Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Allmänt
 Skriv ut ämne
Träningstråden
Här koordinerar vi ihop tränings OP och idéer.
Detta görs för att kunna få lite bättre struktur och rutin än tidigare.

Kom gärna med förslag om vad du skulle vilja träna och hur man ska lägga upp framtida träningsplanering!
förslag, skriv ned vilka färdigheter vi behöver på OP.. (inte kopiera något från hemvärnet, soldf.. utan från spelperspektiv). Sen kan man köra cykler.. tex:

Radio (acre, tfar)
Navigering, tycker kan vara bristande färdigheter utan GPS.
Målangivelse/strid
PVP (varför inte öva i PVP, där man har mer feedback osv.. kul och lärorikt, så vi kan spöa finnarna någon gång om sådär 5 år också)
Sling loading
Hur säkra man hus (i spel, inte i verkligheten.. t ex kolla fönster, kasta en granat, men sen då?)

Mycket går ju att kombinera, tex "patrullerings OP" där folk får en bil men ingen GPS och skall navigera runt, samt använda radion.

Tycker bra träning är skall ha tre faser.
* Förklaring vad som skall göras/visas
* Pröva i "kontrollerad miljö" (beroende på) med feedback..
* Avsluta med "panga på riktigt", typ ett mini op/pvp. Ingen feedback. Ha kul men ändå försöka använda vad man lärt sig.
Radio och communication. både i grupp och mellan grupper.
målgivelse och vart man skall rikta sitt vapen. skamligt hur många som alltid kollar på samma träd hela tiden och inte försöker täcka där ingen täcker.

Navigering! stort plus! har märkt att folk börjar klaga om dom inte ser sig själva på kartan. stör mig som fan att folk inte kan komma ihåg simplare beskrivningar.
Anrop borde ha ett teambuilding-navigerings OP. 4 lag av 3-4 personer släpps av på Altis lika långt från ett mål, utan något annat än karta och kompass. Det är sedan en tävling vilken grupp som först tar sig till varsitt målområde.

Vid det individuella målområdet finns radioapparater så att man sedan kan kontakta de andra grupperna med på en förbestämd radiokanal som man själv måste knappra in.

Man ska sedan bestämma en mötesplats och slå samman vid den. Mer navigering.
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
+1 på echo!

Jag vet att förut under tränings OP (på Giants tid) så fanns det en B-styrka som var med den sista halvtimmen som motstånd för att träna det man gått igenom och för att se hur det funkar i praktiken. Vet att det var upskattat.

T.ex. De "nya" anroparna tränar på det som de mer erfarna redan kan för att sedan möta de erfarna i ett litet PVP eller liknande, typ ta sig från punkt A till B, den som kommer till punkt B först vinner, ( de båda lagen har olika startpunkter ) Ungefär som Echo föreslog ovan.

Självklart får de som känner att de behöver träna på att navigera vara med. Men en B-styrka behövs.
illunctus stamus, illunctus declinemus!
"United we stand, United we fall"
Helikopterträning

Några roliga missions för att träna helikopterflygning. Mest för SP men nåt går även att köra i MP tillsammans.

http://www.armaholic.com/page.php?id=...US%2BROUTE
Det här är det jag kört mest. Du ska flyga till en LZ för att hämta soldater för transport till ny LZ. Sedan till ny LZ osv. Du kan ställa in parametrar för olika svårighetsgrad. LZ är under attack så du kan bli nedskjuten.

http://steamcommunity.com/sharedfiles...=390145060
Den här är inte så bra, tog fel. En bättre är den Foxmaner länkar till nedan.

http://www.armaholic.com/page.php?id=...p?id=25162
Blandat innehåll med möjlighet att träna både ren flygning men även bekämpa mål med attackhelikopter.
Redigerat av Vargen den 2015-05-15 09:46
vargen visade mig denna :http://steamcommunity.com/sharedfiles...earchtext=
har inte kört dom vargen länkade med denna tycker jag räcker och är rätt så rolig Smile
Får jag skriva det här?
Support gamemoden är bra träning för helikopter också, kul att spela med folk också.

Citera

Vargen skrev:

Helikopterträning

Några roliga missions för att träna helikopterflygning. Mest för SP men nåt går även att köra i MP tillsammans.

http://www.armaholic.com/page.php?id=...US%2BROUTE
Det här är det jag kört mest. Du ska flyga till en LZ för att hämta soldater för transport till ny LZ. Sedan till ny LZ osv. Du kan ställa in parametrar för olika svårighetsgrad. LZ är under attack så du kan bli nedskjuten.

http://steamcommunity.com/sharedfiles...=390145060
Den här är inte så bra, tog fel. En bättre är den Foxmaner länkar till nedan.

http://www.armaholic.com/page.php?id=...p?id=25162
Blandat innehåll med möjlighet att träna både ren flygning men även bekämpa mål med attackhelikopter.


förslag, (finns även ett 4 manna coop till SFP, kanske lite lite.. men kan ju göra ett större) är att flyga Hkp 9 och öva skytte.
Det är extremt svårt, då siktet lätt sticker iväg om helikoptern inte står helt stilla.
Även om helikoptern står stilla, är det svårt träffa (sikta lite ovanför om jag minns rätt).. samt den är otroligt känslig för kulsprutor. Bara glas fönster, så inget skydd.

Därför måste pilot och skytt lära sig göra "popup" manövern för kunna verka.. om folk lär sig det så kan vi dock få in en härlig och häftig resurs i vår OP.
Helikopterträning
Lite turorials för träning "på egen hand":

https://www.youtube.com/playlist?list...070pQMiiKG
Nu när vi har ett uppkommande TvT mot finnarna borde vi kanske tänka över vad som gick fel föra gången och förbereda oss ännu mer.
Tänkte kanske att vi skulle kunna planera in ett möte för att lägga upp en plan på träningar till TvT.
Ytterligare en sak jag tänkte ta upp är att försöka bygga upp en standard model för Anrop när det gäller träningar och få lite mer rutin i det hela.
Kom gärna med egna tankar och idéer.
Jag skrev ner några lärdomar från den förra lektionen vi fick av dom. Tänkte göra en stor herrejösses-tråd av det, men det blev inte av.
Här är i alla fall mina tankar på förbättringar av Anrops TvT-förmåga.

Som Soldat:

Citera

Dela in er i stridspar

Utse en stridsparskamrat och håll ihop med honom. Håll koll på hur han mår, om han har utbildningsbehov, om han är vilse, kissnödig eller behöver prata. Era öden är sammanflätade genom hela uppdraget. Stupar han har ni misslyckats som stridsparskamrat. Ensam är inte stark!

Hjälp varandra

Det kan ta upp till en halvtimme innan anrop går ur bas efter opstart. Detta är så klart IG. Mycket av detta kommer av att folk inte vet vad dom ska göra, vart dom
ska gå, hur man konfar sin radio och så vidare. Din gruppchef har viktigare saker att göra än att utbilda den nya killen i hur man sätter in öronproppar. Här måste
gruppen hjälpas åt och gruppchefen måste vara trygg med att gruppen löser detta i hans frånvaro. När han kommer tillbaka från ordergivning ska gruppen vara marschfärdig.

Om chefen stupar, ta befälet!

Varje soldat måste vara redo att axla gruppchefsrollen. Utan chef är man inte en enhet. Är man inte en enhet kan man inte verka. Återupprätta sambandet med högre chef, sök nya order och först då är din grupp tillbaka i striden. Du kan till och med bli tvungen att överta plutonens anropssignal och direktsamverka med
kompanichefen. Det är inte så svårt som det låter och du blir allas hjälte bara du säger orden "Jag Tar Befälet!".


Som Gruppchef

Citera

Styr upp din grupp

Utse en ställföreträdare om det inte finns någon, dela in gruppen i omgångar. Ställföreträdaren ansvarar för att materielbehoven tillgodoses (inkluderar radio). Du ansvarar för att leda gruppen. Sök order från högre chef om det behövs.

Kom inte med problem, kom med lösningar

Är du smart nog att identifiera ett problem är du säkert smart nog att hitta en lösning också. Det gör chefens jobb otroligt mycket lättare att bara säga "ja, gör
så!" i stället för att behöva stanna upp och tänka ut lösningar på dina problem. Ge honom detta i form av förslag och rekommendationer. Ge aldrig order uppåt eller i sida. Det är chefen och endast chefen som bestämmer. Att gå över eller förbi chefen underminerar hans auktoritet och resulterar i värsta fall i att han slutar leda enheten eftersom "det verkar ju funka bra utan honom".

Använd gruppradio

Kan hela din grupp höra dig i tal har ni klumpat ihop er för mycket. Använd gruppradion och gör det konsekvent, annars kan dina soldater bli oroliga att dom missat något och smyga närmare för att höra efter. Sen får ni 6 st grk-granater i huvudet och dör allihop.


Som Plutonchef

Citera

Styr upp din pluton

Ta befälet klart och tydligt. Skriv en fempunktsorder, genomför ordergivning och säkerställ att dina gruppchefer är med på noterna. Orientera dom löpande om vad som händer och ge dom tid att orientera sina soldater. Ta ingen skit.

Lär känna dina under och överchefer

Om man känner sin chef väl kan man lättare förutse hur han tänker och sannolikt kommer att agera. Vet man det kan man vara redo på förhand och detta är en stor framgångsfaktor. Det bästa sättet att göra det är så klart att öva tillsammans, men att bara samtala i förväg kan göra enorm skillnad. Har man aldrig träffat sina över/underchefer förut ligger man i rejält underläge och organisationen blir långsam och klumpig

Använd signalist

Man kan lyssna på ett nät i varje öra, men man har fortfarande bara en hjärna. Utse en signalist som sköter kommunikationen uppåt och stridsled själv på plutonsnätet. Situationen på marken kommer att kräva all din uppmärksamhet. Din signalist kan vänta in sändluckor och filtrera i kompanibruset.


Allt det här är bra vanor att skaffa sig, men det gäller att både du och din chef kan räkna med att det görs.
Utan tillit är vi tillbaka på ruta ett och stampar, där en chef inte kan ge en order utan att behöva komplettera den med en snabbutbildning.
Toppen Zlusken!
Min ide är att dra ihop lite träningar/operationer där man tränar ihop sig inom den grupp som man valt.
Jag får åter komma när vi fåt lite mer info om hur operationen kommer se ut.
"Sen får ni 6 st grk-granater i huvudet och dör allihop." Haha Zlusken det fick vi erfara under senaste TvT:et Wink man lär sig utav sina misstag Pfft
illunctus stamus, illunctus declinemus!
"United we stand, United we fall"
Får man vara med på träningen idag fast man inte är signad på själva pvp:n? Förutsatt att det finns plats förstås
Det är bara att hoppa in.
Jag, Bestefar och Stefan håller på att skissa på ett nytt upplägg för träningar.
Tidigare har det varit så att någon kört hårt med massa träningar men sedan lagt ner. Vi tänker nu försöka fördela ut arbetet emellan hos bättre och få upp en bättre rutin. Tanken är bygga upp flera olika ”tränings block” som vi kan flytta runt efter behov. Det blir då stommen i den nya strukturen.

Om det är någon som är intresserad av att agera tränare eller att hjälpa till är ni hjärtligt välkomna!
Skriv här nedan i sådana fall. Smile