Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Allmänt
 Skriv ut ämne
RamDisk (PM 2 ZiP)
(jepp, ett Public Message)

Vet inte om du läst denna BIS tråd: http://forums.bistudio.com/showthread...hp?t=88629 men man kan tydligen lägga upp ett urval av pbo'er på en ramdrive och få markant prestandahöjning.

Du som är tokNerd kan kanske på enkel svenska förklara i tydliga steg hur man ska gå tillväga om man vill prova?

Gärna för- och nackdelar?

/svenÅke
Redigerat av Dahlgren den 2009-10-21 19:18
odenhouse.servegame.com/OdenSig512.jpg
Du kan ju flytta runt Arma2's PBO-filer och använda -mod= för att peka ut dem. Så du kan dela upp dem mellan flera hårddiskar tillexempel, eller köra dem i en RAM-disk.

Om man tittar på tabellen i tråden så verkar det som att man kan spara in en hel del genom att flytta på plants2_tree.pbo och structures.pbo (som i exemplet var de som användes mest tydligen) till en RAM-disk.
Det som verkar ladda/streama mest för mig iallafall är hus och träd vilket borde vara dessa 2 PBO:er. Fixar man en RAM-disk så kanske man slipper det där "lagget" som blir i Chernogorsk tillexempel när husen "ploppar fram".
Dessa 2 PBO:er är tillsammans ca 1,2GB, så har man 4GB minne så lär man kunna skapa en RAM-disk på 1,5GB och ändå inte få slut på minne.
BI's PBO:er är signerade också, så det kommer inte bli nått problem med att spela på servrar som kräver signerade filer.
Imagine how it would be, to be at the top makin' cash money. Go tour all around the world, tell stories about all the young girls.
Detta låter intressant.. Skulle detta hjälpa AA? Vet inte exakt hur det funkar rent teknisk, det kanske är en märklig fråga? Kan ju köra allt på v. high utom just AA som drar ner nå fruktansvärt.
Trracer: just hur man skapar en RAM disk, ska det till speciella program och skit eller är det nåt kommando bara?
Antar att en RAM disk drar all världens väg när man stänger av burken så nån batchfil vill väl till så man enkelt sätter upp det hela igen?

Ish: tror inte AA blir bättre av detta, men jag är ingen techNerrd.
odenhouse.servegame.com/OdenSig512.jpg
@Mr Odan: Ja, speciella program. Det han pratar om i tråden är detta program (med 30d trial): http://www.superspeed.com/ramdisk.php
Redigerat av Trracer den 2009-10-21 12:05
Imagine how it would be, to be at the top makin' cash money. Go tour all around the world, tell stories about all the young girls.
Okej, testade lite snabbt.

Körde en HDTune på min hårddisk (ja, den är inte så bra):
home.trracer.se/hdd-speed.png


Installerade RamDisk Plus, skapade en RAM-disk på 1500MB och körde en HDTune:
home.trracer.se/ramdisk-speed.png

Som ni kan se så är en ramdisk något snabbare... något enormt mycket snabbare. Smile

Provade sedan att flytta plants2_Tree.pbo samt structures.pbo till den nyskapade RAM-disken som jag döpte till U:
i rooten på U: så skapade jag en mapp som heter "@Perf" och under den en mapp som heter "Addon", där la jag PBO-filerna med tillhörande bisign-filer (måste ha dem för att spela på en server som kräver signerade filer).
Sen startade jag Arma2 med följande parametrar: arma2.exe -mod=u:\@Perf
Sedan tog jag bort dessa 2 PBO:er från det normala stället i min vanliga arma2-katalog.
SE TILL ATT GÖRA KOPIOR PÅ DE FILER NI TAR BORT SÅ NI KAN LÄGGA TILLBAKA DEM VID BEHOV!

Provade först att i editorn sätta in mig mitt i Chernogorsk, den var fortfarande lite seg att ladda, det hoppade till ibland osv. Beror säkert på att den laddar från andra pbo:er som jag inte la på ramdisken. Sen testade jag att sätta mig i en A-10 en bra bit ifrån Chernogorsk och flög sedan över staden, nu hackade det inte till en enda gång(!). För att vara säker så återställde jag allt och körde normalt och flög över Cherno och då hackade det till som förut. På båda flygningarna hade jag en viewdistance inställd på runt 4500. Klart imponerande! Kan vara nått att prova för de flyboys som har taskig framerate.
Imagine how it would be, to be at the top makin' cash money. Go tour all around the world, tell stories about all the young girls.
dagens öl går till trracer. Tackar tackar, blir slänga in ett par st addons då.
Hmm skitbra tips! får kika lite på detta när man kommer hem.

Inte kollat så noga då jag sitter på jobbet nu, står det hur man sätter upp en ramdisk osv i tråden som länkades ovan?

Sen är väl också frågan: är det inte bättre att ha alla .pbo filer där då? eller fungerar inte det?

Citera

Klawen skrev:
Hmm skitbra tips! får kika lite på detta när man kommer hem.

Inte kollat så noga då jag sitter på jobbet nu, står det hur man sätter upp en ramdisk osv i tråden som länkades ovan?

Sen är väl också frågan: är det inte bättre att ha alla .pbo filer där då? eller fungerar inte det?


Klart det är bäst med alla pbo:er där.. men det är typ 8GB..men har du 8GB minne i datorn över så kör på alla pbo:er Smile
Imagine how it would be, to be at the top makin' cash money. Go tour all around the world, tell stories about all the young girls.
Det vore ju iskallt om man hade 12-24 Gb ram.. Slänga in hela spelet liksom xD
Att slänga in alla PBO:er verkar fungera sådär, det är främst de som ENDAST innehåller texturer, modeller, ljud osv som funkar. Kan knasa lite om det är pbo:er som innehåller configfiler som tex addons försöker läsa av.

Detta påstående enligt:
http://www.armaholic.com/forums.php?m...sts&q=6713

Där listas de pbo:er som inte innehåller configfiler. Har dock inte prövat själv. Smile

Edit: Problemet är att varken buildings.pbo eller chernarus.pbo listas där, och de är väl två av de mest intressanta filerna att ha på ramdisken. Man får väl helt enkelt pröva sig fram.
Redigerat av engen den 2009-10-21 17:59
Det enda min dator har problem med är träd, specifik "höst träden" dem orange/röda sakerna. Ser typ ut som björk. Ett träd kan halvera min fps om jag ställer mig framför ett.
Oooh, jag som satt och lekte med RAMdisk förra veckan. Detta måste jag prova!


Citera

Ishie skrev:
Detta låter intressant.. Skulle detta hjälpa AA? Vet inte exakt hur det funkar rent teknisk, det kanske är en märklig fråga? Kan ju köra allt på v. high utom just AA som drar ner nå fruktansvärt.


Nix, detta avbelastar bara hårddisken. AA hanteras bara av grafikkortet. Bästa sättet att få bättre prestanda vad gäller AA är genom att skaffa ett till grafikkort i SLI/Crossfire. Vettifan vad det skulle göra för skillnad i ArmA2 bara, iom att det inte riktigt stödjer detta än.

Citera

Tobe skrev:
Oooh, jag som satt och lekte med RAMdisk förra veckan. Detta måste jag prova!


Citera

Ishie skrev:
Detta låter intressant.. Skulle detta hjälpa AA? Vet inte exakt hur det funkar rent teknisk, det kanske är en märklig fråga? Kan ju köra allt på v. high utom just AA som drar ner nå fruktansvärt.


Nix, detta avbelastar bara hårddisken. AA hanteras bara av grafikkortet. Bästa sättet att få bättre prestanda vad gäller AA är genom att skaffa ett till grafikkort i SLI/Crossfire. Vettifan vad det skulle göra för skillnad i ArmA2 bara, iom att det inte riktigt stödjer detta än.


Jo jag förstod nästan det. En sak dock.. Min överanalyserande bror hävdar att två grafikkort INTE gör det jag (och även du?) tror det gör. Kör du 8x AA så kör Båda grafikkorten på 8x AA, dem delar inte upp det och kör 4/4 som man tycker att de borde göra. Om jag förstod det hela rätt. Jag får forska i det, men så fatta jag det som när han förklarade. Du får ju visserligen "2x grafikprocessor kraft" men eftersom båda fortfarande arbetar oberoende av varandra på den punkten så undrar jag om det gör någon skillnad. Och som du säger så är inte A2 världens mest optimerade CF/SLI spel som det är ändå.

Iofs så kan man ju köra 2x på båda och få ut 4x på skärmen i så fall om detta påstående stämmer, så det spelar ju egentligen ingen roll då Smile
Redigerat av Ish den 2009-10-21 20:35
Hehe, jag är inte direkt överinsatt om det tekniska där heller. Det är ju bara allmänt kännt att ett extra grafikkort gynnar just de som vill ha bättre prestanda i högre upplösningar och med diverse lull-effekter som AA och AF. I många fall får du inte märkvärt mycket bättre prestanda i lägre upplösningar och låga grafikinställningar, jämfört med att köra med bara ett grafikkort. Ökar du däremot upplösning och sånt så ser man direkt styrkan i SLI/Crossfire då din FPS håller sig kvar på acceptabla nivåer betydligt längre än ett single-kort.

Men det är lite klurigt det där, då det är så jäkla olika i alla spel hur bra det presterar. Det verkar ställa ganska stora krav på utvecklarnas optimering, vilket i sig är synd. Det hade ju varit guld värt om man verkligen fick dubbel prestanda med dubbla grafikkort Grin

Jag fick iaf en härlig boost vad gäller sånt när jag bytte från ett 4870 till 4870x2, både i ArmA2 och andra spel. Då kör jag dessutom mitt x2 oklockat, jämfört med mitt single-kort som var klockat till mycket högre frekvenser. Frågar du på något hårdvaru-forum så får du garanterat samma svar Wink
Håller med på alla punkter.
@Trracer: Nej det är klart, tänkte inte på det Wink hehehe =))