Visa ämne
 Skriv ut ämne
Stridsvagn 122
Det verkar som att det har blivit aktuellt att uppdatera SFPs Strv 122, och jag som precis har gjort en har inget emot att göra en till.

Jag är väldigt rostig när det kommer till spelgrafik, och har inte så bra koll på hur ArmA hanterar saker som normal maps eller shaders så jag skulle uppskatta ifall någon kan hjälpa mig planera projektet lite lätt.

Min tanke är att jag använder er gamla strv 122 som referens, samt de stridsvagnar som Bohemia har gjort för ArmA 3 och försöker göra den nya på samma detaljnivå. Om bakning av normal-maps är aktuellt så kan jag delvis använda min högupplösta stridsvagn till det, men det kommer krävas lite jobb eftersom den inte är helt komplett modellerad (eftersom baksidan aldrig syntes i kortfilmen så var den aldrig komplett modellerad).

När det kommer till UV-mappning och texturering så är jag helt vilse över hur det översätter till ArmA 3. Gör man texturen och uv-mappen i 3Ds Max, eller gör man det i ArmA 3-verktygen?
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Jag använder O2 för att mappa även om det verktyget inte är bäst så är det det jag kan.

Här är en introduktion till hur man gör:
http://www.armaholic.com/datas/users/...torial.pdf
Redigerat av Steel rat den 2015-02-11 19:47

Citera

Steel rat skrev:

Jag använder O2 för att mappa även om det verktyget är bäst så är det det jag kan.

Här är en introduktion till hur man gör:
http://www.armaholic.com/datas/users/...torial.pdf


Om jag mappar det i 3Ds Max, slipper ni göra det då? För det känns som att det är lika bra att göra det i 3Ds Max med tillhörande plug-ins. Det gör inget för mig. Stridsvagnar har inte jättemånga jobbiga former, så det är bara lite extra arbete.
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
E-postat dig ett dokument också
Har du funderat på att göra interiör? Grin
Interiör känns lite bortom mig. Det är jättemycket extra jobb, jag har ingen referens och det är antagligen väldigt svårt att hitta referenser utan att själv sitta i fordonet med en kamera samt att inga andra fordon i ArmA 3 har interiörer, så det hade varit lite udda att just ett fordon har det.

Så tyvärr Sad

Men jag kan gott meddela att jag börjat modellera stridsvagnen i alla fall. Strax klar med kanonröret Smile
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Du kan mappa den i 3ds, senare när den börjar bli färdig för ingame så importerar man till oxygen som är bis 3d-verktyg.

Tänk på det granQ sa att allt som ska animeras måste va fristående och inte sitta fast i övriga modellen.

Säg till ifall du behöver hjälp med refbilder osv så kan vi hjälpa att leta.

Citera

Vort skrev:

Tänk på det granQ sa att allt som ska animeras måste va fristående och inte sitta fast i övriga modellen.


Vilka delar blir det i Strv 122s fall?

Kanonröret (och tillhörande) som rör sig upp/ner,

Kanontornet som sitter fast i kroppen och vrider sig höger/vänster.

Är det något mer?
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
röret, tornet, luckor, hjul, är dom jag kommer på just nu.

Also, max trianglar/faces för a3 är 20 000 enligt:
http://feedback.arma3.com/view.php?id...hp?id=5444
och det går utmärkt att mappa i 3ds, jag rekommenderar det verkligen Smile
Någon som har en bra referens för hjulfästena och/eller stötdämpare och liknande på undersidan?
Jag bullshittade lite på den biten i min högupplösta 3D-modell eftersom man aldrig egentligen fick en ordentlig titt in där under i kortfilmen. Jag antar att stötdämpare är lite svåra att göra eftersom de troligtvis ändå inte kan animeras realistiskt i ArmA?

Kom på att jag har rullstolen liggandes också som vi kanske kan trycka in i SFP, med och utan M134or Pfft

Edit:

Indep-tanken i ArmA 3 har dock fungerande stötdämpare (eller hjulfästen, jag vet egentligen inte vad det kallas):
i.imgur.com/ZcRjzvZ.jpg
Redigerat av Echo den 2015-02-12 13:39
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Det finns på våra existerande vagnar AFAIK, i viss mån i alla fall Smile
Hittade tre bilder, inte jätte bra men man ser väl ungefär hur dom serut:

http://data3.primeportal.net/tanks/ro..._of_58.jpg
http://data3.primeportal.net/tanks/ro..._of_58.jpg
http://data3.primeportal.net/tanks/th...of_237.jpg


Två bra sidor rent allmänt för ref:
http://www.primeportal.net/tanks/roge...php?Page=1
http://www.primeportal.net/tanks/thor...php?Page=1

Citera

Echo skrev:
Indep-tanken i ArmA 3 har dock fungerande stötdämpare (eller hjulfästen, jag vet egentligen inte vad det kallas):
i.imgur.com/ZcRjzvZ.jpg


Indep-tanken är väl en (uppgraderad) Leo2:a om jag inte missminner mig?

Citera

BunkersluskeN skrev:

Indep-tanken är väl en (uppgraderad) Leo2:a om jag inte missminner mig?


Jag tror det är en framtids-leopard, ja Smile
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Lite nördfakta om vad sakerna i bandaggregatet heter Smile

Bärhjul - De stora hjulen som vagnen vilar på

Drivhjul - Ser ut som ett kugghjul, är kopplat till växellådan och driver banden

Spännhjul - Sitter längst fram, eller bak, beroende på var motorn är placerad. Ser till att hålla bandet sträckt

Stödrulle - Små rullar som håller upp övre halvan av bandet

Pendelarm - Den arm som bärhjulet sitter fast i, den andra änden är infäst så att den kan röra sig upp och ner och därmed även hjulet

Fjädring - På en 122:a är det torsionsstavar som sitter inne i vagnens chassi. I ena änden sitter pendelarmen, den andra är fast i chassiet

Citera

Steel rat skrev:

Lite nördfakta om vad sakerna i bandaggregatet heter Smile

Bärhjul - De stora hjulen som vagnen vilar på

Drivhjul - Ser ut som ett kugghjul, är kopplat till växellådan och driver banden

Spännhjul - Sitter längst fram, eller bak, beroende på var motorn är placerad. Ser till att hålla bandet sträckt

Stödrulle - Små rullar som håller upp övre halvan av bandet

Pendelarm - Den arm som bärhjulet sitter fast i, den andra änden är infäst så att den kan röra sig upp och ner och därmed även hjulet

Fjädring - På en 122:a är det torsionsstavar som sitter inne i vagnens chassi. I ena änden sitter pendelarmen, den andra är fast i chassiet


Såhär alltså?

i.imgur.com/mdvAe4A.jpg

Min vagn saknar stödrullar.
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Japp, förutom fjädringen. Det är stötdämparen du ser där.

Fjädringen består av stänger av specialstål som vrids, så de ser inte ut som vanliga fjädrar. De syns inte heller från utsidan då de är monterade inuti vagnen. Så här fungerar det:
http://pixshark.com/torsion-bar-suspe...n-tank.htm
i.imgur.com/m5HU4M7.jpg

Det går inte jättesnabbt framåt, men det är väl mest för att jag suttit i ArmA 3 editorn hela helgen. Gör framsteg i alla fall, sakta med säkert. Det är lite pilligt att jobba med dåliga referenser, men i slutändan så tror jag ingen gråter över att smådetaljer inte är exakt som de ska vara.

Modelleringen av tornet är nästan klart Smile

Jag har inte varit jättesparsam med trianglar, mest för att jag gärna gör den så vacker jag kan på 20 000-gränsen. Det kan hända att jag får baka in vissa detaljer till normal maps sen, men det får vi se när alla delar är modellerade.
Redigerat av Echo den 2015-02-15 23:01
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Här finns referensbilder om du behöver

http://www.primeportal.net/tanks/roge...php?Page=1