Visa ämne
 Skriv ut ämne
Stridsvagn 122
Tack för referenserna både Vort och Steel! De är enormt användbara.

Här är lite progressbilder. Jag har knåpat lite på detaljer kring luckorna på tornet och periskopet (heter det så?). Nu är det såklart väldigt work-in-progress, men om ni ser något tokfel så säg till!

i.imgur.com/ucvMOl1.jpg

i.imgur.com/LUvtaGa.jpg

i.imgur.com/TeOK6LI.jpg

Ska försöka börja med kroppen imorgon så kommer jag tillbaka till tornet när jag fått grunderna klara Smile

På måndag kommer jag ladda upp massa bilder från mig högupplösta film-Strv122, då kortfilmen som den är med i släpps!
Redigerat av Echo den 2015-02-17 23:29
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
i.imgur.com/KX62Jg8.jpg

i.imgur.com/ss5HOau.jpg

Dagens framsteg!

De flesta stora delar är på plats. Det saknas detaljer på baksidan av kroppen. När det är klart så kommer jag börja sjunka ner i detaljer.

Jag verkar bara vara uppe i ca 12 000 trianglar, så jag tror nog att jag kan krydda på lite extra med polygoner. Jag kommer mest troligt att göra hjulen lite rundare och byta ut lite delar som jag inte är nöjd med.
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos

Stay frosty !
Echo akbar!
You're putting points into your delusion skill right now, aren't you?
ser riktigt bra ut echo.

Håller med om att hjulen borde bli rundare, sen saknar jag detaljerna på skrovet, en del saker går ju lösa med texturer men kanske bara inte gjort.

Tänker på "kedjan" där bak och backspeglarna där framme.
i2.photobucket.com/albums/y13/sylegard/strv122_10.jpg
Ser ut som att tornet är för avlångt. Det ska inte gå så långt fram på chassiet. Jämför din bild med granQ:s
GranQ, bultar och sådant kommer jag förmodligen att baka in i en normal map. Detaljer på skrovet som backspeglar och de där orangea lamporna kommer strax. Med kedjan menar du det där långa 'metallrepet' som hänger från baksidan upp på skrovet? Den lär jag nog slänga på sist när jag ser hur mycket spelrum jag har med trianglar.

Steel Rat, haha, bra att du märkte det. Det är inte tornet som är avlångt, men det är för långt fram. Jag har råkat röra min egna 3D-referens framåt, så min lowpoly hamnade på fel plats. Jag skjöt det lite bakåt. Ser det bättre ut?

i.imgur.com/mlMey95.jpg

Jag har även hunnit göra hjulen rundare och bättre, samt börjat gosa lite med detaljer där bak.

i.imgur.com/rT0ER0g.jpg

Förresten, är det någon som vet vilken axel som kanon roterar kring?

http://data3.prim..._of_58.jpg

I den här bilden så ser man att kanonen vickar upp, men är det en servicegrej (eftersom alla dessa bilder verkar vara från en verkstad), eller är det faktiskt där som kanonen styr upp och ner när man ska skjuta?

Edit: Det kan dock hända att stridsvagnen också är lite... platt på höjden. Lite svårt att jämföra då referensbilder är tagna med olika brännvidder på kameran, men jag får undersöka innan jag kasta på allt för mycket detaljer.
Redigerat av Echo den 2015-02-19 11:47
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
http://www.the-bl.../strv_122/

Finns även bilder på vanliga leo2a5.
@Echo det där ser ut att vara någon servicegrej(?) Tror kanonen styrs på axeln som är ännu längre in (eller???)

Nice länk med blueprint Naqui
Den där lilla "kedjan" eller "metallrepet" kan även kallas för vajer Grin bara för att vara lite anal Pfft
You're putting points into your delusion skill right now, aren't you?
www.thinkdefence.co.uk/wp-content/uploads/2012/09/7975750879_3bdc61d2d5.jpg

Bild på insidan, axeln verkar vara där rött möter blått?
img294.imageshack.us/img294/9675/leopard2a5105ne.jpg

edit och jag tror det är rätt, makes no sense att den skulle ha en axel för service och en annan för combat.
Det stämmer nog.

I den här videon, https://www.youtu...yq6s8hrl4A 1:50 så ser det ut som att den vrider sig vid den axeln.

För övrigt rätt trevliga ljud från kanonen när den avfyrar Smile

Tack för feedback! Ni fick mig att upptäcka att jag har gjort en del grava fel här och där i former som jag håller på att fixa Smile
Redigerat av Echo den 2015-02-19 13:09
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Echo: Du har e-post


Angående filmen: Någon som vet varför eldröret höjs efter avfyrning?

Citera

Steel rat skrev:
Angående filmen: Någon som vet varför eldröret höjs efter avfyrning?


Jepp, det är för att ladda om!
Jag har ett svagt minne av att "någon" vagn gjorde så för att förenkla eller kanske till och med möjliggöra omladdning. Säkert någon annan som har stenkoll.

Edit: Pucktvåa.

Citera

Vort skrev:

Citera

Steel rat skrev:
Angående filmen: Någon som vet varför eldröret höjs efter avfyrning?


Jepp, det är för att ladda om!

Haha, har jag aldrig tänkt på! ...och nu stör jag mig jätte mycket. Pfft
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Lite frustrerande med referenser som inte riktigt går ihop. Jag tror jag höftar lite så får vi se om det ser fel ut i slutändan. Får köra en vernissage på den när modelleringen är klar så får folk tycka till.

Idag har jag i alla fall lyckats göra stridsvagnen lite mindre platt på höjden och fixat till formen på den. Imorgon är det nog baksidan som ska fixas om jag hinner.
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Sånt är frustrerande :S

Hittade en bild på kanonen förresten. Om du fortfarande är osäker var kanonen är upphängd:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rheinmet...120_mm_gun

I teckningen högst upp till höger syns runt vilken punkt den roterar.

Citera

Steel rat skrev:

Sånt är frustrerande :S

Hittade en bild på kanonen förresten. Om du fortfarande är osäker var kanonen är upphängd:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rheinmet...120_mm_gun

I teckningen högst upp till höger syns runt vilken punkt den roterar.


Tack! Jag misstänker att vi kommer få köra lite tester in-game så att det ser bra ut innan jag börjar texturera. Det borde väl inte vara jättejobbigt att implementera den då det redan finns en Strv122 i SFP?
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos

Citera

Echo skrev:

Citera

Steel rat skrev:

Sånt är frustrerande :S

Hittade en bild på kanonen förresten. Om du fortfarande är osäker var kanonen är upphängd:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rheinmet...120_mm_gun

I teckningen högst upp till höger syns runt vilken punkt den roterar.


Tack! Jag misstänker att vi kommer få köra lite tester in-game så att det ser bra ut innan jag börjar texturera. Det borde väl inte vara jättejobbigt att implementera den då det redan finns en Strv122 i SFP?


Fixar vi echo, det du skrev i PM är lätt också..svårigheten är att hitta varandra på ts, IRC Wink