Visa ämne
Ordergivning
|
|
Publicerat 2015-04-07 14:56
|
|
Eftersom det har varit en del knorrande på sistone om långa ordergivningar som får repeteras flera gånger och dessutom ändå verkar resultera i oinformerade soldater tänkte jag förklara lite kort om hur försvarsmakten hanterar ordergivningar, i förhoppning om att vi kan eftersträva detta i fortsättningen. 5-Punkts order: 5-Punktsordern är avsedd för längre ordergivningar från plutonchefer och uppåt. Jag bedömer den som lämplig att använda i början på ett OP när alla sitter i kartan: Citera 1.ORIENTERING Avsluta med att fråga den egna ledningsgruppen om dom har något att tillägga som man har missat, därefter fråga om enhetscheferna har några frågor (det kommer de att ha) En 5-Punktsorder kan ta ett tag att knåpa ihop och gå igenom, men det borde inte ta längre än den tid som ändå går åt för att samordna allt på plats som följd av en slarvig ordergivning. FM använder den här för att det är den effektivaste metoden, och jag tror att detsamma kan gälla för oss. Plutonchefen kan med fördel sitta och filura på den här i förväg, kanske till och med samverka med OP-skaparen för bästa effekt. OBO: Gruppcheferna kan använda sig av den lite smidigare OBO, förslagsvis som första åtgärd vid uppdrags start: Citera 1.ORIENTERING Avsluta med att kontrollera om någon har tillägg eller frågor följt av verkställandekommando, ex: Framåt!, Eldställningar!, Följ mig! Nya OBO ges löpande genom hela uppdraget, en gruppchef kan lätt komma upp i ett 20-tal innan ett uppdrag är avslutat. Skippa inte frågestunden! Det kan hända att du varit otydlig eller missat något viktigt. Ansvar ligger också på underställda chefer att försäkra sig om att de har förstått rätt. Se till att de ges den möjligheten. |
|
|
|
Publicerat 2015-04-07 17:00
|
|
Bra strukt! Imponerad | |
|
|
Publicerat 2015-04-07 17:20
|
|
Kort och enkelt, gillar't
|
|
|
|
Publicerat 2015-04-07 19:23
|
|
Jag tycker absolut vi bör köra med detta. Iaf på större OP som genomförs i flera steg. Jag skulle även föreslå att man använder sweet markers som är ett mer avancerat sätt att rita på kartan. Där kan man i förväg rita och spara för att sedan snabbt plocka fram och visa andra färdiga markeringar. |
|
|
|
Publicerat 2016-09-19 22:48
|
|
Känns som den här tråden bör nämnas igen nu när tusenårsbriefing varit på tapeten igen. | |
|
|
Publicerat 2016-09-19 23:24
|
|
Lite grejer jag tror är bra att tänka på, baserat dels på misstag jag själv gjort, dels saker jag sett andra göra: * Kör briefing för chefer 15-20 minuter innan operationen drar igång (frivillig närvaro under tystnad för övriga). För vanliga grunts är ordergivning till 90% överflödig info och väntan. För dem räcker det med kortare allmän info om scenariot, husregler osv. Är man intresserad så närvarar man ändå. * Undvik ordergivning in game om det är möjligt. Ibland måste man förstås eftersom scenariot kan vara utformat så att man inte vet vad som händer, men om uppgiften är känd från början, ta det då inte in game efter spawn utan innan. Detta bör både op-skapare och chefer tänka på. * Försök ta ordergivning samtidigt som man gör något annat, typ förflyttar sig. Gruppchefer har nästan alltid radio och då går det skitbra att köra ordergivning när man åker bil eller för den delen springer nånstans. * För alla chefer men särskilt gruppchefer är det viktigt att förmedla vidare information nedåt så att alla känner att de har koll på läget. Måste man vänta nånstans är det iaf bättre om man vet varför man väntar. Sen mer allmänt om chefande under op: * Till plutonchefer: ge stor frihet till gruppchefer och lägg av med second guessing om de råkar göra annorlunda än du hade tänkt dig. Det är inte de som är korkade, det var du som var otydlig. Gilla läget, anpassa. Spelglädjen är viktigare än att just din anfallsplan blir utförd prickfritt. Undantaget är förstås om någon medvetet håller på och leker Rambo, ignorerar order eller sabbar spelet på annat sätt. Frihet under ansvar gäller. * Till gruppchefer: förmedla vidare så mycket info du kan till din grupp; dötid är mindre trist om man vet varför man väntar. Var inte rädd för att ta egna initiativ, men generellt är det obra att förflytta sig från den punkt där plutonchefen tror att ni är, utan att meddela detta uppåt. Förvirring = mer väntan. * Till vanliga soldater: lämna inte gruppen och förflytta dig helst inte från din position utan att säga till. Ge förslag till gruppchefen om det behövs men ge fan i backseat driving. Låt gruppchefen få vara chef, även om du inte håller med. Undantaget är förstås om gruppchefen beter sig direkt spelsaboterande, då är det bara att kliva in och avsätta vederbörande. Redigerat av Alekanderu den 2016-09-19 23:35 |
|
|
|
Publicerat 2016-09-20 09:27
|
|
@alekanderu jävligt bra och tydlig genomgång! något alla bör ta lärdom av även inför andra OP!
matheez is never late nor is he early he arrives precisely when he means to
|
|
|
|
Publicerat 2016-09-20 10:21
|
|
> Frihet under ansvar gäller. Självklart är det så. Men MEDDELA alltid uppåt när initiativen avsticker från ursprunglig plan. Det kan vara så att Du som gruppchef inte har fått all information ännu och då är det dumt att hitta på egna lösningar |
|
|
|
Publicerat 2017-10-11 20:38
|
|
Jag tänkte fylla på med lite mer ingående info för OP-skapare som vill få till realistiska 5-punktsorder i brief: man kan tänka att en fempunktsorder är nästan alltid baserad på en annan fempunktsorder som kommer från högre upp i näringskedjan Citera Orientering: Som OP-Skapare kan man med fördel ta på sig kompanichefshatten och skriva fempunktsordern som om den var det som plutonchefen kommer få i handen. Som exempel kan ni se hur jag gjorde inför polar glory två (som tyvärr aldrig blev av) https://www.anrop...php?id=755 Amerikanska SMEAC är snarlik och här finns ett bra exempel http://www.usnavy...utline.pdf Notera särskilt minnesramsorna SALUTE, HAS och 5W |
|
|
Gå direkt till forum: |