Visa ämne
 Skriv ut ämne
tgb11
Tackar för länken. Färger är konstiga saker, kan se bra ut i photoshop för att sedan i spelet se helskumt ut.
Medhjälpare sökes!

Behöver hjälp av någon som är villig att göra texturerna. Har kikat lite på det själv men insett att det inte är något för mig att syssla med. LOD 1 på modellen är mappad så det går att laborera med texturerna.

Om du är intresserad så antingen svara här eller lämna ett privat meddelande så kan vi höras mer om det. Ser fram mot ett givande samarbete Smile

Några bilder på statusen som modellen ser ut i O2 utan texturer:

http://i73.photobucket.com/albums/i23...b11-15.jpg
http://i73.photobucket.com/albums/i23...b11-16.jpg

View cargo förarplatsen
http://i73.photobucket.com/albums/i23...b11-17.jpg
Usch... tgb11 textur... vilka mardrömmar jag hade med dem...
Jag gick igenom säkert 30 iterationer innan jag blev lite nöjd, och då sög det fortfarande ap-pung

Kan dela med mig av den textur-ref jag har iaf
http://rapidshare...f.rar.html
glöm inte
http://granq.game-host.org/gallery/
Jag lyckas inte med att skapa texturfiler.

1. Från UV-editorn i O2 gör jag export, väljer filformat emf.

2. Gör om filen till png med Visningsprogram för fax och bilder

3. Öppnar png-filen med photoshop

4. Markerar en "ruta" i bilden och väljer kopiera

5. Trycker Ctrl + N för nytt dokument

6. Väljer storleken till 2048 x 2048 pixlar

7. Klistrar in bilden med ctrl + V

8. Spar bilden som tga, har provat paa också

9. Eländet ser ut så här:http://i73.photobucket.com/albums/i23...turfel.jpg. Texturen hamnar helt skevt på modellen.

Vad gör jag för fel?
Redigerat av Steel rat den 2008-09-12 21:35
Du applicerar den fel

När du får din texturfil gör såhär:

Tryck "A" för att ladda in en textur (browsa till din texturfil osv.)

Gå till den keyframe som du använt när du "unwrappat", justera texturen korrekt så att alla delar ligger rätt över varandra.

Applicera texturen med "B"

Återgå till den "rätta" keyframen och voilá! Mappad textur
Steel Rat
dessent.net/tmp/doing-it-wrong-ball.jpg
Grin
@ugga
Känner till den metoden men är det bästa sättet att göra det? Det ska ju också gå att få in texturen i O2 och ange filväg, rvmat osv genom att markera en eller flera faces och trycka e 'Face properties'.

@nkai
Känns rätt ofta så här
i73.photobucket.com/albums/i236/steel_rat1/agony.jpg
http://sfp5.anrop.se/index.php/Team


Fyll i dig själv steelrat, och alla andra.
Redigerat av Granquist den 2008-09-17 01:06
Steelrat:
För att överhuvudtaget applicera en textur, ja. Det är så man gör.
Det låter manuellt osv. But that's the way it's going down.
UV-editorn använder (iaf jag) enbart för att exportera ut en väldigt exakt map av det som jag gjort. Applicerande av textur görs på old-school vis.
Nu har jag lekt lite med "metod ugga". Texturen kan jag titta på i Buldozer men ingame visas den inte, där är den bara vit.

Någon som har en idé om varför?
Path till texturen som är fel?
ah eller att texturen helt enkelt inte följer med när du pboar.. ?
Zip är utnämnd till denna veckas förste felsökare Smile
Borde kanske genomföra den idé jag hade till en annan phpfusion sida, emblem och medaljer till användare Pfft
Har fått en jobbarkompis att börja jobba med texturen. Ett första prov här. Han försöker främst att få till rätt mönster och färger innan vi går vidare.

http://i73.photobucket.com/albums/i23...test-1.jpg

Sedan har bilen numera fungerande fjädring för skönare färd i terräng Smile
Redigerat av Steel rat den 2008-10-03 17:40
Det är trevligt läsa att det går framåt Smile

Hoppas ni kan skicka en ny sfp_tgb11.pbo till mig innan fredag sen så får alla njuta av bra fjärdring =)
Såja steelrat.. två grejer dock.

a) Jag har skaffat tgb svn grejen, så kommer kanske uppdatera. därför glöm inte köra update osv rätt ofta.

Cool Lite dumt egentligen börja med tgb13 innan tgb11 är klar, blir ju "dubbelarbete" som kan undvikas också typ.. men ser bra ut.


Kommer fixa lampor och clan loggan idag.
Det är bra med svn, vi slipper skicka filerna mellan oss hela tiden. Ska försöka komma ihåg att uppdatera också Wink

Jag vet att jag borde ha väntat lite med 13-bilen men jag fick inspiration i helgen att börja med något nytt Smile Den var ju väldigt enkel att göra. Bara tänja ut 11:an en meter och fixa boggin.
Dagsläget på 11:an. Arbetet med m90-texturerna har gått bra. Fick dit nya hjul idag. Karossens utsida börjar likna något.

Så här ser den ut i spelet nu.
http://i73.photobucket.com/albums/i23...elet-1.jpg
Redigerat av Steel rat den 2008-10-31 14:19