Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Allmänt
 Skriv ut ämne
SAM - Swedish Army Mod
Fan vad nice! Mitt kompisgäng har faktiskt precis börjat lolla runt på SFP_Lite, så att SAM har släppt är en god nyhet.
Självutnämnd jubelidiot.
a.k.a Dirk McStride
Oh, trevlig update!
Rekommenderar helt klart Falken! Den och GRG/Buddysystemet är skoj som fan.
Finns det några färdiga missions som ligger och skräpar?
Självutnämnd jubelidiot.
a.k.a Dirk McStride
Trevligt Carlbark! Bra jobbat!
Nu är väl SAM mer aktuellt för A3 men kände inte för att uppnå upp en helt ny tråd över "bara" några bilder. Här är dom iaf:

i.imgur.com/QpWGDQr.jpg
i.imgur.com/2aBVffC.jpg
i.imgur.com/xlE46FM.jpg
i.imgur.com/qthN932.jpg
i.imgur.com/jd9yRQ2.jpg
i.imgur.com/jd9yRQ2.jpg
i.imgur.com/h3Sd4qN.jpg [/img]<br />
[img]http://i.imgur.com/8ioaAZ2.jpg
Trodde SAM var mer aktuellt för arma4 eller så?

Vad jag förstod väntade man först in arma3, sen kom arma3 men då det var alpha väntade man in "hela arma3", sen kom make arma not war tävlingen och då skulle man satsa på den. Vilket är deadline nu om någon vecka (inte sett vad de tänkt släppa, spännande) men nu när den tävlingen är över så borde de väl i första hand vänta på marksman expansionen och senare arma4?

Var jag för taskig nu?
Fina modeller, går det att spela med snart? Smile

Citera

granQ skrev:

Trodde SAM var mer aktuellt för arma4 eller så?

Vad jag förstod väntade man först in arma3, sen kom arma3 men då det var alpha väntade man in "hela arma3", sen kom make arma not war tävlingen och då skulle man satsa på den. Vilket är deadline nu om någon vecka (inte sett vad de tänkt släppa, spännande) men nu när den tävlingen är över så borde de väl i första hand vänta på marksman expansionen och senare arma4?

Var jag för taskig nu?


Lät ju spot on! Vi får se fram emot att spela SAM till ARMA 4! Smile
Haha, jag bryr mig faktiskt inte. Alltså, huruvida du narras eller ej gQ. Visste att ni satt på en tråd här så jag tänkte damma av den!

Var redigt nöjd med det SAM släppte till A2 så jag kan vänta, vi har in-house svenskar tillsvidare och jag har klarat mig utan andra livsnödvändiga mods såhär länge i A3 Wink

Den som väntar på något gott, kanske kan sätta sig i Galten när dom till slut släpper något till A3.

Tror SAM drog sig ur MANW då dom inte hann knyckla ihop något, lite synd med tanke på kvalitén på många utav grejerna


edit: la till ett a
Redigerat av Carlbark den 2014-10-16 21:41
Beror på hur man definerar kvalitet, vi har mycket brister i SFP men försöker höja kvaliteten och vår tanke var att köra lite "open source" så alla kunde vara med men istället fick vi kritik för halvfärdiga grejer (inte för att vi tvingade någon använda dessa.. vi skulle kunna bara släppa ak5 +hkp9 + soldater) så för arma3 har vi hållt in massor.. t ex gripen, viggen, draken, hkp14 osv för det är inte helt klart. Möjligen kommer vi tom ta bort lite grejer i framtida patcher, som Strf 90 Ceasar (kommer en ny snygg strf90 snart)

SAM brister i kvaliteten då de hela tiden satsar på att göra något som inte fungerar i spelet.. ungefär som att designa en kärnreaktor till en iphone för slippa att ladda mobilen. Tanken är god men det blir ju inget.

SAM för a2 håller jag dock med om att var riktigt bra.. men det lilla för så mycket hype och tid så är det ändå vaporware enligt mig. Mesta var ju ändå gjort av andra, som Hkp10..
Mina kommentarer om SFP kontra SAM:

Jag har varit inte varit med i SFP från starten men med tiden har jag greppat SFP:s filosofi. Då jag nu varit med och gjort ett otal modeller för sfp tänker jag så här:
Hellre en modell som inte håller måttet än att vara utan. Eller: Hellre den sträng som brast än att aldrig spänna en båge, Innan ni suckar, Ja, jag vet. Det är ett slitet ordspråk.

Det jag menar/avser är att det är bättre att göra någonting än ingenting. Alltså, SFP fixar saker, men de är inte helt 100%. Men det viktiga i mitt tycke är att det händer något. Modeller kommer, gubbar kommer mm... Men att som SAM ständigt vänta på "nästa version" leder inte framåt. Även om jag så klart kan se hur ni resonerar, ni vill fixa de "bästa modellerna".

Det går inte att säga vad som är bäst, vi har olika infallsvilnklar helt enkelt. Kram från Steel rat

Citera

granQ skrev:
...vaporware enligt mig.


Inte för att jag tänker komma med ursäkter, men när du kallar vårt projekt för vaporware när vi har spenderat så mycket av vår fritid på utveckling, research och inlärning, och även en hel del pengar för den delen, så måste jag i alla fall klämma in en förklaring med lite inblick.

För det första så har vi aldrig visat upp något offentligt som därefter har lagts ner utan att det har blivit tillgängligt allmänheten i spelbart skick, bortsett från lite placeholders. Vi har helt enkelt många arbeten påbörjade, och prioriteringar skiftar med tiden. Vi har objekt som jobbats på under 4 år, and still going, inte för att vi vill jävlas med någon eller för att vi är lata, utan för att vi är väldigt noggranna med det vi gör, och för att vi hela tiden lär oss nya tekniker och trick, vilket ofta leder till större ändringar i arbeten som vi återkommer till. Dessutom så försöker vi hänga med i utvecklingen så att objektet i fråga är så aktuellt med verkligheten som det bara går när det väl är klart. Galten tex har genomgått otroligt mycket förändringar i verkligheten sedan jag påbörjade modellen 2010, och det har sinkat utvecklingen, men bara gjort det intressantare.

För det andra så är inte SAM ett Kickstarter-projekt. Ni har inte investerat något i vårt projekt baserat på tomma löften, utöver möjligtvis hopp och drömmar då. Antingen visar man upp det man jobbar på och skapar frivilligt eller ofrivilligt hype och förväntningar, eller så håller man käften och klappar sig själv på axeln under år av utveckling i mörker. Vi har gjort både och, och visst kan jag förstå att folk blir besvikna när deadlines misslyckas, som vissa har spenderat så mycket energi åt att tjata fram via forum och PM. Men tro mig, vi lär oss också med tiden, och kan lova att ingen någonsin kommer få höra en deadline från oss igen. Men då ska ni kanske ha lite överseende när när ni skämtar om att det aldrig kommer släppas, för att ni faktiskt inte har någon som helst aning. Det kan komma imorgon, det kan komma nästa år. Men få inte för dig att vi är skyldiga dig eller någon annan ett dugg.

Så att kalla SAM för vaporware är inte annat än respektlöst skitsnack. Missade deadlines betyder ingenting så länge arbetet faktiskt fortsätter. Det är upp till var och en om ni vill fortsätta följa projektet eller ej.

Och av alla personer så borde väl ändå en veteran som du GranQ förstå att dessa projekt inte kommer någon vart utan fritid. Finns det av någon anledning helt plötsligt ingen fritid tillgänglig så blir det helt enkelt inte mycket gjort. Det senaste året har nämligen präglats av förändringar i mitt liv. Min vardag idag ser inte ut alls som förra året, på gott och ont. Jag har bara varit hemma drygt 3 månader i år. Detsamma gäller fler i vårt team, som av olika anledningar har varit frånvarande eller upptagna under olika perioder under året. Vi är lite extra känsliga för detta då vårt arbetssätt oftast går efter ett pipeline-koncept, rätt man på rätt plats, där arbeten skickas vidare mellan olika personer beroende på stadier. Om en person försvinner så är risken att något tar totalt stopp under den tiden. Kombinera detta med allmänt dålig timing så kan du gissa själv vad konsekvenserna kan bli. Shit happens.

Faktum är iaf att det tog drygt 3 års utveckling att släppa SAM 2.0 i Arma2, och då innehöll det ändå bara en mindre del av allt vi jobbade på och experimenterade med under den tiden, vilket nu har vidareutvecklats till A3 istället. Det var dessutom en period då vi lärde oss otroligt mycket om hur man skapar och implementerar saker överhuvudtaget. Trial and error tar tid det också.
Vi har inte ens avslutat vårt andra år i A3 än, så det finns ingen anledning till att bli grinig redan nu om man gillade 2.0. Vi låter någon annan ta förstapriset i MANW denna gången. Nytt material har det dock jobbats med ingame sedan A3 Alpha, men vi hoppade som bekant över en lockande hastig rak konvertering av A2-material av flera anedningar, och satsar istället mer på vårt egna nya innehåll denna gången när vi för en gångs skull hade ett försprång.

Sen förstår jag inte riktigt vad du syftar på med att vi hela tiden satsar på något som inte fungerar i spelet? Det är väl ändå allmänt känt att det är SFP som inte fungerar, trots att det främst består av en massa gamla portningar. Vår brist i sammanhanget är väl möjligtvis att vi har varit dåliga på att underhålla våra offentliga versioner i takt med att Arma ändras och tex ACE2 i Arma2's fall, men då var 2.0 avsett att bli ett avslut på A2-versionen där vi skickade med allt som var spelbart innan vi gav oss på A3 istället. Men när vi väl släpper något så är det vältestat och fungerande vid tillfället, och det har jag inte direkt hört några klagomål över.

Vad som fungerar och inte fungerar under utvecklingen är däremot en helt annan sak och inget som någon utanför teamet ens bör bry sig om. Bara för att det tar lång tid så innebär det inte att det inte funkar. Det är många bitar som ska pusslas ihop. RV-motorn är möjligheternas plattform, det handlar bara om att anta utmaningarna. Annars kommer man ingen vart i den röran som är Arma.

Nu tänker jag inte kasta paj med min kritik mot SFP, men du säger själv att ni har många brister i projektet, och att ni fick så pass dålig kritik tidigare när ni släppte det med ofärdigt material att ni nu klipper ut en mängd innehåll, just för att försöka dämpa gnället och bota ryktet ni fått. Det är ju precis det vi har gjort från början istället. Massan klarar uppenbarligen inte av material i så pass ofärdiga stadier. Det finns ingen anledning till att stressa ut något i utbyte mot en massa arga och besvikna kommentarer från bandtågare i min värld. Är det av någon anledning frustrerande att spela med så kan dom lika gärna få sitta och dregla över fina bilder sålänge och behålla ett gott humör.

Vi gör iaf det här för att det är kul och intressant, inte för att tillfredställa okända möpare världen över. Jag ser iaf mitt jobb mer som konst och erfarenhet, inte välgörenhet (Om än gratis i slutändan). Jag har absolut ingenting emot att låta det ta den tid det tar, för det är arbetet jag tycker är kul, att se något riktigt jävla awesome växa fram och kunna göra något unikt med det i spelet med hjälp av de duktigaste i communityn.

Men visst förstår jag att ni kanske inte har samma blick på det hela, eller tålamodet. Ni jobbar på SFP av andra anledningar, med andra mål och med andra förutsättningar, vilket är det jag säger varje gång någon börjar dra paralleller mellan projekten. SFP tilltalar inte mig eller mina kretsar ett dugg, men får ni ut något nöje av det ni skapar så.. kul för er!
38.media.tumblr.com/c2c64cf946989b9e1428939a8c856aeb/tumblr_naj406yCfe1rm300po1_500.gif
När man skriver att sfp inte har "tålamodet" eller att sfp skulle ändra på något för att bota ett "rykte" så har man verkligen ingen aning vad man pratar om...... Det blir nästan lite löjligt. Ungefär som att man blundar för vad sfp är idag och vad sfp har åstadkommit genom åren.

Det jag brukar säga när någon försöker dra paralleller mellan sfp och sam är att det över huvud taget inte går. Då sam knappt har släppt något eget och det lilla egna man lyckats klämma in på 3 år var väldigt.. fyrkantigt...

Men sam tilltalar säkert någon så jag önskar er all lycka till med det!
Redigerat av Vort den 2014-10-19 10:01

Citera

Tobe skrev:
Det är väl ändå allmänt känt att det är SFP som inte fungerar, trots att det främst består av en massa gamla portningar.


Vad är det som inte funkar i SFP??

Citera

Tobe skrev:
Är det av någon anledning frustrerande att spela med så kan dom lika gärna få sitta och dregla över fina bilder sålänge och behålla ett gott humör.


Ja, jag måste säga att SAM är duktiga på att producera fina bilder. Måste dock ändå säga att det är betydligt roligare att faktiskt ha en fungerande mod att spela med, även om det inte är AAA-kvalité på alla grejer i modden.

www.femorefortet.se/Bilder/100613-Ptgb-6-Galten.jpg

Här är också en fin bild att dregla till, tyvärr är det lika omöjligt att spela med den som med Galten i SAM atm. Smile
SAM är som en photoshoppad supermodell som man kan se bilder av på nätet, SFP är det där hyfsade fem-i-två-ragget som man faktiskt kan ta hem och leka med.
don't copy that floppy
För inte att nämna ....Ragget har ofta bra humor också ^__^
Altså, det kan ha varit jag!
SAM och SFP har olika inriktning så varför kasta dynga på varandra. Men gillar Giants kommentar Smile