Visa ämne
Debrief 2011-11-29
|
|
Publicerat 2011-12-30 02:01
|
|
Först, tack för grymt lir och bra mission (konventering) subroc. Det var kul att så många kom med. Skriv gärna lite erfarenheter, dels folk från min grupp som var under mig och Moss grupp. Tänkte börja med skriva lite om hur vi löste grejerna i första gruppen. Vi var runt 7 personer, ibland lite fler ibland lite mindre beroende på när. Gruppen delades upp i 3 stridspar. En AT omgång, en "håll bak" (sjukvådare och skarpskytt), och en anfallsomgång med ksp/ak5. Jag som chef gick sen i mitten eller med den omgången som var tryggas/behövde en man mer. Oftast körde vi "på enklaste vis, linje framåt" där det inte spelade någon roll om det var lite blandat i linjen och vem som stod var, eller kolonn också på enklaste sätt. Tycker vi höll riktigt bra tempo och snabbt kunde lösa uppdragen. Samtidigt som vi t ex grupperade omgångarna vid olika positioner för få bättre översyn/eld. Första objective gick sådär, en del ihopklumpingar men också pågrund av terrängen och dåligt ledarskap från min sida. På tredje och fjärde objective gick det betydligt bättre. Fungerade bra med CAS understödet från Kent, men du få öva på landningarna, tog för lång tid med hkp evac. Mitt tips för acre dessutom, använd alt+shift+1 och alt+shift+2 för kunna prata på 2 olika radios snabbt. Förstod att Moss hade problem att snabbt byta mellan näten. Sammanfattning Bra: - Stridspars omgångarna, snabbt och smidigt ha koll. I stridspar, utse gärna en som tar befält för omgången. - Gruppchefer som samverkar men löser uppgifter oberoende. - Luftunderstödet, hög höjd = lättare agera, säkrare och stör inte marktrupperna. Tummen upp Kent. - Tempot, väldigt snabbt löste vi varje uppgift men vi tog det tillräckligt sakta för vara säkert. Mindre bra: Någor jag stör mig på är när folk ifrågesätter order, speciellt "snabba, korta" ordrar. Arch vet jag talar om han men gör en liten utläggning nu. Det finns 2 situationer som är sjukt störande som gruppchef. Scenario 1, du ser möjligheten att snabbt slå fienden, överraska. Du har 6 man i din grupp och ger order "på fötter, följ mig". skytt: "näh, jag ser bra härifrån" gruppchef: "Nej, följ nu, vi skall dra", skytt: men jag har plockat flera st härifrån" och tiden gör att man tappar momentum. Anfallet stannar av och tempot sänks. Gruppen blir seg. Sjukt störande. Scenaro 2, en ksp/prickskytt ligger och bekämpar grupp A. Han är djupt fokuserad i sitt sikte och få tunnelseende. Samtidigt öppnar grupp b eld och skjuter i sidan på prickskytten. Gruppchefen som står 5 meter bakom och ser inkommande eld och vad som håller på hända ropar: "Skydd fall bakåt!!", Prickskytten: "nej, det är lugnt". Jag vet inte hur många coop där jag kört gruppchef och vi förlorat folk på det sättet, sen ofp dagarna och jag personligen lackar ur för jag visste skulle hända. Helt enkelt, följ gruppchefens ordrar.. dessutom är man 7-9 man så blir det oftast bättre om hela gruppen följer en dålig order än om 3-4 gör det som är "bäst". Redigerat av Granquist den 2011-12-30 02:04 |
|
|
|
Publicerat 2011-12-30 04:57
|
|
Första banan: Myshkino 1981 Var inte alls säkert vad det var för order som gällde för pbv-förarna och inget samband mellan pbv och chefen. Sikten från pbv är riktigt kass utan 3rd person så jag funderade på att installera svn för att fixa det själv. Bra med Myshkino var: Trevligt med många spelare fast att det var ai-spelare. Det sköttes snyggt även fast GranQ dog mitt i skiten. Patrol mission subroc special: Det var nice med en bana som utgick ifrån domination med alla fordon ranker och revive fast helt random missions. Jag ser gärna fler kvällar på denna banan med random 5 och ACRE. Alla uppdrag överlag samt folket: Det var trevligt med nytt folk som spelade med oss och de var bra att de redan använt ACRE. Extra tårtfyllning till Bravogruppen på Patrol missionet som dog 0 gånger och samarbetade helt underbart under framryckningen. Om GranQs utläggning om orderföljning: Detta skedde en gång för mig och det var när Kent körde bil från Norr och vi skulle söder. Då sa jag att vi skulle svänga höger mot Bastam för att sedan köra ner till Feruz Abad varav en diskussion utbröt i Kents bil när jag och min bil kommit 200m ner på högra vägen. Samtalet som sedan uppkom handlade om att svänga vänster istället fast att jag klart sagt på radio att svänga höger för vi skulle genskjuta och uppfölja med GranQs grupp vid Feruz Abad. SQ-ledarna sitter i com. på radio som inte ni andra hör. När jag och GQ bestämmer oss för att köra till Feruz Abad så är det de som gäller. Jag vet att ni vill väl med att tipsa om vilken väg som är närmast till basen men det var inte basen som var huvudmålet just då. Annars följde alla gruppmedlemmar i Bravo mina order utan att ifrågasätta allt för mycket och alla verkade ha någon synkad åsikt om att vi alla skulle framåt. Nogrannheten för IEDs genom att rapportera skumma föremål uppskattade jag verkligen och allt detta resulterade i en grupp som dog 0 gånger. GranQs Scenario 2 hamnade vår grupp i en gång. Men avståndet till fi var så långt att jag valde att säga: "Spring fram och ta skydd." Många verkar inte tycka om att rycka bakåt, men skydd framåt fungerade ypperligt bra. Gruppens uppdelning och funktion: Jag lärde ut till gruppen i början när vi bara var 4 om hur man delar upp synfältens sektioner till respektive medlem. Det snappades upp jättebra och alla dörrar och öppna områden vi passerade gjordes snyggt och blodfritt. När fler sedan hoppade på fick vi det rätt så enkelt när vi bara hade fienden kl 12. ACRE: Ja, jag använde alt-shift-1-2 för att kommunicera med dig GranQ men jag bytade ibland radio för att ibland var det jättemycket konversation inom gruppen och ibland jättemycket med dig. Jag ska gå in i ACRE config och ändra knappar så att jag kan prata med en knapptryckning eftersom alt shift tvingar min gubbe att springa och titta åt fel håll, men byter också Windows inmatningsspråk till valfritt inkognito språk. Det var kul att du sa att vi inte skulle använda PRC343 eftersom om man är 50m eller längre från varandra så gör man fel. Iggy trillade över eject-knappen för många gånger och radion räddade faktiskt vår grupp. För din grupp kan jag inte svara men jag kan tänka mig hur kaos det var när ni var för långt borta från varandra. PRC343 borde bytas ut av ACRE default så att man börjar med 148UHF som är den radio man faktiskt har i Vanilla Arma. PRC343 existerar ju endast som leksaksutförande på Toys'rus så dåliga de är. Här är lite redigerade bilder förrutom den .rar med alla bilder: http://dl.dropbox.com/u/28058839/Arma...20Ops2.rar Redigerat av Zeon den 2011-12-30 04:59 Stop. Hammertime.
|
|
|
|
Publicerat 2011-12-30 04:58
|
|
Bifoga filer då:
Zeon bifogade följande bild:bilder:
Redigerat av Zeon den 2011-12-30 05:00 Stop. Hammertime.
|
|
|
|
Publicerat 2011-12-30 10:01
|
|
"skydd framåt", kreativt sätt att lösa det och bra ledarskap. Tråkigt stt skall behövas. Hör gärna lite kommentarer från fotfolket, personligen tycker jag aldrig vi hade några problem med sambandet, trots lilla radion. Den är default, lätt och smidig så jag gillar den. |
|
|
|
Publicerat 2011-12-30 12:44
|
|
Jaha, ja, lite kommentar från en fotsoldat då: Kommunikationen Den enda gången jag upplevde något egentligt problem med kommunikationen var när jag hoppade ur helikoptern 8 km för tidigt, men att radion inte fungerar där har ju sina naturliga orsaker. Ibland växlade Mossarelli ihop sina två radioapparater, vilket förmodligen försvårade situationen mest för honom, men möjligtvis även fördröjde ordergivningen till gruppen. Order, ledarskap och Mossarelli Med undantag för incidenten vid vägvalet upplevde jag aldrig en order från gruppchefen som inte åtlyddes med i princip omedelbar verkan. De order som gavs var alltid okomplicerade och väldigt tydliga, vilket ledde till ett lugnt och säkert lösande av uppgifterna. Inget "facksprpåk", inget tvekande och ofta korta och enkla förklaringar till order som kan verka lite omotiverade. (Dock hade en förklaring till färden mot Feruz Abad vid det tillfället kunnat motiveras med att vi ska möta GranQ, vilket förmodligen hade avslutat diskussionen, men själv hörde jag aldrig någon sådan.) En annan intressant sak att uppleva med Mossarelli som gruppchef är alla beskrivningar av allt möjligt ifrån radios till stridstaktik och hantering av diverse "nya" animationer som finns i sfp. De "nyinryckta" som spelade i vår grupp får gärna slänga in en egen kommentar om detta. Personligen anser jag det som positivt och tror att det hjälpte en hel del för de flesta, särskilt den CQB-taktik som Mossa redan nämnt. Gruppen ... finns det ingenting annat än positivt att säga om. Riktigt bra orderföljning, riktigt bra uppmärksamhet, inget onödigt trollande någonstans, alla var fokuserade, gjorde precis som de skulle och hjälpte varandra så att vi slapp några KIAs. Var stolta! Uppdraget var bra det också, jag har varit ett ganska stort fan av domi där man ofta utgår ifrån basen med ett antal fordon och för lösa en uppgift som dyker upp, men har börjat tröttna på den fruktansvärt lilla variation som det erbjuder. Något som jag vill ge lite extra uppmärksamhet i uppdraget är systemet av nametags som jag länge saknat. Jag har inget emot att spela på veteran, förutom problemet med förvirring som ofta uppstår när man ska försöka känna igen personer runt omkring sig och hitta sin grupp. Veteran må vara hyfsat realistiskt, men i verkligheten känner man oftast igen sina gruppmedlemmar på både röst och utseende. Detta var ett utmärkt uppdrag som kombinerade många bra saker, framförallt random tasks vilket gör det spelbart många gånger utan att man tröttnar. This will be a night to remember, Tack till alla som var med! Redigerat av Skogstoken den 2011-12-30 12:47 |
|
|
|
Publicerat 2011-12-30 21:30
|
|
Citera granQ skrev: Det är mest att när man är offensiv och man upptäcker att gruppen ligger dåligt skyddat kan skydd framåt gynna mer än skydd bakåt. Men i uppdraget där vi skulle spränga SCUD så är det viktigt med skydd bakåt samt tillbakaryckning. Trivs med 148-radion för den kan lyssna på de stora radioapparaternas frekvenser utan att man behöver flera radioapparater. Stop. Hammertime.
|
|
|
Gå direkt till forum: |