Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
Bredbandsfunderingar
Tjabba!


Vet inte om så många känner igen mig, har inte spelat på länge nu, men börjar få bort alla hinder som gör att jag nu kommer att kunna vara med mer i början av nästa år!

Då jag har börjat nytt jobb i Skövde och haft fullt upp under hösten, så kommer jag efter nyår att flytta till ny lägenhet!

Nu kommer alltså slutsvängen;

Är det någon på forumet som har koll på bredband/prestanda med koaxial-nätverk via Com Hem?
Fastigheten ligger i Skara, och är ansluten till Com Hem, men vad jag har förstått det som så ska det även att komma in på det allmäna stadsnätet, och därigenom även få Bahnhof? Någon som har koll på hur saker och ting fungerar när det gäller sånt?



Kommer antagligen att skrota pf-sense servern jag använder i nuläget, och endast använda Com hems-router samt en switch för att kunna ansluta all annan skit man använder till nätverket.


Ser ut att bli Com-hems 250MBit, någon som har erfarenhet ang. detta? Som jag har förstått det så, på grund av användningen av kabel, så kommer hastigheten att sjuka drastiskt under timmarna när folk kommer hem från jobbet, men exakt hur illa är det?

Mvh
Danne / SuperSverker
Du är inte glömd, Sverker, du är saknad! Kul att du kommer tillbaka!

Har dock ingen koll på det du frågar om. Smile

Citera

Tomten skrev:

Du är inte glömd, Sverker, du är saknad! Kul att du kommer tillbaka!

Har dock ingen koll på det du frågar om. Smile


Tack Tomten, får väl hoppas att jag får igång allt så snabbt som möjligt efter nyår så! =)
Jag hade bredband från Comhem på TV-uttaget. Antar det var koax? Abonnerade på 100/100 och det höll de nästan, fick 90/90 ca. Har Bahnhof på fiber nu.

Om du kan välja leverantör beror på vem som äger nätet i fastigheten. Är det fastighetsägaren som har dragit nätet själv till lägenheterna så är det fritt fram att välja leverantör. Är det Comhem som dragit så är du fast med dem.
Comhem kör oftast egna nät, och då brukar de ha coax från fibernoden.