväpnad med ARAK och har som uppgift att slå ut ballistiska robotarna
• Rote 4 är beväpnad med ARAK och har som uppgift att slå ut raketartilleriet
Inledningsvis så lyfter gruppen i ordningen 1,2,3,4 för att sedan följa flygplanen Ö ut mot Tbilsi. Mycket stor hänsyn ska tas till tidsförhållandet, det är av ytterst viktighet att det följs då jägargruppen som ska ge verkansrapport har bara en 10 minuts-lucka (22:25-35) som de är på plats. Men också för att alla rotar ska kunna verka på sitt mål när ljuset fortfarande är i luften.
Vid inflygning (B1-B5) strävar samtliga att hålla M0.55 men anpassar hastigheten för tidsförhållandet.
Vid B5 ökar gruppen hastighet till M0.8 och kontrollerar att man är redo för attack. För att sedan fortsätta mot B6 och M7.
Klockan Kalle +00:00:00 släpps den första satsen ljusbomber
Klockan Kalle +00:00:15 påbörjar rote 2 sitt anfall
Klockan Kalle +00:00:30 påbörjar rote 3 sitt anfall, andra satsen ljusbomber släpps
Klockan Kalle +00:00:45 påbörjar rote 4 sitt anfall
Ljusbomberna beräknas räcka 60-90 sek, ifall första försöket misslyckas för någon (ingen sikt på målet eller missade vapen) försöker man en gång till. Om det andra försöket misslyckas så är risken för stor att fi har börjat bemanna sitt luftvärn.
Efter anfall (eller försök) drar man sig söderut mot B8. När respektive rote är klar med sin uppgift åker man tillbaka till Kutasi via B5-B1 Rotvis. Ifall det inte är möjligt för en rote att ta samma väg hem (På grunda av exempelvis bränslebrist), så kan man ta direkta vägen till Kutasi. Det är dock viktigt att hålla god höjd då det finns upp till 3100m höga berg i området.
Logistik
Motorstart 21:55:00
Avgång ca 22:01:00
Vi använder bana 07 Kutasi (refnr 9014)
L2 är Senaki-Kolkhi (refnr 9012)
Ledning
Relevanta kanaler är
A/G nr14 – Kutasi trafik
Specialknapp 1 – Gruppnät
1-1 är gruppchef
2-1 är ställföreträdande gruppchef
B1: ca 17km från bana 07, bro.
B2: Bro vid ZEBDUANI
B3: Bro vid GORI
B4: Bro vid ZAGES
B5: Byn ASURETI
B6: 20km till mål
M7: YXA
B8: Passage 150° om mål
B9: Ca 20km till bana 07 Kutasi.
PDF VARNING
Briefing dokument
/PDF VARNING