Visa ämne
Vad är det att vara kristen?
|
|
Publicerat 2006-12-30 13:01
|
|
Och vad är meningen med livet? Mycket viktiga frågor som många är rädda för. (Har postat det här på alla andra forum som jag är medlem på, så då fick det bli anrop.net också även om jag inte är här så ofta ^^) Just nu har jag fastnat i en kristen ungdomsbok som heter "Take Off". Igår fastnade jag i över tre timmar! Läste 18 kapitel - jag kunde helt enkelt inte sluta (mycket värre än spelberoende! ^^). Jag blev så otroligt gripen av Gud. Han som har skrivit boken (Joakim Lundqvist) är rolig, skriver på ett bra sätt och är helt klart inspirerad av Gud. Han skriver om: *Meningen med livet *Din relation med Gud *Helande m.m... Även tonårsrelaterade saker som: *Sex *Föräldrar m.m... Måste få citera boken lite grann: Meningen med livet: Att prata med människor som inte tror på Gud och fråga dem vad de tror att det innebär att vara kristen är riktigt intressant. Du får alla möjliga svar - utom det rätta. "Man är snäll", "Man går i kyrkan", "Man ger till Röda Korset", "Man lyssnar på andliga önskeprogram på TV", "Man svär inte", "Man är allmänt tråkig"... En del av dessa saker är självklart bra och riktigt (förutom det där om "tråkig" och "önskesånger" då), men ingenting prickar själva kärnan. Frågan står kvar: Varför kristen? Vilket syfte? Inte ens alla kristna kan komma med ett vettigt svar. "För att gå ut och predika", "För att vara ett ljus i mörkret", "För att hjälpa de sjuka och de fattiga". Jojo, men när Gud skapade människan fanns det ingen att predika för - alla två var frälsta! Det fanns inget mörker att vara ljus i och det fanns inga sjuka att bota. Så varför skapade då Gud människorna över huvud taget? Du kanske har hört att du kom bort från Gud genom dina synder, men nu när Jesus har hjälpt dig tillbaka till Gud behöver du fråga dig igen: Varför? Det som står i Joh 3:16 känner du antagligen till redan. Att Gud älskade världen så mycket att Han gav sin enfödde son för att var och en som tror på Honom inte ska gå under utan ha evigt liv. "Stopp ett tag! Vadå "evigt liv"? Alla människor har ju "evigt liv" eller...? Antingen evigt liv i himmelen eller evigt liv i helvetet. Stämmer. Men evigt liv betyder inte bara att man existerar i evighet. Att få "liv" betyder också att man hittar hem, att man fattar vad livet handlar om och att man kommer in i det som är ens syfte. Som en glödlampa som legat på hyllan i städskrubben i månader, men som slutligen plockas fram, skruvas in i ett armatur och börjar lysa. Tidigare existerade den bara - nu har den börjat göra det som den var tillverkad för att göra. "Okej, svara nu då. Vad är jag tillverkad för att göra?" Det står i Joh 17:3! Här berättar Jesus klart och tydligt vad "evigt liv" är för något - vad Han dog för att du skulle få. "Och detta är evigt liv", säger Han, "att de känner Dig, den ende sanne Guden, och den som Du har sänt, Jesus Kristus". That's it! Gud har skapat dig för att du ska känna Honom, och för att han ska känna dig. För att just du och just Han ska ha en härlig, nära och unik gemenskap med varandra och gå igenom varenda dag av det här livet tillsammans. Det är det som skiljer Jesus från alla religioner som finns i den här världen. De andra säger "Lyd!", "Offra!", "Passa dig noga!!". Jesus säger: "Kom till mig - jag vill lära känna dig och vill att du ska lära känna mig". Livet med Honom är inte en religion - utan en relation. Och när vi en dag allihop ska gå fram inför Hans tron kommer den viktigaste frågan att vara om vi kände Honom eller inte. (Matt 7:22-23). För det var det du blev skapad till. En relation är ingenting som plötsligt faller ner över ditt liv från himmelen, en solig torsdagsmorgon när du vaknar. En relation bygger man upp med hjälp av tid, gemenskap och ärlighet och öppnehet mot varandra. En relation bli aldrig "färdig" - den blir bättre och bättre, starkare och starkare, djupare och djupare hela tiden. Ingen bok du läser, predikant som predikar eller ungdomspastor som ber för dig kan skapa den relationen med Jesus. Du väljer. Du bestämmer. För det är ditt liv. /Slutciterat Det blev nästan hela första kapitlet i boken! *Pust* Det är så bra så att jag inte ville klippa bort några större delar. ^^ Citatet som kommer härnäst kommer vara MYCKET kort: Om helande: Först skriver Joakim att om man vill veta hur Gud är så ska man se på Jesus. Om man vill veta vad Gud tycker är viktigt ska man ta reda på vad Jesus tyckte var viktigt. Det går knappt en sida i evangelierna, utan att Jesus botar sjuka. Jesus botade ALLA som kom till Honom. Bland alla de tillfällen i Bibeln då sjuka kom till Jesus, finner du inte ett endaste då Jesus säger någonting i stil med "Aj du, tyvärr. Jag känner att Fadern inte ger mig frid för att bota dig. Det finns ett gudomligt syfte med den här sjukdomen. Han vill att du ska lära dig något". Inte en enda gång ursäktar Han sig, inte en gång nekar Han, inte en gång vänder Han ryggen mot någon som var sjuk och i behov av Hans kraft. Helandet kunde gå till på olika sätt. Oftast skedde det omedelbart, men det kunde också komma stegvis eller efter en tid - men det kom! *Hoppar över en massa text* Och så slutpoängen: Vem är Hans kropp idag? Vem har Hans händer och fötter? Vem har möjligheten och skyldigheten att som Hans efterföljare fortsätta att lägga händerna på de sjuka, och tro Gud om att samma kraft som gjorde dem friska för tvåtusen år sedan är likadan som idag? Du! Nu! /Slutciterat. Varenda kapitel innehåller mycket intressanta saker om livet med Gud och citaten ovan är bara en mycket liten försmak. Jag rekommenderar verkligen boken "Take Off" och ger den 5 av 5 - solklart! Jag avslutar detta med frågan "vad förlorar du på att prova Jesus?". Gud har själv sagt: "Prova mig och se sedan hurdan jag blir". Jesus har hjälpt mig med så otroligt mycket och jag är oändligt tacksam till Honom. VARFÖR(??!!) motstå en relation med Universums Härskare som kan allt? Varför? För att citera boken igen: Omvärlden brukar säga "Om jag ser det kommer jag att tro på det". Den troende säger "Jag tror på det, därför kommer jag få se det". Guds rika välsignelser! ![]() |
|
|
|
Publicerat 2006-12-30 14:10
|
|
Jag är bestämd ateist. Skulle aldrig kunna tänka mig att följa en religion, det är emot mina principer och sätt att tänka. Människan är fri - vill man följa en religion så ska man kunna göra det. Däremot är det fel när religion blir t.ex. politik och det lagtsiftas om saker som står i t.ex. bibeln, osv. Din bok låter rätt intressant, synd bara att jag inte har tid att läsa. |
|
|
|
Publicerat 2006-12-30 15:03
|
|
Boken är skriven för kristna - därför kan det kännas rätt främmande. ^^ För att citera Stinissen: (en annan bra författare) Människan är skapad till Guds avbild, hon är älskad av Gud. Därför är hon stor. Av detta följer helt naturligt en ädel självkänsla. Människans arrogans förvrider denna självkänsla när hon glömmer bort att hennes storhet kommer från Gud. Istället för att tacka Gud, tackar och lovprisar den uppblåsta människan sig själv. Hon accepterar inte att vara fullständigt fattig. Den högmodige kan inte förmå sig till att sträcka ut sina tomma händer till Gud. Han vill inte stå naken inför Gud, utan försöker göra sig själv vacker. Att människan är vacker därför att Gud ser på henne och gör henne vacker, det kan inte den högmodige acceptera. Den djupaste orsaken till att så få människor når fram till en innerlig gemenskap med Gud är att så få verkligen är beredda att låta Gud älska dem. Att låta sig älskas innebär ju en naken, värnlös överlåtelse, att förlora sig själv i hängivelse till den kärlek man är absolut beroende av. Att så förlora sig själv blir en dödsstöt för självtillräckligheten. Vårt högmod är segt och det tar lång tid innan vi äntligen kapitulerar för Gud. Men varje gång undret händer att en människa äntligen överlämnar sig till Gud blir följden en stor lycklig förundran. "Varför har jag inte gjort det förr? Det är ju så lätt, så enkelt, så absolut självklart!" |
|
|
|
Publicerat 2006-12-30 16:00
|
|
Citera Farks skrev: Ja, eftersom Sverige är ett sekulariserat land så känns ju det scenariot inte särskilt troligt... Dock måste jag fråga mig, Mikael_H, vad är syftet med den här tråden? Vill du diskutera kristendom vs. ateism, religion vs. ateism, kristendom i allmänhet, religion i allmänhet eller försöker du bara göra reklam för boken? |
|
|
|
Publicerat 2006-12-30 16:03
|
|
Jag vet inte vad syftet är. ![]() |
|
|
|
Publicerat 2006-12-30 16:04
|
|
Det känns som att tråden blir vettigare om det finns något slags huvudämne för diskussionen... | |
|
|
Publicerat 2006-12-30 16:04
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=6RNfL6...RNfL6IVWCE EDIT. jag är förövrigt nyfiken på sex kapitelt, får gärna samfatta lite av dom delarna. Sex är ju så mycke mer än bara barnskapande, det är början av skapandet , meningen med livet, lycka.. eller helvete. Bra mycke mer intresseant än varför eller hur Gud skapande oss. Hoppas förövrigt att min lilla video eller någon annan skrämmer bort dig, men du är väl van vid lite häftiga diskussioner med sånt inlägg. EDIT2. Vill även säga en "rolig" kommentar, när ex tjejen kom hem från Singapore hade hon med sig 3st biblar och några cd skivor hon fått av dom som hon bott hos (hänga med i kyrkan i utbyte mot gratis boende funkade för henne) och döm av min förvåning när det är vår "egna" ulf ekman som har en skiva.. Redigerat av Granquist den 2006-12-30 16:23 |
|
|
|
Publicerat 2006-12-30 16:49
|
|
Citera kungtotte skrev: Nej, jag vet att det inte är speciellt troligt i Sverige. Men det finns ju gott om andra länder och religioner. ![]() |
|
|
|
Publicerat 2006-12-30 18:04
|
|
Citera http://www.youtube.com/watch?v=6RNfL6IVWCE Skumt. Blandat normalt och inte normalt. ![]() ![]() Den där som låg på golvet och skakade mådde mycket bra - sanna mina ord. ^^ Det ser dock väldigt konstigt och onaturligt ut för en som inte är kristen. Det där beror helt enkelt på att man möter Gud så nära att man inte kan kontrollera ens kropp. Det är helt underbart och det har hänt mig 2 gånger. Jag var lika oberedd på det båda gångerna. ^^ Så det har inget med "massupphetsning" eller nåt liknande att göra. Sexkapitlet orkar jag inte citera för tillfället. Ja... Livets Ord är den församling som har åkt ut i världen mest av alla församlingar i Sverige. LO är den församling som är allra mest utåtriktad i Sverige. Och det är många som har blivit räddade genom deras handlingar. ![]() |
|
|
|
Publicerat 2006-12-30 18:26
|
|
Denna tråd känns lite som när jehovas vittnen knackar på. Ger en broschyrer, snackar på... Utan ett riktigt syfte. | |
|
|
Publicerat 2006-12-30 18:35
|
|
dom har ett syfte om du inte ens förstår det blir det ju självfallet svårt att förstå vad dom pratar om. | |
|
|
Publicerat 2007-01-01 14:13
|
|
Citera Redkid skrev: Amen till det iaf. |
|
|
|
Publicerat 2007-01-02 15:03
|
|
...är väl helt okej så länge det är i en egen tråd i offtopic, hade det kommit upp off-topic nån annanstans hade det blivit kraftigt mycket liv från mig. ![]() _____________________________________________________________________________________________
Simma lugnt: Arma2 - F4:AF - SH:5 - FSX - RO:41-45 |
|
|
|
Publicerat 2007-01-03 13:44
|
|
Kan garantera att det varit för offtopic för offtopic på vissa andra forum ![]() Bor och jobbar i Danmark.
|
|
|
|
Publicerat 2007-01-03 16:57
|
|
Det är precis lika OT som blodpudding, musik eller Konsum. ![]() |
|
|
|
Publicerat 2007-01-06 10:30
|
|
Den enda godkända religionen på det här forumet är asatron. Slut. Frågor? ![]() |
|
|
|
Publicerat 2007-01-06 14:42
|
|
Vart i asatron passar Jesus in? ![]() |
|
|
|
Publicerat 2007-01-06 16:28
|
|
på julbordet? | |
|
|
Publicerat 2007-01-06 17:12
|
|
Vad smakar Jesus tro? Som vanligt människo kött eller något speciellt? Och den största frågan är såklart, är det kannibalism att äta Jesus?
|
|
|
|
Publicerat 2007-01-07 21:06
|
|
Nä kannibal är du ju bara om du äter andra människor Jesus måste ju vara en gud efter som han hade krafter och återuppstod. Alltså äta en Gud så är du inte kannibal. Edit: Går och ber till Freja Redigerat av Hornet85 den 2007-01-07 21:07 Bor och jobbar i Danmark.
|
|
|
Gå direkt till forum: |