Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Uppdrag
 Skriv ut ämne
[OP] USMC AMPHIBIOUS ASSAULT ON PANTHERA
Uppdraget borde vara igång redan på
napoleon.anrop.se
port 2302
pass hejsna.

Har varit igång sedan lördag har jag för mig. Om du inte hittar den säg till i klotterplanket så fixar jag det.
Yes, det är up-and-running på arma3.anrop.se 2302 ( om man inte vill testa på napoleon )
Servern hittar jag, men det är inget mission valt.
såg nu att servern startat om, vart lite knasigt.

Citera

Tordin skrev:

såg nu att servern startat om, vart lite knasigt.


Hallå!

Då addons laddas ner i rätt seg takt så kommer jag inte kunna hinna in tills vi börjar uppdraget ikväll, men beräknas vara klar runt 19.30, om det finns möjlighet att ni drar med en AI så kan jag hoppa in senare ikväll, eller om det går att lösa på ett annat sätt?
det löser sig, kom in så går det nog att lösas efteråt
Lite funderingar så här efteråt.


- Om man inte vet hur utrustningen man ska använda fungerar välj inte en sådan roll. Tex om man inte vet hur TFAR funkar välj inte en roll som kräver att du kan prata i radio.

- Om man märker att man bara står och inte har något att göra. Sök samband med närmsta chef och be om nya order. Ibland kan det ju vara så att din C tror att du gör något fastän du inte gör det Wink

- Om man märker att man är någonstans i Ingemars-land och inte vet varken ut eller in. SÖK SAMBAND.

- Bortsett från fadäsen med granaten så tog det alldeles för lång tid att komma igång.

- Arma 3 är buggigt.

- Alivemod är bra på att ge AIn lite taktik och bör användas jämt.

- Chatten finns och fungerar. Använd den om saker och ting inte beter sig.

- Adapt Improvise och starta om.

- Bradleys är tydligen tunga eller inte? eller är dem det?

- ACE3 är krångligt och realistiskt men ett First Aid Kit löser ALLA problem.
Agreed nipples.

Några saker jag tänktpå och saker jag tänkt fixa är bland annat :
respawn timern, kanske drar ner den till 5 minuter, för folk inser nog att det är omstädnigt att starta om och ta sig till slagfältet igen. så blöder man ut efter 30 min ska man inte behöva vänta 30 till kanske.

Bradleys, dö i all eld i helvetet.
LCAC må ni nukas från orbit.

Funderar på att byta ut bradlets mot 1 eller 2 super cobror och sedan så får man AAVPs. LAV hade egentligen varit ultimatum. Samt hade varit coolt att få tag på en super stalion hellisnoppter.

Samt, Helisnopptrarna används lite för lite i början enligt mig för att rapid deploya saker.

ACE3 är jävligt krångligt och funderar på att se över det där totalt..

Eventuellet flyta ADHD till flygbasen norröver som är på en egen liten ö. dock funkar ADHD ganska bra ändå för upgiften.

ADHD kanske skall få lite statiska försvar och AA positioner så att det känns mera som en bas och hem, samt att inga mi24 ska lätt kunna slå ut allt. Dock gillar jag att dom kan anfalla våran bas, så att logistik måste kanske tänka till lite med.

Eventuellet planerar jag på att kanske göra dessa sista fixar och sedan börja bygga på nästa updrag.

Citera

respawn timern, kanske drar ner den till 5 minuter, för folk inser nog att det är omstädnigt att starta om och ta sig till slagfältet igen. så blöder man ut efter 30 min ska man inte behöva vänta 30 till kanske.

Något som jag har noterat när jag har fipplat med det där är att om man stänger av "instadeath" och har lång bleadout men kort respawn, så kan scenariot inträffa att piloter som blir nerskjutna blir liggandes typ undervatten i hela bleedout tiden. Men om man å andra sidan har instadeath på så kommer det inträffa att folk dör direkt och då har medics inte något att göra.

Jag tycker Bradleys (eller något liknande) är kul. Problemet är ju som sagt transporten av dem och ön i NV löser ju det rätt OK (om det inte är för djupt emellan den och fastlandet, TESTA) Annars så visst andra fordon (sådana som man kan lyfta är ju bra)

Problemet med att Airlifta saker ibörjan är bla att det finns fiender på ön som skjuter ner obeväpnade helikoptrar väldigt lätt.

Men visst när vi väl hade ett "säkert" område så tog det av diverse anledningar väldigt lång tid att få över saker.

Det kanske finns en annan ö än Panthera som är bättre lämpad?
Tordin, lägg inte till något nytt, ta bort det som inte fungerade och lått resten vara, annars kommer det bara dyka upp nya problem hela tiden.
Harriern är tydligen allergisk mot ACE
http://forums.bis...ost2948555
Swede : Mja, alltså, det har lite med slagkraften att göra. Samt att det kommer alltid bli problem. SAAAMT, att det är byts ut, inte lägg tills Grin

nibbles :
Så 2 harriers blir 2 supercobra kanske? dom kan ju ändå skicka sina hellfire på laser mål.
Mitt problem är att du vil byta ut buggiga fordon mot andra buggiga fordon, om du vill ha fordon välj några vi vet är säkra att använda (eg AAF Mora).
Lägga till en USAF Spectre?
/Storebror Cool
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Jo jag förstår den grejen, men någon stans vill man även ha balansen mellan imersion och inte överbuggigt. jag ska fila på det som sagt!
Hej alla Anropare!

Lite feedback från mig som plutonschef SSG

För det första ett stort tack för inbjudan och anordnande av en jointOP mellan svenska arma klaner! Jag sammanfattar nedan en del av feedbacken jag personligen har och som kom upp under SSGs debrief.

Uppdraget
- En enorm mängd olika objektiv vilket gör att det blir ett stressmoment istället för att man satsar på att göra ett fåtal objektiv bra. Exempel på lösning är att man istället försöker hålla antalet objektiv ned till 1-2 stycken. Om antalet objektiv blir för många så börjar man stressa och det slutar upp med att man utför uppgifterna på ett förhastat sätt vilket kan leda till allt för många förluster.
- Alive fungerade bra i helhet men vi hade lite speltekniska bekymmer som att en helikopter exploderade i en hangar vilket orsakade skadeutfall i en av skyttegrupperna vid tagande av flygfältet.
- Mycket tid behövde läggas på att skyttegrupperna hade korrekt utrustning vid spelstart vilket kunde ha lösts inför operationen. Även detta blev ett stressmoment för kompaniledningen men att anfalla objektiv utan AT resurser, öronpluggar, radios till gruppchefer för kommunikation med plutonsledning, rökgranater, korrekt ammunition till vissa enskilda vapensystem m.m. Det var även problem med att få fram materialet från materialansvarig då denna blev skadad i blue on blue situation vid spelstart.
- Väldigt många olika moment som behövdes gå rätt till vilket gör att buggar, misstag eller andra bekymmer orsakar förlängd speltid. Exempel på detta är att ett antal av HMMWVs som levererades blev skadade under transport.
- Mycket tacksamt med brief innan spelstart! Dock uppskattas lite mer detaljer om målområden och hotbild m.m. i framtiden.
- Operationsbas blev anfallen av hind vilket orsakade stora skador på kompaniets utrustning.
- Ascoolt med landstigning och intransport av APCer.

Ledning under operationen
- Operationer av den här graden är mycket komplexa och en tydlig briefing för kompaniet behöver finnas inför operationen för att man snabbt skall kunna påbörja uppdragsgenomförandet då annars mycket tid behöver läggas ingame på att ge briefing.
- Extremt mycket radiotrafik på kompaninät fram tills dess att vårt flygunderstöd bytte radiokanal. Detta försvårade kommunikation i samband med landstigning. Förslagsvis nyttja en JTAC roll på separat nät som befinner sig i närheten av kompanibefälet.
- Radioskugga stundvis då kompanibefälet befann sig på långt avstånd från övriga plutonerna - speltekniska problem?
- QUEBEC ALFA chef gick ned i ett tidigt skede i samband med landsättningen och efter detta fick QUEBEC BRAVO ej kontakt med chef i QUEBEC ALFA vilket försvårade samarbete. Kontakt togs då istället person till person. Denna person saknade information om vart närliggande förband befann sig vilket ökade risk för BLUE on BLUE.
- För få sjukvårdare på kompaninivå med felaktig utrustning gjorde att skadeplatsen vid sjukplatsen tog en mycket lång tid att slutföra. Mycket bra arbetat av kompanisjukvårdare på platsen!
- Extremt lång tid innan införsel av material skedde till flygplatsen efter att den var säkrad. Strax innan 21 var första inleveransen av HMMWV fordon vilket gjorde att tiden till att plutonerna kunde utgå fördröjdes.
- QUEBEC BRAVO fick QRF uppgift till SIGURD GUSTAV i ett skede där de ej hade fått tillgång till fordon och därför drog tiden ut innan QRF uppdraget kunde startas. De kunde ej hellre röra sig som samlad pluton utan behövde skicka iväg två inkompletta skyttegrupper då det ej fanns fordon för att förflytta de 2 km genom fientligt territorium. Förflyttningen med så få personer genom ett fientligt territorium innebar en ökad risk för dessa skyttegrupper och det fanns risk att QRF gruppen själv kunde behöva understöd om motståndet på vägen till platsen blev för stort.
- Tror det finns en stor vinst i om pluton och kompaniledning samt eventuell JTAC funktion befann sig på en och samma plats under operationen (dvs möjligtvis förflyttade sig med skyttegrupperna på säkert avstånd). Detta möjliggör tät kommunikation och samarbete utan att belasta plutons och kompaninät.
- Oklarheter i callsigns inför och under operationen. Bra om detta finns fastställt även för enablergrupper t.ex. flyg och helikoptrar.
- LZ för materialtransport upprättades borta från flygplatsen, i fronten där helikoptrarna tog eld i samband med intransport. En bättre teknik hade vart att avlastat allt material på flygplatsen och sedan fördelat ut till de olika förbanden.
- LZ3 var ej djuprekogniserad vilket föranledde att svävarna körde på grund och ej kunde nyttjas för intransport av ytterligare fordon. En eventuell alternativ LZ kunde vart LZ4 enligt brief nedan.

Övriga kommentarer
Kul operation med en del förbättringsområden till nästkommande jointop! Häftigt att spela så här många svenska spelare som går ihop och spelar tillsammans. Ser även gärna att förbanden hålls närmre varandra under operationerna då om vi är på olika objektiv inte ger samma känsla av JointOP utan att vi då istället spelar separat från varandra.

För de som är intresserade som finns även SSGs brief för första delen av uppdraget nedan om ni vill se hur vi arbetade:
http://www.ssg-cl...g93484#new
Redigerat av SSGKalle den 2015-06-09 20:44
hade själv rätt kul på opet med sälarna.

generella tankar kring allt är väl att det är bättre med grejer som fungerar än saker som fungerar halvt. även att prioritera imersion men känns inte så real när skiten buggar ur, framför allt då all känsla försvinner.

ledarskap och sb:
tyckte det var bra med brief innan. hade gärna sätt mer förberedelser avseende sambandsnätet, och kanske även en fempunkts order som gick att finna skriftligen. särskilt viktigt nu när det var på kompani-nivå. det om något ger imersion.

JTAC:
intressant och låter som en bra grej för att förbättra. vill berömma den som flög CAS grymt mkt för ett bra jobb när person i fråga rädda sälarna från en säker död.

summerat:
Jäkligt kul op, gärna med på nästa! själv har jag inte förmågan att skapa op så är enbart hemskt tacksam och nöjd med allas insatser! Smile
Bra feedback från Folk!
En del saker håller jag med om, en del är jag lite sådär "går att göra anorlunda inne i spelet".

"- En enorm mängd olika objektiv vilket gör att det blir ett stressmoment istället för att man satsar på att göra ett fåtal objektiv bra. Exempel på lösning är att man istället försöker hålla antalet objektiv ned till 1-2 stycken. Om antalet objektiv blir för många så börjar man stressa och det slutar upp med att man utför uppgifterna på ett förhastat sätt vilket kan leda till allt för många förluster."

Jo, det är ganska massivt, Men. Man måste inte ta flygfältet först heller, det är nått jag har sagt och man måste heller inte tvinga "sälarna" att spana och springa. Man kan tex låta ett sniper team spana framåt för USMC, medans man kan skicka sälarna på mera coola "infliltrating the compunds". Det finns hellikoptrar och intelen är inte allt för svår att hämta hem i alla tillfällen.

"- Mycket tid behövde läggas på att skyttegrupperna hade korrekt utrustning vid spelstart vilket kunde ha lösts inför operationen. Även detta blev ett stressmoment för kompaniledningen men att anfalla objektiv utan AT resurser, öronpluggar, radios till gruppchefer för kommunikation med plutonsledning, rökgranater, korrekt ammunition till vissa enskilda vapensystem m.m. Det var även problem med att få fram materialet från materialansvarig då denna blev skadad i blue on blue situation vid spelstart. "

Tanken med det här är att man skall få vapen när det behövs. Det är inget som säger att ni inte har rätt utrustning i början. Ni kan börja rocknrolla rakt av med den utrustningen ni har. Det här är en sak som command måste lösa på ett vettigare sätt än att lösa det i "mission editorn". Sedan att det flög en granat från någon team och dödade en jäkla massa är katastrofalt men knappast nått man kan förbättre igenom "mission editorn" ( om maninte sätter en no shoot zone ). Enligt mig hade det funkat följande : Skicka iväg trupperna, oh shit. vi stöter på IFV. Okej, Låda med pskot kommer asap, håll ut.

"- Mycket tacksamt med brief innan spelstart! Dock uppskattas lite mer detaljer om målområden och hotbild m.m. i framtiden."

Här håller jag med helt och hållet. Jag såg SSG plan, otroligt bra! Vad jag tror hade kunnat hjälpa är att vi får med några från varje grupp och bara planerar allt. lägger en riktig plan. hur man skall försöka få med alla objektiv så gott det går. Detta var nått jag hoppades på att någon från ledningen i uppdraget kanske skulle göra själva. nästa gång tänker jag helt klart pusha det mera. En sak att täkna på är att det skall vara ett updrag som är lite "a step into darkness", vilket gör att vi inte alltid vet vad vi möter.


Min personlniga feedback på hur vi ska förbättra utförandet
Planera en riktig plan, en total övergripande. med tids aspekter och dylikt. så det inte blir samma moment igen. Gärna försöka få in "sälar" att hämta intel i compunds med. Låt dom droppa 1k off target och sedan insertion extraction. Till och med kanske ge dom en humvee så dom kan färdas snabbt emellan mål. Låta USMC göra det tyngre grovjobbet. Det vart mycket planer om att även säkra ställen till höger och vänster, där istället hellikoptrar kunde användas mera effektivt. Kartan liknas lite utav vietnam ibland och där var ju hellikoptrar jäkligt effektiva. Enligt mig är det inga problem med att dropa av folk 1k från target och låta dom gå för att spara in på tid.

TL;DR.
Ha en jävligt bra övergripande plan och doktrin. Vi gjorde inte optimal denna gången, kan göras mycket bättre. Och självklart finns det saker att fixa till i "mission editorn" med. Vilket jag kommer kolla över.

Citera

Information, 5-punktsorder etc.

Det här blev nog en konsekvens av att Anrop och SSG har väldigt olika spelstilar.
Sist vi spelade så skötte GranQ krigandet i princip själv och med tanke på den briefing du hade gjort så tänkte jag att ni kan kunde göra samma sak och att jag bara pekade ut den "generella riktningen"
Kanske inte helt lyckat Smile

Citera

Samband

En konsekvens av att TFAR betedde sig. Folk inte vet hur TFAR funkar (alt. kanal är skitbra) och en viss glädje i att rapportera varenda företelse som man gjorde.
Jag tror att JTAC kan vara kul men onödigt. Folk måste lära sig hur TFAR funkar.
Callsigns bör vara klara innan start. Radioskuggan är ju dock en feature inte en bugg. Det blir problem när man befinner sig en bit bort. Ett ledningsfordon (typ helikoptern i slutet) kan vara bra att ha redan från början

Citera

Logistik

Marines make do. Adapt, Improvise and Overcome osv osv.
Överföringen av HMMWV nedprioriterades då det bedömdes viktigare att få över rätt sjukvårdsmateriel. Detta tog en del tid av flera anledningar.
En idé är ju då att ha C Log i ledningsfordonet så denne kan åka fram och tillbaka och göra lådor (kanske inte helt realistiskt dock)

Citera

QRF

Om fordon saknas. Spring!

Citera

LZ

Tanken var hela tiden att LZ skulle flyttas framåt så att den var bakom främre pluton och framför bakre (eller åtminstone på bakre) aldrig att den skulle vara på flygplatsen.
Detta för att det skulle vara omöjligt att hålla flygplatsen hela tiden.


Sammanfattning:
Mer sjukvårdare, TFAR utbildning. UFFETÅSS, 5-punktorder och allt vad det kallas Wink. Callsigns klart innan.
Utrustning mer klart innan. Logistiken kanske inte ska vara skapande av lådor utan transport av fordon som innehåller ammunition till dem vapen man har. Tar det slut så tar det slut. Kan man inte bekämpa stora stygga Pansarkrigsbilen så får man flytta på sig och kalla in understöd.
Se till så att reparation av fordon fungerar i fält. Inte använda buggiga transportsätt *host*LCAC*host* Wink

Förövrigt anser jag att Flygplatser bör erövras
Många bra synpunkter och förbättrings förslag ni har, som jag absolut håller med om.
Men måste påpeka att en del av dom är bara era egna personliga misslyckanden och inte något som var fel med operationen.
Nämner inga namn eller specifika punkter då jag inte avser att skapa något gnäll/bråk/tjafs.
Själv så hade jag kunnat förutse mer specifika behov vad gäller sjukvård för att underlätta mer för kvartermästaren.

Största problemen med sjukvårds delen i operationen (förutom den granat som försenade allt med minst en halvtimma uppskattningsvis) var...
...Inget radio samband mellan sjukvårdare och ledning
...Inget upprättande av "sjukstugor" från ledningen på SÄKRADE platser (då radio samband saknades så var detta självklart svårt att genomföra,
jag jobbade själv med att upprätta "sjukstugor" på platser jag HOPPADES på var säkrade)
...Personer i lednings positioner inte tillräckligt noga hade läst den "Uppdrags genomgång" som fanns där följande stod:
Sjukvådare kommer att hjälpa till med lastning och dylika sysslor ombord på nimitz.
Men när skadade är inkommande till sjukstugan så är eran plats där att hjälpa skadade.
(Sjukvårdare skulle alltså INTE befinna sig vid fronten. detta hade ju dock självklart kunnat vara tydligare påkallat)
...En del ovisshet gällande inställningarna och UI information i ACE medicinska modul som vi som sjukvårdare frenetiskt jobbade på att lösa.
(ACE wiki stämmer inte på alla punkter och är ofullständig tyvärr)

Om dessa punkter löses så är jag övertygad om att jag och swede hade klarat av att ge tillräckligt med sjukvård till behövande,
Då "kamrat hjälp" var något folk jobbade VÄLDIGT bra med (nästan lite för bra då deras andra sysslor vart något lidande stundvis,
och ger man morfin till en person med låg puls så dör denne... att tänka på bara)
Rekommenderar istället gruppchefer att tilldela rollen som "Stridssjukvårdare" till någon i gruppen,
som är skytte soldat men ska fokusera på att omhänderta skadade genom att dra dom i skydd, stoppa blödningar och invänta, vinka in eller själv stå för sjuktransport medans alla andra i gruppen fortsätter att lösa striden.
Redigerat av Hagelbocken den 2015-06-10 16:38
Fä dör, fränder dör, även själv skiljas du hädan.
Men ett vet jag som aldrig dör, dommen över död man -Eddan