Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Editing
 Skriv ut ämne
Debrief mörkretshjärta
Teknik:
Det var en hel del tekniska missar, t ex fel listat vilka addons som krävdes.
Det var mitt fel, borde ha prövat mer. Var mest fokuserad på göra ett spännande OP med nya funktioner (acre radio). La ned 5 timmar på missionet, men prövade inte revive eller MP aspekten. Sen var det lite problem med få igång servern.. men 15-20 minuter är normalt. Inom den mängden man kan räkna med.

Attityd:
Att dyka upp på utsatt tid och börja tanka hem addonsen.. va fan?
När 5-8 personer säger att de inte kommer in på servern.. kanske låta oss fundera på varför istället för att hetsa om att inte du heller kommer in.
Skall man hitta problemet hjälper det inte att 10 pers alla ropar i munnen på varandra.
Generellt.. när folk börjar bli sura.. tagga ned lite. Många rage quitade. Med lite is i magen (jag satte mig i en annan teamspeak kanal för slippa allt gnäll en stund) så går det mesta att lösa.

Tänk på en del är trötta, andra väldigt seriösa.. oavsett vilket fungerar det inte att 30 pers talar i munnen.

Missionet
Missionet var tänkt att vara så enkelt att kan inte bli fel, tyvärr uppstod en del småsaker ändå..
men när jag prövade tog det mig under 20 minuter att klara av halva uppdraget.
Jag tänkte att med anrop så kan man räkna med dubbla tiden för det tar tid att organisera massa folk.. men vad jag vill se mer:

Plut chef: "Samtliga grupper, in i båtarna!".
Samtliga gruppchefer: "framåt!"
Gruppchef 1: Ettan klar
Gruppchef 2: Tvåan klar.
Plut chef: Kör västerut, följ på ettan. ordergivning följer i båtarna.

och mindre:
Plutchef: Samtliga gruppchefer till mig.. *10 minuter ordergivning*
Samtliga gruppchefer till grupperna. *10 minuter förklaring för grupperna..
tystnad för ingen vet om man skall springa vidare
rör sig mot båtarna.
Tystnad..

Vi måste kunna förflytta oss 1 km på mindre än 1 h..
Låter lyckat! : ) (Ja, detta är ironi...)
Es ist gut, ja? Und nein, Ich bin nicht ein dumbkopf... Nur ein wenig...
Teknik:
Alla gör fel någon gång. Det viktiga är att man lär sig till nästa gång. Att göra uppdrag till ArmA innehåller ju så många steg och kollar att det nästan är konstigt om ingenting blir fel.

Attityd:
• Folk har en väldig tendens att börja ladda ner addons 20 minuter innan OPen börjar. Inte för att tala gott om mig själv, men jag brukar se till att ha allt nerladdat >OCH< testat ett dygn innan OPen. Nu kom väl visserligen SFP 0.3.4 ut ganska knappt innan OPen, men det fanns gott om tid att ladda ner det innan 20:00. Nu hjälpte ju visserligen inte det eftersom jag inte hade någon aning om att Sfp_Islands krävdes, men istället för att skrika om det så satte jag direkt igång en nerladdning för det addonet och höll käften, som alla borde ha gjort.
• Folk som kommer in 20:05, skriker att de inte kommer in på servern 5 gånger, inte lyssnar på att folk håller på att lösa det och hetsar borde helt enkelt kickas från TS. TÅLAMOD. Skaffa det Anropare. Jag förstår att folk som sett fram emot ett OP faktiskt vill spela och inte sitta i en lobby hela kvällen, men som det nämndes igår: Var väldigt tacksamma över att någon/några lägger ner flera timmar så att ni ska ha tillgång till server, uppdrag, och överhuvud taget en community att spela med. Skärp er.

Problem: Människor har för lite tålamod.
Potentiell lösning: Vi har en Pre-OP kanal (Möjligtvis chill-kanalen) som alla hänger i tills OP-skaparna och de som är berörda kommer in och säger att folk nu kan hoppa över till OP-kanalen på Teamspeak. Det ska inte behöva vara så, men det är en enkel lösning.

Missionet:

Jag håller med om att det inte borde ta lika lång tid som det gör, men vad man även måste ta med i beräkningen är nya spelare, både för ArmA och Anrop. ACRE fungerar inte och det blir kommunikationsproblem. Egentligen så ska nya spelare se till att ACRE fungerar (med eller utan hjälp) innan de får vara med på OPs, men det är ett annat problem. De är också inte lika snabba på att ställa upp i led eller veta hur man går/springer och så vidare. Det hör till. Så är det bara.

Däremot så tycker jag att fokusen brister ibland hos spelare, och då tar det längre tid. Om man fipplar med telefonen såfort inget händer på 2 minuter och inte lyssnar och är uppmärksam så tar allting 10 minuter längre. Det här är väl också ofrånkomligt, och det är väl lite upp till operationsskaparen/plutonledarna/Zeus att se till att en grupp inte står på samma plats utan att det händer något i 20 minuter.

Personlig input:
Jag tycker att gårdagens OP var ett praktexempel på hur Anrop är när det är som värst. Det var inte en sak som gick fel, det var många, från flera personers håll. Det får man hantera och gå vidare.
Men vad som, i min åsikt, sabbade humöret mest av allt, var när ledarfigurerna började peka fingrar emot varandra om vems fel det var. Så gör inte ledare/chefer/OPansvariga. Har man något att bråka om så hoppar man till en annan TS-kanal och tar det där. Öppna innåt, enade utåt. Annars blir det bara tråkigt och fyllt av en obekväm atmosfär. Det här är även en nyckelpunkt för att inte skrämma bort nya Anropare. Det gäller även det jag sagt om bråk på klotterplanket. Det ser skitdåligt ut för hela communityn när folk bråkar så alla kan se.

"Mom, Dad, please stop fighting..."

Jag vill inte att Anrop förvandlas till en strikt, kall och ovälkomnande community där man blir kickad/bannad/hånad för att göra fel, skratta/skämta och snacka skit. Skillnaden är att själv veta NÄR det är passande att skämta och snacka skit, eller hur man smidigt hanterar fel man gör istället för att dra ett 30 minuter långt "Förlåt, jag borde inte gjort såhär och..."-tal i Teamspeak. Det är väl lite av en social erfarenhet att känna temperaturen i rummet innan man börjar galla ur sig sin (potentiellt roliga) skit. Det är något som fler borde tänka på.

Den här C-uppsatsen till inlägg är skriven av Echo - Kandidatexamen 'Heat Shield'
Redigerat av Echo den 2014-05-19 04:59
PWS kan verkligen hjälpa till med mods, så man slipper bli överraskad över plötsliga sfp-uppdateringar eller att N'Zwi behöver Isla Duala.

- Den kollar automatiskt om det finns uppdatering til mods, och man tvingas uppdatera innan man kan försöka joina server. (Detta kan man enkelt köra en dag eller några timmar innan.)

- Mods patchas bara med nya eller uppdaterade filer, man slipper f.eks. tanka hela SFP eller A3MP.

- Dependencies, som att N'Zwia behöver Isla Duala, hanteras automagiskt i bakgrunden.

Min erfarenhet med PWS: gå in i PWS game settings, ställ in mods directory där du har dina redan installerade mods.
Klicka sen på PWS-länken i anrops OP-sidor, så hittar den installerade mods och uppdaterar om nödvandigt.
Om man kör PWS första gången, bör man inte göra det 5 min innan OP, då den behöver en del tid för att gå igenom och verifiera.
Redigerat av Crocodeel den 2014-05-19 14:36
Jag har tyvärr inget speciellt positivt att säga om uppdraget då det inte fungerade alls från start för SOG, det må hända att det hade varit skoj om det funkade men tyvärr kan det bli så ibland.. Smile.

I kronologisk ordning:
- Strul att få igång servern, Miss med addon dependency. All good, alla kan göra fel och sådant tänker man inte alltid på.
- SOG hkp vägrade lyfta vid flygfältet och efter mycket väntande så skjöt vi piloten och flög in oss själva.
- Kilt hade svårigheter att nå grk trupp när vi skulle sätta in eld på mål, Det var stendött om man försökte anropa på kanalen enl. kartan utan vi fick lov att byta till en kanal där vi trodde att de andra låg och då funkade det (om än väldigt skakigt.. de skjöt fler skott än beodrat osv.)
- Revive buggar som i tidigare op, jag och zip blev av med all vår skit och fick loota fi vapen
- Istället för att ha en förbestämd order och där vi kunde godtyckligen anse ett objective vara avklarat när vi ville så var vi istället tvugna att förlita oss på att triggers gick igång vilket inte hände, Byn vi anföll var helt tom men så låg det folk och tryckte i djungeln som triggern antagligen täckte också som är helt omöjligt att hitta.

Efter mycket springande och avsökande så kommer en av nissarna som tryckt i skogen och dödar oss, Vi har nu respawnat på flygfältet utan möjlighet att ta oss tillbaka till op område.
Nästa gång, Sätt SOG (avskild grupp från övriga stora styrkan) att spawna någonstanns där man inte behöver någon speciell transport att komma ditt målområdet
Att springa i 10 minuter är bättre än att inte kunna ta sig dit alls.
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.

Citera

xealot skrev:Efter mycket springande och avsökande så kommer en av nissarna som tryckt i skogen och dödar oss, Vi har nu respawnat på flygfältet utan möjlighet att ta oss tillbaka till op område.

EN? Sov du under hela eldstriden eller? Var ju typ tio pers, hade ju själv ihjäl fem-sex stycken x)
i.imgur.com/6oQGwyi.jpg

Citera

KaptenKilt skrev:
EN? Sov du under hela eldstriden eller? Var ju typ tio pers, hade ju själv ihjäl fem-sex stycken x)

Ja jag är medveten om att det kom fler och vill man vara petig så kom det sporadiskt en då och då och tillslut något yoloanfall där vi alla dag, Men det är inte viktigt för debriefen hur många som dödade oss utan snarare att när vi dog så hade vi inte möjlighet att ta oss tillbaka.

För att inte tala om hur lång tid det tog för sagt anfall att ta sig fram, hade vårat objective rent muntligt vara att rensa byn och dra oss ur så hade vi varit 5km åt något annat väderstreck innan de ens kunnat se byn.
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.
True, true.
i.imgur.com/6oQGwyi.jpg