Grundläggande mission-tutorial
|
|
Publicerat 2013-03-19 18:09
|
|
Tänkte bara ta grunderna för att göra uppdrag i A3. Inte så mycket scripts, triggers, inits osv. Utan mera grunderna för att komma igång med tasks osv. Detta är väl medelsvårt om du aldrig gjort ett mission tidigare i BiS spelen, OPF, Arma osv. För att göra det lätt så kopiera BiS egna exempelmapp med alla filer. http://anrop.se/forum/viewthread.php?...ad_id=1530 Försök att hålla saker i mappar och struktur. Lättare då att hitta vad du behöver eller vill ha, än att allt ligger blandat i samma mapp. Så ha en bildmapp och en scriptmapp om du nu använder det. De vanligaste filerna du kommer arbeta med på olika sätt är: briefing.html - Är mera en debrief än brief inför ett uppdrag. description.ext - Förhållningsfiler för MP uppdrag och variabler för spelet. init.sqf - Uppstartskommandon läggs in här. mission.sqm - Hela ditt mission i kodtext, men innehåller allt du gör i editorn. overview.html - Ger en bild till uppdraget, gör det snyggt. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Här går jag in på lite mer varje fil i sig. Briefing.html Kod Källa
Som du ser så är det ren htmlkodning, och väldigt enkel sådan. Du har som början och slut. Däri har du sedan som är radbrytning som är rubrik och som är ren text. Kod Källa respawn = 3; Där respawn 3 betyder Base, som också betyder att man spawnas på sin marker. Läs på om markers via BiS sida. Samt man måste vänta i 120sekunder innan respawn. Kod Källa onLoadMission = "CO20; Two soldiers are being kept hostages. We need to go in, clean up, and bring them home. Lets get this quick."; Texten som finns med i laddningen av spelet Kod Källa loadScreen = "pics\host.paa"; En bild som man kan ha med när missionet startas. Bilder måste vara i .paa som man kan konvertera ifrån jpg till paa genom TexViewer2 som är en BIS egen produkt. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- init.sqf Här är värden som startas upp och används i spel. Men i A3 har man nu lätt fått in tasks här, om man nu inte vill via moduler och syncs i editorn. Här är ett exempel på det: Kod Källa [player, "objEscape", [format ["Escape from Stratis by any means possible.%1%1Your best chances are the airfield and Kamino firing range.", " Där "player" är då adresserat alla spelare som startar upp missionet, alltså en "player". "objEscape" är sedan vad tasket heter om du vill kalla på det i spelet. Tex: Kod Källa ["objEscape", "Succeeded"] call BIS_fnc_taskSetState; Vi ser att %1%1 är som och %1 är ett vanligt radbryt och %1%1 blir då ett nytt stycke. Viktigt i denna kod är tex "Escape from the island" som är namnet på uppdraget/tasks. Resterande är bara att kopiera och inget som behövs förklaras så här nu. Vill du ha en Intel eller Briefing text i spelet så kan du använda detta tex: Kod Källa _null = player createDiaryRecord ["Diary", ["Briefing", format ["Attack observation posts to arm yourself properly.%1%1Try to stay together.%1%1Steal as many vehicles as you can.%1%1If your whole team is dead, the mission ends.%1%1It takes 2 minutes to respawn.", " Där spelaren(player) skapar ett eget inlägg kallad Briefing. Diary är en förklaring vad för sorts inlägg det är, men Briefing är det som står. Resten är ganska självförklarande även där. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- overview.html Som tidigare så är detta enkel htmlkod, där det enda som egentligen tas med är bilden i sig. Man skulle kunna lägga paa filen i en egen bildmapp istället för att ha den i samma mapp som allt annat. Kod Källa
Redigerat av SkaGGet den 2013-03-19 18:13 |
|
|
|
Publicerat 2013-03-28 12:56
|
|
"Arma 3 introduces new debriefing screen style. It completely replaces old Briefing.html, which is no longer supported." http://community.bistudio.com/wiki/De...Debriefing |
|
|
|
Publicerat 2013-03-28 16:44
|
|
Får ändra om den där uppe sen då, först kommer dom ut med ett example-MP mission och sen ändrar dom Men det ser riktigt snyggt ut, så blir till att rixa in och fixa med. |
|
|
Gå direkt till forum: |