Visa ämne
[Löst] Söker scripthjälp
|
|
Publicerat 2014-01-13 18:42
|
|
Har försökt googlat runt en del, men det är svårt att hitta folk som har liknande problem. Hur som helst: Kort och enkel förklaring av vad jag försöker uppnå: Jag vill skapa en marker på varenda spelare på kartan, som bara ett lag (Blufor) ska se, som sen antingen uppdateras till spelarnas nya position ca 10 sekunder senare, alternativt tas bort för att ge plats åt helt nya markers på spelarnas nuvarande position. Ännu mer kort och gott: Jag vill göra en marker som följer en spelare, fast för alla spelare på kartan, och sen ha möjligheten att uppdatera dessa markers med jämna intervall. Den kod som jag varit och nosat på innefattar, eller borde innefatta, dessa element: • En slags if-sats för att kolla så att det bara påverkar blufor (De som ska se markers). • CreateMarkerLocal och dess varianter för att definera hur markern ska se ut. • En ForEach funktion som rekurserar funktionen tills alla spelare fått varsin marker på kartan. • Något kommando som inkluderar alla spelare som är med på banan. (Har försökt med countSide, men förstår mig inte riktigt på den). Har problem med att strukturera upp en korrekt kod som ordnar detta, och letar efter hjälp helt enkelt :) Såhär ser det jag knaprat på hittils ut: Kod Källa _i = 0; Edit #1: Hittade 'Allunits' som jag hade missat. Alltså, {} forEach allUnits; Redigerat av Echo den 2014-01-13 21:12 |
|
|
|
Publicerat 2014-01-13 19:36
|
|
Jag skulle nog testat något i stil med: Kod Källa
Har för mig att så var det i ett annat mission jag hade där markers var lite olika beroende på vilken sida man var. Vad den gör är att den gör markern osynlig men sen synlig beroende på vilken sida du tillhör. Klistra på markers på objects får man göra med annan kod, den där funkar "nog" på just vad man får se för vilken side som det berör... Im guessing ;) |
|
|
|
Publicerat 2014-01-13 20:31
|
|
Citera Echo skrev: Har inte läst igenom hela ditt inlägg än eller så men fyi playableUnits är nog vad du vill använda då allUnits inkluderar all AI som ev. finns på uppdraget också. http://community.bistudio.com/wiki/pl...yableUnits Du kan utöka det med att verkligen kolla om det sitter en spelare i enheten också eller om det bara är en ai kontrollerad enhet som är playable t.ex. om man har AI påslaget på uppdraget Man kan kanske använda den här funktionen för det: http://community.bistudio.com/wiki/ge...tPlayerUID bara en tanke, får återkomma när jag har orkat läsa igenom resten och fundera ut ett svar The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.
|
|
|
|
Publicerat 2014-01-13 20:50
|
|
Är jättenära på att ha fixat koden. Uppdaterar det här inlägget om en stund när allt är som det ska. Edit: Här är den färdigställda koden: Kod Källa _array = playableUnits; Koden sätter ut en orange plupp på kartan för alla spelare på kartan. Sedan: Kod Källa {deleteMarker _x} forEach heatSignatureVar; För att ta bort alla markers från kartan. Det här innefattar inte delen där bara ett lag ser markers, men vet hur man fixar det, så det är i princip klart. Känns fan skönt att ha tacklat det där problemet. Tog några timmar samt en del läsning i den officiella dokumentationen, men väldigt belönande när man fixat det :D Redigerat av Echo den 2014-01-13 20:57 |
|
|
Gå direkt till forum: |