Visa ämne
 Skriv ut ämne
SFP bloggen..
tja ledsen att göra dig besviken, men 4 båtar från våran sida (om gruppbåten blir gjord) är rätt mycket jobb.. klart vore kul med HMS Norrköping och några ryska båtar.. men det är oerhört mycket jobb.

Så ryska båtar får man nog leta efter annan mod isåfall, möjligen kan vi hitta något.

men kan lova dig att 1981 kampanjen inte kommer handla om flyga helikopter kors och tvärs i stora luftlandsättningar.. hade inte sagt nej till en hkp4 och ubåtsjakt men tyvärr lär den inte komma. Däremot blir det bofors kanoner, kpist m45, ak4 och kämpa mot invandrade ryssar..

Bjuder även på en bild från öarna och hur arbetet ser ut nu.. lågupplösningen är för jag har fortfarande bara min lilla laptop att arbeta på.. förövrigt osäker på om visat tidigare, så har jag gjort det ber jag om ursäkt och publicerar något annat senare Smile
Granquist bifogade följande bild:bild:
gasefjarden_1.jpg
S Tank kanske ? ^_^
Finns ju inget mer som skriker kallakriget Smile

Tänkte fråga oxå.. några tankar om bandvagn ? ... vet att det inte gick o göra en i OPFP
Vi har en del nya modeller vi inte visat upp tidigare på g.. men de är inte uppvisade för vi står och väger lite. Skall kanske ta presentera listan på enheter som planeras för "release" ett.. vid tillfälle.. lite får väl smyga också för skall bli roligare Smile

Idag har jag optimerat "prestandan" utan göra avkall på visuell kvalitet, mer optimera "sections" osv.. svårt förklara.

Poängen är att vi har en del jobb kvar på de modeller vi har ingame, animerade osv. Mycket beta testing osv. När denna "batchen" är klar blir det slänga in nya modeller, Sk 37, Bv 206, Hkp 3.. något mer för ryssarna i 1981 (vad?! Smile ).

Men först har vi ett antal projekt som skall fixas.. försöker även gå igenom feedbacken vi fick från julreleasen för "2015" grejerna.
Har jtusterat en hel del i config också.

Inlagt och klart är RPG's första förband.. det är blandningen mellan stora och små detaljer som gör att helheten blir toppen.

Gripen har även hört av sig för vilja skriva en kampanj.. så skall bli spännade se vad som händer.
Redigerat av Granquist den 2010-04-09 03:15
Steel Rat och Subroc har gjort ett grymt jobb med Tgb1314.. jag tycker det ser så sjukt realistiskt ut att jag nästan tror är ett kort.

Ah det är vackert.. tgb20 modellen är nästan klar sen skall den mappas och få texturer.

Vi funderar även på ta en liten "genväg" och köpa lite modeller från internet så slipper göra allt själv. Eventuellt får vi väl ta en liten insamling..
Granquist bifogade följande bild:bild:
tgb1314.jpg
Nu efter ett par månaders postande på snygga svenska enheter börjar kanske en och annan fundera på vad vi ska med dem till när det inte finns något tidstypiskt att skjuta på, det började jag också.
Visst vi kommer nog inte att skapa en helt tidstypisk (-81) sovjetisk marin inf bataljon men en del nyckelkomponenter kan ju vara trevligt att ha med. så som denna kanske:
subroc bifogade följande bild:bild:
wip_opfor.jpg

Citera

subroc skrev:

Visst vi kommer nog inte att skapa en helt tidstypisk (-81) sovjetisk marin inf bataljon men en del nyckelkomponenter kan ju vara trevligt att ha med. så som denna kanske:


Satt Finarvas pa uppgiften att undersoka saken.. fram forallt vad galler flottans flygplan/helikoptrar, marinens fordon och soldater/utrustning..

tyvarr orgion, batar kommer inte sa hogt pa listan.. (modellerna ar igen for knasigt jobbiga)
Eftersom varit mycket snack om båtar.. så work in progress men en liten bild iallafall:

i39.tinypic.com/1624gpg.png
Yay! Grin
mycket kvar att göra..

Den har för mycket "faces", vertics whatever you wanna call it. Så den syns inte ingame, därför var tvungen ta bort de lite väl detaljerade banden och slängde på ett par låg upplösta för att få den synas ingame.

Som ni kan se är texturen inte direkt arma2 anpassad saknas en massa arbete men det är en bra grund (mera än grund vad gäller modellen) och nu kan arbetet med animera modellen, skriva kod, göra texturer, förbättra modellen i princip pågå samtidigt.. så känns kul fått den ingame.

Copyright, Lasse Siggelin
Granquist bifogade följande bild:bild:
strv103.jpg
så lite aktivitet i bloggen, trodde det skulle bli något mer uppståndelse för strv103..

så vi har "slutat" göra svenska grejer nu.. Pfft

Här är en st transportflyg för ryssarna som kan vara smidigt när man kör missions vanligt USA vs Ryssland.. usa har ju c130. Kan också vara lämpligt när man skall invadera Sverige med fallskärmstrupper och hålla logistiken igång.

Modell av Steel Rat som låg och skräpade efter vårat försök dra igång en "soviet -afghanistan krig" mod.. men skadar inte att fixa lite för 1981 i Sverige heller.

Kanske med arrowhead och "afghanistan ön" så få man ta tag i den modden igen.

Här sån brist på aktivitet att vi riskerar tappa teamspeak osv :/


men för ge lite good news.. vi planerar släppa ett addon snart för få feedback på kvalitet, scripts, funktioner osv.. så vi vet vad vi bör satsa på för övriga fordon i SFP och vad vi bör skippa.
Granquist bifogade följande bild:bild:
an12_color.jpg
Det jag har sett av 103:an är väl ok. ülfen satt och mekade med lite texturer igår och det blev bra mycket bättre, men men... Eftersom jag inte ser vad som försiggår kan jag personligen inte uttrycka mig mer i saken... Det är ju ganska hysh-pysh om vad som händer på devfronten kan jag tycka. Något screensläpp lite nu och då, men inte mycket mer för oss vanliga dödliga...
eh, det kan jag inte hålla med om.. vi postar så fort har något att posta på.. om det är "då och då" så beror det på 2 anledningar

1) Jag kan inte ta screenshots
2) Folk jobbar och utvecklingen håller det tempot.


Chris försöker få folk för spela in en film.. hysh hysh har vi aldrig gillat, förutom att slänga in något "easter egg" ibland.. sfp bloggen speglar nog rätt bra vad som händer tycker jag.

Dock är det ointressant att posta en bild på stridsbåt 90, och sen en ny bild nästa vecka när det visuellt inte har hänt något utan bara kodning som förbättrats eller en bugg fix.

Att Ulfen mekade med strv103 texturer visste inte ens jag Smile folk gör vad de vill och jobba på, blir det framsteg så tar man commit och skickar upp det på servern.

EDIT.. för de som vill läsa, inte speciellt upphetsande..
så har jag lagt upp de 10 senaste dagarnas logg, kan ni jämföra med bloggen.

http://granq.se/arma/files/10dagar.html
Redigerat av Granquist den 2010-04-17 18:24
Instämmer med granQ. Mycket av det arbete som pågår gör sig inte på bild. När man skapar en modell så börjar man med det som de flesta tänker på som själva modellen, i modelltermer är det lod nr 1. Den är kul att visa upp och visa hur det går. Sedan kommer ett halvtrist skede när resterande lodar skapas och det är inget att visa upp men det tar sin tid. Därefter ska modellen mappas, tänk plattas ut. Jämför med att göra en karta av ett klot på plant papper. Inget som gör sig på bild heller men det är tidsödande. När mappningen är klar kan texturerna skapas. Nu blir det kul och fotogenic igen Smile Dags för bilder, tjo-ho!!! Sedan ska det till kodning för att få modellen ingame med alla funktioner.

Så det är inte på grund av hysh-hysh som forumet inte uppdateras. Det beror mest på att 90% av arbetet som sker inte "syns".

Men fråga gärna vad som händer. Det är så lätt att gräva ner sig i en modell att man glömmer bort omvärlden Smile
Tja, jag är ju lite skadad så jag tycker loggen är intressant läsning för att vara ärlig... :S

Om inte annat så får man ju mer överblick över just HUR mycket arbete som ligger bakom allting. Kan ju vara intressant för Joe Blow att veta att det ligger så många timmar bakom varje grej som det gör.

Tack för loggen! Grin
Jobbar du i datahall eller? Eftersom du gillar att kolla igenom loggar, he he!
Nu är alla tgb varianter 11 tom. 20 målade, texturen är ver 1.0 så kan bli lite ändringar om folk har synpunkter

det som saknas på bilden för tillfället är tgb 1111 som jag inte fick igång i editorn
subroc bifogade följande bild:bild:
tgb_family.jpg
Liten uppdatering på OPFOR soldaterna, lite småfix kvar, flytta emblem etc men börjar arta sig. Skippade svarta uniformen som fanns med i arma1 versionen då det inte fanns någon passande modell att retexturera
subroc bifogade följande bild:bild:
sfp_opfor.jpg
Håller på att arbeta på texturerna till AK4an, hoppas ni gillar det Smile

img517.imageshack.us/img517/9936/arma22010042000341680.jpg
img689.imageshack.us/img689/3258/arma22010042000340165.jpg
oj ulfen, nästan sorgligt hur fin textur du fått till på sån ful modell Smile

Få försöka förbättra den lite (och den är donerad som open source i anrop's modell arkiv om någon vill göra ett försök).

Mitt arbete är inte lika spännande och visa men då Ogion visat intresse för läsa logg filer och skriver script kanske han kan finna lite nöja i läsa detta.

Har skrivit "klart" RBS 70 scriptet för "guida". I verkligheten kopplar man upp rbs 70 mot giraffen (eller UndE 23 som den heter) och därefter kan man få massa måldata, välja ut ett flygplan och man leds in via ljud (en röst och en ton) så att man kommer rätt med siktet.

Så har gjort ett script för "styra" in spelaren, att sikta och skjuta får man göra själv detta hjälper en bara att styra in.
Vad som saknas är "länken" till giraffen, (fristående nu), och ersätta "hint" meddelanden med korrekta ljudfiler.

http://nopaste.php-quake.net/279786

Andra planerade script för RBS 70 är "proxy" script. I princip klart och funkar som så att den kollar avståndet mot målet, när man mindre än runt 10 meter så aktiveras "proxy fuse". Om avståndet sedan ökar någon gång så sprängs den. I praktiken innebär det att man kanske skjuter 1 meter jämte en helikopter men roboten kommer ändå sprängas och då skada/förstöra helikoptern. Samtidigt kommer den inte sprängas "innan".. så fullträff fortfarande möjligt.

Eventuellt kommer ett ytterligare ett script göras som "knuffar" roboten mot där man styr. Beroende på hur bra kan koda roboten att flyga "korrekt" i arma2. Men det viktiga är att om löser det med script eller genom konfigurera i ammo delen så kommer spelaren vara den som får "poäng" vid träff. Jag tycker det är viktigt då jag ogillar scriptade lösningar som skapar ammo och sen scriptar dess beteende helt.
Redigerat av Granquist den 2010-04-20 02:15
Börjat pimpa den gamla tgb40, fronten ser ok ut nu. Lagt en väldigt enkel grund till fh77 också. Får se hur den utvecklar sig.