Visa ämne
Räkna ut hörn på rektangel
|
|
Publicerat 2015-07-20 23:04
|
|
Jag känner till center-koordinaten samt längd och höjd på en rektangel. Kan jag räkna ut respektive hörn på något vänster? |
|
|
|
Publicerat 2015-07-20 23:28
|
|
Center: X100, Y100. Höjd: 50 Bredd: 75 Hörn 1 - Längst upp till vänster: X = 100 - 50 Y= 100 - 75 Hörn 1 = X50, Y25 Är det så du menar? YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos |
|
|
|
Publicerat 2015-07-20 23:36
|
|
Nej, det kan du inte. du måste ha någon slags normal för att räkna ut hörnen. Eftersom du kan ha en oändlig kombination så går det inte bara sådär rakt av. Vad är grejen du försöker sitta på? |
|
|
|
Publicerat 2015-07-21 00:17
|
|
Jag har hackat fram värsta super häftiga re-pair/-arm/-supply skriptet. Man skapar arean med en marker i editorn (förslagsvis då en rektangel) Jag skulle vilja märka ut hörnen lite snyggt med en partikel effekt. markerpos är en koordinat [x,y] den är centrum för markern. Jag vet även hur stor markern är med markerSize [a,b] |
|
|
|
Publicerat 2015-07-21 00:29
|
|
Då är det väl, som jag mer eller mindre föreslog där uppe, att köra något i stilen med _nextCornerX = ((">namn< getMarkerPos select 0) - (">namn<" markerSize select 0)). _nextCornerY = ((">namn< getMarkerPos select 1) - (">namn<" markerSize select 1)). Då har du väl ett hörn där? Kommer inte ihåg på rak arm ifall syntaxen är rätt, men något åt det hållet borde väl ge dig en X och Y koordinat för markerns hörn? Eller har min hjärna somnat? YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos |
|
|
|
Publicerat 2015-07-21 08:26
|
|
Om du har center koordinaten och vill ha ett hörn får du ta hälften av höjden o bredden och addera/subtrahera för att få respektive hörn Om du har roterat den får du använda https://community.../markerDir med och köra lite fin trigonometri |
|
|
|
Publicerat 2015-07-21 10:44
|
|
*får huvudvärk av det där* http://pastebin.c... |
|
|
|
Publicerat 2015-07-21 16:16
|
|
Du borde flytta ut dina 3d sphere kodsnuttar till en egen fil att kalla på istället för att kompilera strängarna på tre ställen med exakt samma kodsnuttar utom bilden som kan vara en parameter istället, det gav mig huvudvärk Är det något specifikt som är fel? Kan du ladda upp en exempel mission.sqm kanske att testa med? |
|
|
|
Publicerat 2015-07-21 20:51
|
|
Som det är nu så funkar det. Det var min release så att säga Orkar inte fippla in det där med hörnen och allt. Det är i princip copy-pastat från lite olika ställen. |
|
|
|
Publicerat 2015-07-21 21:37
|
|
Citera ZiP skrev: Eller sätta det som en sträng och använda som en konstant. edit: oh dear, mitt 500:e inlägg. Redigerat av xealot den 2015-07-22 10:25 The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.
|
|
|
|
Publicerat 2015-07-21 23:44
|
|
Som Zip sa: Om mitten är känd och även längd och bredd så räknar du lätt ut hörnen. Hörnen blir mitten plus/minus halva höjden respektive plus/minus halva bredden. | |
|
Gå direkt till forum: |