Visa ämne
 Skriv ut ämne
SFP bloggen..
Pbv401... lolol vilket shååå jag hade med att fulhacka nyanser i de femtioelva texturerna till att någorlunda likna swedish military green. Tror mycket av (iaf de texturerna) var baserade på foton... eller så var han bara grym. Pbv401 faller dock rätt så fett mellan stolarna på 1981 och 2015 scenariot

Citera

The_Shadow skrev:
ang att galten skulle behöva puts på modellen...
knappast!
jag mins de gamla MT-LB varianterna till OFP... inga superbra modeller, men oj vilka genomarbetade texturer...
vad hände med Marfy egentligen? allt han gjorde texturer till skulle ju nästan hålla idag i A2.


Mnja... Det känns som om att ett säkerhetsavstånd till fordonen är på sin plats med tanke på de rakbladsvassa kanterna på karossen. Nästan lite LEGO feel över dom... :ninja:
nu skall jag klaga klaga...

jag vet inte vad jag skall jobba på.. så sfp går långsamt i brist på feedback,f örslag och requests.

Citera

ugga skrev:
Pbv401... lolol vilket shååå jag hade med att fulhacka nyanser i de femtioelva texturerna till att någorlunda likna swedish military green. Tror mycket av (iaf de texturerna) var baserade på foton... eller så var han bara grym. Pbv401 faller dock rätt så fett mellan stolarna på 1981 och 2015 scenariot


ja, den gamla ryssholken behövs inte (annat än möjligen som rälsmål), det var själva textur arbetet jag syftade på Wink
och jo, Marfy var gryyyyym på att joxa med paintshop pro!


granQ, jag har förslag!
Bår 2 till 1985! Grin
eller kanske mer exakt, en arme cykel och script så man kan köra cykelbår!
Redigerat av the_shadow den 2010-06-01 19:12
Legitimerad SFP Gnällröv.
Skulle ju inte tacka nej till nya Prianhan ( särstavning ) som FM har köpt in =).

- Sen även Stv122 med rpg galler / baracuda nät i grön / öken skydd.
- lemur på Cv9040 / pat203
- Bandvagn ?

sen en liten undran..
- Varför så stort justerhjul på 9040? ( dvs sista bandhjulet där bältet kommer ner o vänder mot jorden )
- kommer cv9040 / stv122 ha termisk sikte efter Arrowhead har släpps ?

Citera

Wobble skrev:
Skulle ju inte tacka nej till nya Prianhan ( särstavning ) som FM har köpt in =).


Huh? Tänker du på patria amw så blev affären inte avgjord och i sommar kommer besked på om blir AMW eller svenska SEP. Vi på SFP har redan bestämt oss för att försöka med SEP som enhetsfordon för TOLO (Tankning och Laddnings omgång, dvs fuel, ammo truck), och antagligen som reparationsfordon och möjligen UAV terminal fordon, ambulans och vanliga "stridsfordon light".

Om du faktiskt menar Piranha:n (Pansarterrängbil 97) så är det inget jag känner till, förutom att finns ett par typ hos amfibie för radar och ledning. Vore kanske kul sätta giraffen på men annars blir det pass.. på det.

Citera

Wobble skrev:
Sen även Stv122 med rpg galler / baracuda nät i grön / öken skydd.


öken skydd? Smile RPG Galler kommer nog, strf90 D får det först, sen patrian tror jag och sist Strv122. Strf90 D är min försöksvagn med kodning osv. Baracuda nät är helt klart något vi vill ha, däremot är det tokigt svårt att måla sån textur.. vi får väl se vad som kommer.

Citera

Wobble skrev:
- lemur på Cv9040 / pat203.

För det första är LEMUR helt nedlagt i princip, Norge köpte massa artilleri grejer av Sverige och som motköps affär valde Sverige att köpa protector istället för LEMUR. De kommer komma på Galten, troligen SEP till att börja med.

Patgb203 får behålla sin 20 mm akan, varför? För ha någon mer taktisk skillnad mellan SEP och Patgb203 och det känns inte så troligt att försvaret inom 5 år ersätter en 20 mm akan mot en tksp eller liknande. Finns bättre ställen lägga de pengarna på.

Strf90D med protector, rpg-galler och SAAB LEDS 150 tror jag inte på, visst har det gjorts försök, även med RBS 56 monterat.. men näh, måste vara lite rimliga "pimp my ride". Så ledsen där wobble men tror inte på det.

Citera

Wobble skrev:
- Bandvagn?

Jag kan koda den, subroc eller ulfen kan säkert göra bra texturer.. bara frågan vem som skall göra modellen.
RPGPrayer sa att han funderade på det som sitt nästa projekt men hans båt har frusit fast just nu.. men visst vore coolt. Frågan är om vi skulle satsa på bv206 eller bv306...

Citera

Wobble skrev:
- Varför så stort justerhjul på 9040? ( dvs sista bandhjulet där bältet kommer ner o vänder mot jorden )

jadu, ingen aning.. får väl kolla lite ref och jämföra. Är ingen större svårighet justera storleken på hjulen.


Citera

Wobble skrev:- kommer cv9040 / stv122 ha termisk sikte efter Arrowhead har släpps ?

Sälvklart, tänkte förbereda vilka vapen, fordon som skall ha dessa men tror inte sfp 2015 gör sin rätt utan termiska sikten.

Spontant blir det väl:

Strf 90
Strv 122
Galten med protector
SEP med protector
RBS 56

och utan blir Patgb203... (någon som har andra uppgifter).



och till er alla.. ni ser, om ni vill veta något så bara fråga på Smile

Citera

granQ skrev:


Huh? Tänker du på patria amw så blev affären inte avgjord och i sommar kommer besked på om blir AMW eller svenska SEP. Vi på SFP har redan bestämt oss för att försöka med SEP som enhetsfordon för TOLO (Tankning och Laddnings omgång, dvs fuel, ammo truck), och antagligen som reparationsfordon och möjligen UAV terminal fordon, ambulans och vanliga "stridsfordon light".


Hehu? Så vitt jag vet så kommer SEP ej att omvärderas. BAe Hägglunds valde att ställa upp med ett annat fordon istället för SEP på försök två.

Fast så vitt jag vet är fordonet dem skickar in för försök i stort sett en SEP på steroider (större, mer pansar) och med en mekanisk i stället för elektronisk drivlina.

Dock så verkar jag ha svårt att hitta någon källa på det så det kan ju bara vara en feberdröm jag haft men jag tror inte det. Vi får väll se vad som händer i framtiden.
http://www.baesys..._thor.html
Redigerat av pnktRobin den 2010-06-02 07:53
Jo, thor.. eller SEP. same shit different name i princip. Jag säger dock SEP för principen är det samma, splitterskyddad enhetsplattform. Sen att de bytat namn handlar mest om att kunna erbjuda ett pressat pris osv. SEP lanserades tidigare även med mekaniskt drivlina om man ville ha det, så där är ingen skillnad. Kvar blir i princip borttagen pivot sväng. Vilket är tråkigt..

men men.. nackdelen är att Ugga gjorde sin SEP modell för ett bra tag sen men sen dess har mycket hänt så mycket som skiljer fordonen.. så en del som behöver göras om

img.photobucket.com/albums/v181/uggaa/sep.jpg
För er som läser forumet så vet ni jag jobbar med en modul för höja "ambulansens status" i ArmA2.

För 1981 scenariot är det tgb1314 som gäller.. eventuellt Helikopter 3, dock kan det vara lite problem få till modellen.

För 2015 tänkte jag först SEP, men vi får väl se hur pass klar den är för release så annars blir det nog Patg 203 med 2 st bårar eller liknande... men känns som en helikopter är ett måste.
Här är Sveriges alternativ i dagsläget..

Hkp 4
Hkp 10B
Hkp 14
Hkp "16" (vilket är inköp av ny helikopter, troligast Uh60).

Om vi börjar sortera ut lite nu så går Hkp 10 bort direkt för de andra 3 har vi i princip färdiga modeller för, bara slänga på bårar.

Hkp 4 är den som är klart tuffast, men minst troligast då redan beslutats den skall avvecklas och försvaret blickar istället fram åt.

Hkp 14 känns då mest rätt, om vi har en Uh 60 kommer snart folk vilja ha den beväpnad och i massa dyra versioner som Sverige aldrig skulle köpa..

Så personligen röstar jag nog på Hkp 14.. känns mest logiskt osv från en realistisk synvinkel och smidigast.

Hkp 4 är coolaste helikoptern men det får bli belöningen för de som strider med järnsikten 1981 mot ryssen än för tuffa killar med aimpoint, 3x sikte och massa helikoptrar.

Inget är dock huggit i sten så jag ser fram emot era synpunkter.
lägger min röst på hkp14, dock tror jag vi ist har problem att den inte kommer vara tagen i drift 2015 irl
då släpper vi en patch hösten 2015 Wink
update.. jag och julvort har börjat på sätta ut rätt antal fickor och utrustning på soldaterna. Här är en "work in progress" grej.

images.nightcrawler.se/291132radios.png


Tanken är att ge alla soldater Radio Salex.. den syns på vänstra soldatens axel. Gruppchefen har även en Ra1183, det är "stora" radion på gruppchefens axel. Gruppchefen har även en namnbricka med minnesregler och vanliga soldaten har där 2 pistol 88 mag fickor medans gruppchefen bara har en som sitter på benhölstret (ej synligt på bild).

Tanken är att göra en KSP soldat också och möjligtvis en till för få lite variation så inte alla gubbar se likadana ut.
images.nightcrawler.se/470004medic2.png

sjukvådare klar.. kvar är ksp skytten + eventuellt en till "allmän" soldat för få lite mer variation.

Sen tillkommer så klart variation med vapen som vem som har rb57, ra180 osv.. men även utan vapen vill vi ha variation.
Här kommer en bild på soldaterna.. bara KSP skytten som fattas.

Woodland soldaterna har camo ansikten som ni kan se.
Granquist bifogade följande bild:bild:
woodland_soldiers.jpg

Redigerat av Granquist den 2010-06-04 21:28
kan bara bifoga en bild per inlägg och orkar inte hosta..

Öken soldaterna har fått något annorlunda textur, inga camo ansikten på dessa inte.

Just nu finns inte varianterna här som för woodland. Vill slutföra woodland först.

isaf märket funkar så där, vi får försöka göra om det antar jag, är inte så vackert nu. Vill dock ha kvar möjligheten att byta märke.
Granquist bifogade följande bild:bild:
desert_soldiers.jpg

Redigerat av Granquist den 2010-06-04 22:08
inte så mycket säga om vintersoldaterna men i första releasen kommer det vara mindre fokus på vinter. Dvs blir vintersoldater och woodland fordon som får gälla.

Först och främst vill vi ha woodland och desert då dessa är de som antagligen kommer liras mest osv.
Granquist bifogade följande bild:bild:
snow_soldiers.jpg
Snabb fråga bara..Om dom har ben(ficka/hölster) Varför
har dom inget i den..?

En sak till..Kanske inte så bra med Rygga/Armbindel till Sjv..
Ace har ryggor som kan avändas att packa saker i.
Kan det uppstå konflikter iom detta?
Används verkligen Armbindel fortfarande?
"används verkligen armbindel fortfarande".. ja det är lite av "krigetslagar" och lär inte ändras de närmaste 100 åren. Dock är inte alla sjukvådare "sjukvådare" som första uppgift, men på plutonsnivå eller som en egen del så är armbindel "obligatoriskt".


Hmm, ja kanske smartare sätta ut en pistol88 i hölstret, dock kommer den inte försvinna för man tar fram pistolen.


Nu skiter jag ärligt talat i ACE.. men Arrowhead kommer med ryggsäckar och då kommer SFP anpassas så sjukvårdsväskan är valbar och fylld med första förband och annat. Siktar även på Stridssäck 2000.. men just nu gör vi inget för anpassa till ACE...

arrowhead kommer äga så pass att räcker för oss tror jag, möjligen gör vi en basic ace config som gör det möjligt använda ace funktioner och en del av SFP's egna lösningar.. men inte skall man behöva ladda hem massa gigg för att lira med svenska grejer.

Vi släppte SFP till ACE för arma1 och då dog typ allt lirande.. så för ACE så är det primärt Swedish Army Mod som får täcka de delarna. De lirar ju också med ACE och vet vilka funktioner de gillar från det osv.
Redigerat av Granquist den 2010-06-05 17:49
Enhet med sjukvårdsmarkering är ej kombatant och får
ej bekämpas..Nått sådant eller hur?

Pistol eller inte..Ser mer logiskt ut om den är fylld..

ACE eller inte..Hmmm, svår fråga..
Jag föredrar nog ace och dess Stamina, Medical och Carry
system. Men som sagt, med OA kommer ryggorna att fungera
utan ace. Men då blir det nog ändå konflikter om ryggan redan
sitter på enheten. Eller konflikt kanske är lite överdrivet.
Kan nog bli lite grafiska skönhetsmissar..
som sagt, väskan kommer bli så man kan bära den som vanligt och arrowhead har tillräckligt med sköna grejer att nej lockar inte direkt med ACE..

ACE skulle varit en 50-60 mb download med sköna funktioner, men ärligt talat ladda ned en himla massa soldater, fordon och annat för man vill ha stamina, medical carry som väger in på säg kanske 10 kb kod....

Bättre lägga in det i SFP modden isåfall.


och ja, armbindel = har sjukvårds som första uppgift och inte strid. Det som skiljer. Ambulanspersonal i en patgb203 har armbindel t ex medans en gruppsjukvådare i en skyttegrupp möjligen inte har det.

Jag vet många gillar ACE men om nu SAM gör för ACE så vore väl dumt om vi också gör det.