Visa ämne
Observationer från ett blåbär
|
|
Publicerat 2014-03-27 09:07
|
|
Det är självklart aldrig lätt att gå med i en ny spelgrupp. Även om man spelat samma spel förut så är allt från rutiner till taktik annorlunda och man känner sig som en nybörjare igen. Arma är ju som bekant ett sandlådespel (kanske på flera sätt ) med moddar och skript vilket gör att saker och ting kan skilja sig markant från en grupp till en annan. Varje spelgrupp ett väl fungerande system för hur man gör saker, så även Anrop, så detta är absolut inte ett "Gör så här istället"-inlägg. Som blåbäret i ledet gör man ju oftast klokt i att hålla låg profil, observera, lära och fundera i tysthet. Jag tänkte ändå drista mig ut på tunn is och dela med mig av mina observationer från det där unika perspektivet man har som blåbär på första liret, när man är helt öppen och opåverkad av gruppens historia och erfarenheter. Först och främst måste jag säga att jag är mäktigt imponerad av det höga deltagandet, nästan 30 personer på en träning! Det är lika mycket folk som den betydligt större och multinationella spelgrupp jag var med i tidigare lyckades samla på en onsdag. Helt klart så gör ni ett bra jobb här på Anrop! Vidare blev jag mycket imponerad av det militära kunnandet, från det som sades vid presentationen till det jag såg ute i snårskogen. Naturligtvis underlättas saken av att i princip alla är svenskar och har gått samma "skola" men jag tycker ändå att nivån på gruppen i helhet var hög. Det gav absolut mersmak! Dessutom tycker jag att avsaknaden av gradbeteckningar både i och utanför spelet kändes väldigt befriande och moget. Nu till det som jag upplevde som förvirrande med förbättringspotential. På träningsinlägget på forumet stod ett antal moddar uppskrivna, vilka jag följde slaviskt då jag kommer från en spelgrupp som har både Signature Verification och BattleEye påslaget och inte ville riskera att bli kickad eller rent av bannad av servern. Dock visade det sig när jag kom in att de flesta körde med Clientside mods som STHud och säkert massa andra grejer. Dessutom saknades någon form av namnskyltssystem vilket i kombination med att jag inte kände igen rösterna på folk gjorde det ytterst förvirrande att hitta min skyttegrupp och veta vem som var vem. Jag kunde inte heller sätta fingret på om detta var en standardiserad modd-lista eller om den ändras från operation till operation och beroende på vilken server vi spelar på. Något som jag blev väldigt förvånad över var hur snabba folk var att hoppa av efter att servern stod på näsan. Visst det var en del flams från ledningen vid återstarten men nog tycker jag man kan ge de som sköter om tekniken mer än 30 sekunder innan man lämnar mitt i en träning. Själv är jag gift med en dotter på 11 år så när jag ska vika en kväll för att spela så krävs det ett visst socialt förarbete och då känns det snopet när folk bara sticker. Om jag tillåts föreslå så skulle jag önska att vi hade en mer samlad mod-pack som inkluderar STHud, då det är vårt perifera seende i spelet och något som uppenbarligen redan används. Vidare bör kanske något namnskyltssystem (ALiVE har det) användas för att efterlikna det faktum att man i verkligheten faktisk känner igen folk på utseendet, något som inte låter sig göras i Arma. Dessutom är det ju faktiskt trevligare att kunna säga "Hej Skägget!" än "Hej vem är du?". När jag hörde att vi skulle använda fordon igår så visste jag hur det skulle sluta. Bohemia har ju inte lyckats helt med skademodelleringen i A3 (de har faktiskt inte implementerat den alls) då en träff från ett P-skott totalt slår ut både Hunters, Marshalls, Panthers och Slammers. En viss skadeverkan på samtliga är ju acceptabel, men att de i princip alltid exploderar och dödar alla ombord skapar naturligtvis problem och gör det väldigt prekärt att lasta in en besättning + skyttegrupp i något av fordonen utan att riskera stora och ögonblickliga förluster. Själv har jag använt AIS med gott resultat i de operationer jag byggt för att återskapa en viss verklighetsbas och mildra effekten av P-skott. Så sammanfattningsvis: Väldigt roligt att få spela med er väldigt duktiga och aktiva soldater! Längar redan till söndag, och det händer inte ofta kan jag säga! |
|
|
|
Publicerat 2014-03-27 09:31
|
|
De addons som brukar användas (utöver de OP-specifika och ACRE) är STHud och A3C Nametag. Det fick man som ny lära sig lite på egen hand och det hade absolut kunnat vara tydligare. P-skott systemet är vad det är och det har snackats om åtgärder på det. Inget jag är insatt i dock. Ses på söndag om du inte tittar in på fredag |
|
|
|
Publicerat 2014-03-27 10:48
|
|
Tar på mig att servern ballade ur lite, jag var rätt trött efter en lång arbetsdag med massa möten och pallade inte riktigt med allt tjafs Jag har ett cross platform (windows/linux) web UI till mina servrar så att den som leder operationen själv kan spawna en ArmA 3 server instans med rätt mods och missions. Det är inte jättemycket kvar, får försöka få ihop de viktigaste delarna ASAP Fixat in stöd för att generera presets till PlayWithSix till operationer med, ska på lite admin UI åt operationsansvarige och men sen kommer alla kommande operationer att synkas som presets till PWS om man lägger till Anrops repo flöde. Återkommer med mer instruktioner där |
|
|
|
Publicerat 2014-03-27 11:14
|
|
Hejsan, Alla är nya någon gång och den första perioden är man alltid lite frågande om vart ens egen plats är. Sen väl i spel kan det bli rätt svårt att hitta och känna sig till hundra vart allt är och borde vara. Det är ju förstårligt; som du säger, alla grupper har sitt sätt att köra och sitt sätt att agera. Så även internt inom Anrop, jag kör med mina grupper väl som gruppchef på ett speciellt sätt och en annan person säkert på sitt sätt. Tex så kör jag ganska specifikt per spelare exakt vad jag förväntar mig och hur jag vill att vi som grupp skall agera i de vanligaste hoten, tar oftast lite långsammare men säkrare vid linjer tex.. och andra grupper kanske kör helt annat system eller sätt att agera. Men sånt man lär sig allt eftersom; vem som passar ens spelstil och då ser till att hamna i dennes grupp. Ang. mods. Varför vi inte har ett specifikt client addonpack såsom sthud, nameplates, stacre osv. Det är många som känner att dom inte alls ser det som ett nödvändigt och känslan "lär dig spelet och lär dig rösten". Med det sagt; så har jag som OPskapare och spelare alltid sagt att det hjälper för dom spelare som vill ha det och jag supportar det till hundra för dom som vill. Men kommer aldrig ha det som ett krav eller se det som ett måste inför ett OP. Däremot så kan dom hjälpa nya att lära känna röster och se linjer i början.. det håller jag med om; men kommer för det inte säga att det är ett måste addon för folk att ha. Stay frosty !
|
|
|
|
Publicerat 2014-03-27 11:36
|
|
Jag tycker det var bra som du gjorde inför något OP att länka till dessa frivilliga mods som just frivilliga så folk hade vetskap om dem innan OP. Det är alltid är folk som frågar om dem efter varje OP i princip. Jag tycker som sagt att det vore bra med någon pansar-mod, även om den vi testade var lite väl underlig när det kom till frontpansaret. Det är nog ändå trots allt bättre med en sån än att hela vagnen och all dess besättning klappar ihop direkt. Det blir inte så kul för de som kör vagnen att sadla om till infanteri direkt när man ställt in sig på annat. Sen avskyr jag förövrigt grejen att reviva en hel grupp som sen kan kriga på, det känns så fruktansvärt "gamey", men en vagnsutskjutning resulterar ju alltid i att hela gruppen dör, oavsett hur snabbt man är ur vagnen. |
|
|
|
Publicerat 2014-03-27 11:52
|
|
kan lite hålla med om att sthud o någon nametag (a3c el TSS) kanske borde nämnas i tutorialguiden, kanske i samma andetag som heads launcher?! vad gäller annat så är det ju en personlig preferens. Dock är vi anropare inte superduktiga på att hoppa in i hjälpkanalen o få igång folk (note to self?)
You're putting points into your delusion skill right now, aren't you?
|
|
|
|
Publicerat 2014-03-27 12:29
|
|
Ang. mods så var jag kanske lite extra försiktig eftersom jag inte visste om vi körde Signatures eller BattleEye på servern. Självfallet är det alltid bäst om alla får välja om de extra funktioner de själva vill ha. Sen kan det ju naturligtvis finnas risker med att folk får köra vilken kod de vill genom att inte ha signature verification, fast det är ju ett mindre problem på en lösenordsskyddad medlemsserver. På söndag kommer jag med både STHud och A3C så ni slipper se mig irra som en huvudlös höna, mer än nödvändigt. |
|
|
|
Publicerat 2014-03-27 13:32
|
|
Jaooo jag skrev ihop en liten text om ämnet. Kanske kan hjälpa folk att landa lite efter man fått igång allt. Detta är första dokumentet som än inte redigerats något, så kanske kommer behöva fyllas på eller så.. Tanken är att jag kommer länka till denna vid OPn. http://anrop.se/forum/viewthread.php?...ad_id=2153 Stay frosty !
|
|
|
|
Publicerat 2014-03-27 15:58
|
|
Toppen! | |
|
|
Publicerat 2014-03-28 13:19
|
|
Jag är också väldigt ny, och än mer än Magoo, då jag inte tidigare lirat ARMA-serien alls före feb 2014. Jag är som person dragen till att leta efter en samlad, sammanfattad mängd instruktioner när jag är ny på en plats och jag tycker Anrops OP'ar med tydliga stora banners och anmälningsknappar är jättebra! Jag hoppas det fortsätter så. Liksom andra har jag även åsikter. Åsikter som ibland är tok-fel men då och då har någon substans. En av dessa är att kanske samla en sida, inte en forumsida utan en fast sida på siten, där en nybörjare kan läsa och ta del av en "standard-kit" och vidare "addons som vissa av oss har bra erfarenheter av". Vidare röstar jag starkt för någon form av "name tag" system. För mig är det nämligen en otrygghet i att inte känna igen rösterna och i kombination med att vi sällan inleder radiokommunikationen med "Echo Alfa 1, från Echo Alfa 4" på gruppnivå så ökar min risk att bli förvirrad. Jag personligen tycker Anrop har tillfört en helt ny nivå för mitt spelande, jag har liksom Magoo barn och dessutom en lokal chef (läs fru) som kräver mer uppmärksamhet än ett datorspel. När jag väl sätter mig med datorn så avstår jag en stor del av den tid jag annars hade haft med den lokala chefen att det inte bör falla på "helv'te, vem sa vad till vem och vem f#n e de där..." osv. - Kanske läge att köra ett radio-sync efter uppställningarna? Vi körde alltid det under min vpl-tid; Syncade kodningen på RA180 och testade allt före vi rullade ut i stan och raserade allt som kom i vår väg. Jag vill lära mig mer om moddarna och jag kommer definitivt att hänga med på opparna framöver! Väl mött |
|
|
|
Publicerat 2014-03-28 14:57
|
|
Tempest, kolla in tråden Skägget skapat och länkat till, där har du alla addons du kan tänkas vilja ha med namnskyltar och hela baletten. Ett tips är ju att skriva upp gruppchefens och omgångschefens namn och försöka känna igen de rösterna, brukar bli lätt då, särskilt när man har nametags så man ser vem som pratar. | |
|
Gå direkt till forum: |