Visa ämne
Operation Daedalus Second Wave (ny briefing!) SÖNDAG 9/8 18.00
|
|
Publicerat 2009-08-09 22:53
|
|
Den stora boven är att folk inte kan spelet. Det blir kaos då. Det måste prövas - och det här var ett perfekt test. |
|
|
|
Publicerat 2009-08-09 22:55
|
|
Tack för kvällen! Bra jobbat pelle både som grpch och som missionmaker. Förbättra: *Uppstartstiden, in på TS i god tid så pelle o co har en chans att stöka ihop allt innan utsatt tid. Gäller framförallt Ch på alla nivåer. Hoppas på fler spelkvällar framöver! //Nordin |
|
|
|
Publicerat 2009-08-09 22:57
|
|
ja du tobe lilla, det gick helt åt pipan för mig när jag blev plutonschef. det va mestadels kaos i TS, det va nästintill omöjligt att föra konversation mellan echo-bravo och trott(?)bravo utan att man hörde alla andra prata i munnen på varandra. NEJ. Jag ska försöka göra mig väldigt klar på en sak här. Jag har inte dom egenskaperna som en duktig grupp/plutons chef behöver och jag är ledsen att det inte gick så bra när jag tog över. Jag funkar bäst när någon säger åt mig vad jag ska göra. Jag är ett redskap, använd mig som ett redskap så ska jag se till att jag gör uppgiften på bästa möjliga sett (innom min egen kunskap). Ligga på rygg, sprattla och svära specialist
|
|
|
|
Publicerat 2009-08-09 23:11
|
|
Det var här man skulle slänga kritik och idéer va? tror jag? Hoppas jag... Den enda planen jag hade var att man kanske skulle dela upp kommunikationen i Plutonledningen. Så man har, som Wambo så fint sa "En som håller neråt och en som håller uppåt" Så får de två personerna i Plutonledningen skicka order mellan varandra, så slipper en ensam Plutonchef höra ALLT som pågår. Plus att de andra i plutonledningen (den andra) får någonting att göra. För övrigt vill jag tacka för en otroligt rolig spelgenomgång och hoppas alla var nöjda med mig i Alpha Tango (Även de jobbiga kusinerna ) |
|
|
|
Publicerat 2009-08-09 23:14
|
|
Lite snabbt, och ganska omotiverade bra och dåliga saker.. BRA saker: - PELLE generellt!! att du gör sånt här ! =) - Storleken! - Airforce, tanks och infanteri ihop (Idén att använda allt samtidigt är iaf tilltalande för mig även ja tror de används tokigt, läs mer i negativa saker) Negativa saker: - Det kändes som pansar och flygvapen "SNODDE" mitt action *Grin*, alla städer jag gick in i, utom sista, var helt tomma.. Tömda av Pansar/Flyg - Periodvis var kommunikationen på TS alles för rörig. Jag hörde kommunikationen för EA+GH som attackerade en helt annan flank av staden(sista staden), vilket kändes överflödigt.. Mycke finare om man bara hör den information som är nödvändig att höra, tex som den skyttegrupp vi hade med oss (HA) och Alpha Ledningen vars information var riktad till oss.. Detta ger ju då MASSOR av binds för Carlbark i detta fall (AlphaTango) att hålla koll på.. Men minskar iaf snack som jag inte vill höra Detta är ju bara ett spel så det ska ju inte tas för allvarligt heller ^^ EDIT: Kom ihåg att jag inte är någon som säger att det jag säger är rätt! Tolkat: Jag är INTE proffs på detta så det kan lika gärna vara jag som gör saker fel vilket resulterar i att jag uppfattar det negativt! Redigerat av wambotcha den 2009-08-09 23:16 |
|
|
|
Publicerat 2009-08-09 23:17
|
|
Citera wambo skrev: Med tanke på att jag bara knäppte en snubbe (Under den heroiska räddningsinsatsen av mig och Hotel Alpha) så skulle jag faktiskt inte ha något problem med att vara ÄNNU mindre stridande så man kan ha 100-tals binds att koncentrera sig på, kanske man kan få vara lika ball som kompaniledningen med eget fordon! |
|
|
|
Publicerat 2009-08-09 23:17
|
|
Från Flygvapnet GrpC: Uppdraget funkade bra, det vi vill ska förbättras inför nästa gång är självklart organisationen i ts, jag hade svårt att höra och ge order till min grupp då jag hörde alla grupper. För att minska kommunikation bör även några generella regler finnas, måste vi ha tillstånd för taxiflyg? En bit in i spelet fick vi tillstånd till taxiflyg utan tillstånd vilket minskade kommunikationen avsevärt. Så några generella do´s and dont´s är önskvärt. Varje GrpC bör ta ansvar och och kika upp göra inte göra innan missionstart för att slippa fråga om allting. Det lär ju inte bli populärt men man skulle kunna ändra plutontrukturen, en sak gillar jag med tacshack. Varje ledare leder inte över fler än tre. Pluton ledning har tre grupper, varje grupp har tre skytte grupper, och varje grpc i skyttegrupp har tre soldater. Jag ser hellre en amerikansk plutonstruktur då jag tror den lämpar sig bättre för spel, har personligen inga problem med nato men tror att vi kommer få bättre flyt med en amerikansk, det är ju ändå ett spel och huvudsaken är att kommunikationen går att fixa enkelt i ts och att vi får en bra spelupplevelse vilket verkar vara svårt med nato. Vi bör även tänka på att vi hela tiden kommer få nya spelare och inte bör krångla till det för mycket. Av vad jag hörde hadde dejjvid väldigt mycket att göra, och eloge till dig för att du orkade med all micromanagment som kom din väg. Tack Pelle, såg personligen noll action förutom en missil i röven men tycker inte det är det viktigaste. Tack för bra missions! Redigerat av Webdisciple den 2009-08-09 23:21 Rock N´Roll is a way of life!
Spotify - StagHunt |
|
|
|
Publicerat 2009-08-09 23:20
|
|
Ang radion: På enskild soldat nivå tyckte jag inte det var jobbigt mycket radio snack iaf.. Lite irrelevant, lite långa ordrar.. Visst. Men vi var ju inte någon grupp som spelat tillsammans i ett år heller, jag tycker inte man skall gå ner sig allt för mycket. Det kommer med tiden. Jag (och säkert många fler) har vart där i verkligheten (lumpen).. Det går liksom inte lära sig allt över några timmar. Och jag tycker därmed inte vi skall ställa det kravet heller. Ang själva uppdraget (ur GA's perspektiv): GA hade inte värst mycket att göra. Vissa perioder satt vi bara i både 20 och 30min innan det hände något. hmm det var nog allt jag kunde komma på nu. |
|
|
|
Publicerat 2009-08-09 23:20
|
|
Kommentar till storlek:: jag ledde 7 pers ett tag idag, inga som helst problem. Mindre storlek på grupper = fler grupper = mer radioprat = mer förvirring! | |
|
|
Publicerat 2009-08-09 23:26
|
|
Citera pellejones skrev: Exakt. Uppdelning idag kändes bra, skall bara finslipas en aning. |
|
|
|
Publicerat 2009-08-09 23:46
|
|
Citera Carlbark skrev: Mm, storleken var lagom! Var riktigt kul, tack till Carlbark som tog oss förtappade stackar ur Bravo under sina vingar när våra plutonledare försvann åt alla möjliga håll! Nästa gång ska jag försöka knipa åt mig en gruppchefspost, verkar kul som satan! Blir nog betydligt bättre när man har två fungerande plutonchefer också, blev mycket dötid för Echo Alpha och Golf Alpha när Foxtrott och Hotel slogs för fullt, men det är sådant man lär sig av! Vi fick vår action när Cobran kom och drog Hydraraketer och vipeade ut 9 av 11 individer! |
|
|
|
Publicerat 2009-08-09 23:50
|
|
Citera Stubben skrev: Hehe ja men det var ju förståerligt i ditt fall, du har ju inte provat på något liknande förr alls. Det viktigaste är väl att man provar på det och ser hur det funkar och känns, då vissa kanske direkt känner att det är en befattning dom skulle vela lära sig mer av. Jag blev ju också tilldelad platsen som plutonsbefäl för första gången nu som hastigast en halvtimme innan vi började och hann inte förbereda mig mer än att skissa upp kompaniet och de jag behövde samband med på ett papper framför mig. Jag har inga problem med att leda och lägga upp strategier, men att behöva göra detta samtidigt som jag ständigt måste lyssna på andras konversationer på channel-commander kanalen är väldigt påfrestande och segade ner mitt arbete som fan. Jag vet inte om jag hade mitt TS felinställt så jag fick sitta och lyssna på mer än andra chefer, men om det är så för alla så förstår jag inte hur ni klarar av det Då är det absolut inget för mig. Citera Carlbark skrev: Låter som ett väldigt bra förslag. Tex att plutonschefen har kommunikation med kompaniledningen, så får han order som han sedan snabbt kan gå igenom och diskutera med sin ställföreträdare, som har kommunikation med grupperna, och informerar och rapporterar därefter. Man slipper då också fler binds till TS, PLUS att man kan ta emot kommunikation från två håll SAMTIDIGT. Låter som något värt att prova på! Angående grupp-storlekarna så tycker jag inte det är något problem. Bara vi rensar upp på TS-kanalerna så blir det betydligt enklare att leda. En 6-8 mans grupp kan som sagt alltid dela upp sig i två omgångar om det skulle behövas, med tajt samband mellan gruppcheferna då så klart. Men som en hel grupp är det i min mening ett mäktigare och effektivare redskap på slagfältet än en massa små grupper. Jag hörde från Mattan att Pelle har ett jävligt bra och effektivt sätt att leda gruppen, där man verkligen använder stridspar och formationer. Det är liksom så det ska funka, och det borde övas mer bland alla som är sugna på rollen som gruppchef Redigerat av Tobe den 2009-08-09 23:56 |
|
|
|
Publicerat 2009-08-09 23:56
|
|
Vad tycks om idén att alla grupper har med sig Laser Markers som default och att stridsgrupperna ropar efter flyg till närmaste övre ledning.. Jag skulle tycka det var mycke finare än att flygvapnet agerar så fritt som jag tror dom gjorde nu? eller kanske vare så att någon gjorde exakt detta vilket ja inte vet om =) | |
|
|
Publicerat 2009-08-09 23:56
|
|
Citera wambo skrev: En liten kommentar till det: Vi i flygvapnet hade inte eldtillstånd mot något mål som inte var ett direkt hot mot oss under större delen av spelet. Efter halva spelet fick vi besked att vi hade tillstånd att skjuta om målet var identifierat fientligt. Sedan fick vi totalt 4 mål (tror jag) som det begärdes understöd för. Så jag tror inte att vi i flygvapnet skjöt ut så mycket fiender alls faktiskt. Vi var vad vi skulle vara - en supportfunktion. Sen kan jag väl tycka att det skulle rensats bättre på infanteri med AA (de flesta gångerna vi blev nerskjutna var det av infanteri/fasta pods) innan vi blev inkallade, eller att vi blev inkallade för att slå ut ett fordon, bomba ett målat mål eller liknande. Men det är sånt som kommer med tiden, inget jag grämer mig över =) Vad gäller kommunikation - den svåra nöten så tror jag att en bra variant är att man bara rapporterar ett steg upp och ett steg ner, man hör ingen annan. Om man tar en pluton med 3 grupper i så hör varje gruppchef bara varandra samt plutonschefen (och givetvis respektive grupp då). Plutonfchefen hör bara ledning och de andra plutoncheferna osv. På det viset blir det mindre irrelevant snack på TS. Detta förutsätter givetvis också att grupp och plutonchefer har möjlighet att ta många beslut själva så det inte blir för mycket för kompaniledningen. Nu vet jag inte om det går att göra så här i TS, eller för den delen om det fungerar bra. Men man kanske kan testa, eller om någon redan har testat, hur fungerade det? För att övergå till mer positiva saker så hade jag jäkligt kul (lite jobbigt när man råkade skänka lite hydras till hela EA, men ändå). Ett stort plus till Pelle som orkar med och tar sig tid att fixa allt det här - skitbra jobbat! I flygvapnet fungerade kommunikationen i mitt tycke bra, de få gånger jag gick upp som channel commander så var det förvisso mycket prat (vilket gjorde att våran gruppchef var lite okontaktbar ibland) men det fungerade ändå bra! För att fatta mig kort - Jag hade jäkligt kul, det var bra flyt för våran del, inte särskilt mycket dötid (hade väntat mig mer). Det finns absolut saker att förbättra, såsom kommunikationen osv men på det stora hela är jag väldigt nöjd! Tack alla som var med! *EDIT* @Wambo - Ja det tycker jag är ett bra förslag - både kul för flyg att bomba (omålat är svårt som fasen) och är rätt kul att måla mål också och se bomben träffa rätt, från ingenstans =) I mitt tycke i alla fall. Redigerat av Klawen den 2009-08-09 23:58 |
|
|
|
Publicerat 2009-08-10 00:00
|
|
i fortsättningen kommer inte jag ta en post lägre än högsta ledningsgruppen (dvs pluton/kompani ledning beroende på hur många spelare vi är) jag VÄGRAR vara en del av hönsgården nere på gruppnivå då det förstör allt det roliga för mig. jag sitter hellre 100m bakom och ger order. det tycker jag är skoj. men för guds skull. som ugga säger. en mini "GSU" där man får lära sig det mest nödvändiga för att spela med anrop. och viktigast av allt. RADIODICIPLIN! har man inget att säga som inte direkt rör uppdraget. håll käften helt! och håll DIN position i gruppen! så blir allt mycket enklare och trevligare för alla. |
|
|
|
Publicerat 2009-08-10 00:29
|
|
Citera Klawen skrev: Jag instämmer på Klawens alla punkter och vill också bara instämma i att flygvapnet INTE slog ut så många FI, jag satt själv på högsta score i flygvapnet eftersom jag hade varit gunner i cobran + en strafe med huey och hade 12st kills. |
|
|
|
Publicerat 2009-08-10 00:32
|
|
Citera wambo skrev: Absolut, en av de saker som missades vilket gjorde f16 moden helt onödig. Angående sno action, som Grpc för flyg var jag väldigt noga med att just detta inte skulle hända då jag är extremt trött på just detta från dominationspelen. Flygvapnet tog ut: 2x vodnik, 1 tunguska, en uaz, släppte två guided bombs utan lyst laser så de hamna i skogen, samt att vi på direktorder drog en straferun över radiotower. Hoppas det klargjorde vår roll under dagen lite mer. Rock N´Roll is a way of life!
Spotify - StagHunt |
|
|
|
Publicerat 2009-08-10 01:42
|
|
Intressant nog låg Dejjvid - som var vår Kompanichef - på 3e plats när det kom till kills. Min åsikt om hur uppdraget utspelade sig är inte svårare än att infanteriet användes på tok för lite, flygvapen och pansar användes kansk lite för mycket. Om vi tar kostnad in i bilden, hur mycket kostar en M1A2? Vad kostar en Cobra? Jag såg Cobran dyka två gånger, jag hörde att M1A2an paja minst en gång. Hur många infanterister dog? Inte många Men å andra sidan slapp inf. dö tack vare att flyg offrade sig Jag såg att Mike Lima (flyg) anföll radiostationen med Cobra - trots mina varningar innan uppdraget startade om AA - och åkte ner (det var första). Både geist, stiltman och jag sa "ok nu dyker den lätt ner... kolla nu när den blir nerskjuten". Sen föll den. Och vi hade kul åt det haha Det är lite sånna grejer som är värda att tänka på när man spelar också. Vad kostar det att tappa dyra attackhelis jämfört med att få skadade infanterister etc.? I övrigt hade jag otroligt kul! Jag tror att min grupp hade skoj och jag försöker skapa en skoj men ändå seriös stämning i min grupp. Jag tror att det är en bra stämning och att stättet jag leder funkar. Vi i Echo Alpha hade inga radioproblem som tur var. AT1 gjorde i övrigt ett väldigt bra jobb! Att ha hand om 4 grupper + att kommunicera med Tango Lima / Mike Lima / pansar (minns inte namn) kan knappast vara lätt. Angående TS Värt att notera: Alpha Tango (Plutonchef) hade en keybind som var "Whisper to Sub Channels" vilket gjorde att hela Echo, Foxtrot, Golf, Hotel hörde allt AT1 hade att säga. En bra grej med det var att alla grunts i min grupp (Echo Alpha) blev tysta så fort orden Alpha Tango hördes. Så var tydligen inte fallet i Foxtrot Alpha vilket gjorde att folk störde sig på det. Förldel med Whisper to Sub Channel: Hela skyttegruppen hör ordern och kommandon går fortare - jag kan säga "ni hörde vår order, vi rör oss mot markör hufflahask och säkrar" Nackdel med Whisper to Sub Channel: Det kräver att man har radiodiciplin i sin grupp! Det förutsätter också att alla i gruppen blir tysta så fort de hör att PlutC. pratar. Strukturen i TS ska helt klart kollas om. *** Jag röstar för följande för framtida spel: Anmälan sker som så att alla som vill spela är inne på TS 20 minuter innan spelstart för att bli tilldelad en roll. En forumtråd för spel kommer att finnas där alla som vill vara Chefer anmäler sig! Det finns Kompanichef x1, Plutonchef x2, Gruppchef x8 (skyttegrp x4, TACP, Span, Flyg, Pansar). Redigerat av pellejones den 2009-08-10 02:41 |
|
|
|
Publicerat 2009-08-10 03:53
|
|
Citera pellejones skrev: Kanske kan vara värt att göra det lite jobbigare att förlora Flyg & Pansar eller ha ett begränsat antal? Själv hade jag inga problem med att se pansar och flyget göra jobbet, var relativt icke-stridande och kändes bättre att skicka in skyttegrupperna i ett halv-dött område och komma därifrån med hela gruppen! Kan förstå att ni skjutglada stridspittar blev lite ledsna! När det kommer till TS har jag några idéer. Få bort så mycket som möjligt från "allmäna" kanaler, tex. att Pansar och Flyg har Whisper till Kompaniledningen istället för Channel Commander - även om det gör att Plutoncheferna får mindre koll på läget så blir det lättare för dom att ta hand om sina grupper snabbt och effektivt, så blir det kanske inte lika långa pauser mellan allt. Sen så kanske man kan dela upp kommunikationen sinsemellan i ledningen. Vet inte hur det fungerade i Kompaniledningen men ni var fyra personer, då kan man ha åtminstone en extra radio-operatör, som enbart tar hand om flyg och pansar kanske? Det skulle även fungera och behövas i Plutonledningen, de som befann sig i min grupp (Plutonledningen) följde mest efter och tog det lugnt, eftersom jag höll mig en bit bakom mina skyttegrupper blev det inte särskilt mycket stridande för dom. Om de istället hade kunnat sköta en del av kommunikationen hade de dels haft någonting att göra och det hade tagit av lite workload från mig (Jag hade dock skitkul när jag hade så mycket att ta hand om)så om jag hade kunnat koncentrera mig på att snacka med Kompaniledningen så kanske min Stf. hade pratat med Gruppcheferna sen hade vi förmedlat ordrarna mellan oss. När det kommer till hur Plutonledningen skall prata med gruppcheferna/grupperna så är det nog mer effektivt att "påtvinga" mer radiodisciplin istället för att alla order ska upprepas två gånger dessutom, det är alltid kul att, som kanonmat, ha lite koll på vad som händer. Med det sagt så kan jag meddela att jag signar upp mig som Plutonchef direkt! Hade riktigt roligt idag och det var grymt uppdrag Pelle, kan definitivt ställa upp igen! Ps. Blev kanske lite grötigt. Men jag är ju föfan trött! |
|
|
|
Publicerat 2009-08-10 08:07
|
|
Citera pellejones skrev: Cobran attackerade aldrig radiostationen, cobran flög escort åt taxiflyg vid radiostationen pga aa varning, och blev nedskjuten av tunguska och slängde då ur sig ca 8 hellfires mot denna tunguska innan den slog i backen. Vi var väldigt restriktiva, men jag kan hålla med om att flyg (attack) samt pansar kunde haft en limited revive igår, jag personligen dog två gånger igår då mitt arma krasha men hela flyg hade kunnat köra revive och tycker att så skall göras inför nästa vilket gör flyg mer "rädda om livhanken" Rock N´Roll is a way of life!
Spotify - StagHunt |
|
|
Gå direkt till forum: |