Visa ämne
 Skriv ut ämne
Animationer?
Jag är kompetent som modellerare och texturerare, men jag drar hem bejkonet genom att göra fina animationer till spel ("Brothers: a tale of two sons" och "Gauntlet" ) .

Så, jag vill bara höra mig för om det finns något behov av animationsarbete, jag har petat runt lite och vad jag kan se är det inte omöjligt att stoppa in egna animationer i spelet. Tyvärr verkar verktygen ligga någonstans mellan "användarfientliga" och "vi försökte i alla fall". Det går dock såklart att reda ut.

Ni kanske testat runt lite? I så fall kanske man skulle kunna få en orientering?
Prata med granQ som är vår kodmonkey gällande programen, ZiP har koll också. Vore häftigt att få till vapenanimeringar, kolla på länken jag visar nedan om hur man kan få till snygga laddningar. Det vore ju ballt att ha en "rätt" animering till AK4an..

http://www.youtub...page#t=170

annat klipp av samma pack

http://www.youtub...page#t=299
Redigerat av SkaGGet den 2014-09-22 08:46
Stay frosty !
Vi behöver absolut någon som kan göra texturer. Finns många modeller att putsa på Smile
yeah, nya idioter som inte vet hur de kommer bli slavar under beroendet.. jag menar, välkommen Smile

Animationer går göra i t ex maya, blender så finns sätt att slippa de dåliga officiella verktygen.

modeller och texturer är så klart också väldigt uppskattat, men om det är animationer du vill göra så finns det saker att göra där med.

Jag har skickat en inbjudan till vår trello, så kan du se vår nuvarande "att göra lista", saknas en kategori för animationer men kan vi lösa senare.

Vi använder chatten ganska mycket, så om du har vana av IRC är det toppen.
Hittade BI's karaktärs-templates, men det var relativt mager fångst, så jag får rigga upp något eget. Smile

Pokeade i chatten, men ställer frågan här också: Finns det arbetsfiler för de olika vapensystemen som är custom för sfp? Skulle underlätta om jag kan animera både vapen och karaktär sammtidigt.
Om du tankar bis-toolsen via steam så får du arma3-exampels i lite olika format. ak4an kan vi nog skicka om det är den du vill göra dvs.
BIS-toolsen är tankade, men det jag är ute efter är råa arbetsfiler. Dvs. Maya, Max, Blender -filer eller dylikt. Det man får med BIS-toolsen är i stort sett bara verktygen och assets i deras egna filformat, inget jag kan dra nytta av riktigt.

Jag vill kunna ta del av så mycket som redan är gjort som möjligt, om t.ex er AK4 är modellerad och riggad i Maya skulle det underlätta ohyggligt för mig, då jag bara kan importera vapnet i samma fil som karaktären, och animera båda tillsammans. Annars måste jag animera händerna i blindo, vilket är en garanti för att vapen och händer inte kommer synca upp som de ska.

Så om jag ska göra vapen animationer vill jag inte bara animera gubben, utan ge vapnet nya animationer också.
Rätta mig om jag har fel; men det jag observerat verkar vara att alla animationer som spelas på vapen i arma 3 är styrda från kod, dvs. en stackars skriptare sitter och skriver när manöverhandtaget ska dras tillbaka, och hur långt, sen att magasinet ska flyttas ner 5cm sedan gömmas osv.

Vapnet styrs alltså inte av animerade ben-noder som i ett modernt spel, typ, CS 1.6 eller första Call of Duty.

Nog för att BI's fokus är att göra en storskalig och väldigt omfattande mil-sim motor, så detaljerna är kanske inte deras första prioritet. Men det som är i ansiktet hela tiden är ens vapen, så det borde ju vara någorlunda snyggt i alla fall.

Men spenderar man tid på att putta siffror så kan man få det att se någorlunda bra ut (som bevisat av Skaggets videoklipp), och det är förmodligen mycket mindre performance-intensive att göra så här när det är många vapen på skärmen samtidigt. Jag är bara bitter för att jag inte riktigt kan gå all-out med vapenporren, bland de saker jag mest beklagar mig över är nog att jag inte kommer kunna göra snygga animationer för bandmatade kulsprutor eller någon animation över huvud taget till granat-tillsatserna.

Jag har en fråga däremot: Om jag sätter upp en vapen-modell, med tillhörande ben-struktur, och animerar ett magasinbyte till vapnet, kan den animationen anropas från kod tillsammans med karaktärens reload animation? Så både karaktären och vapnet spelar upp tillhörande animation samtidigt? Någon code-jockey som tror/vet att det är möjligt i Arma 3?
Ja vanpen-animationerna styrs från en fil som heter model.cfg, granQ skrev en guide om den här ifall du vill läsa mer:

http://anrop.se/articles.php?article_...icle_id=33

Vet faktiskt inte ifall det går att göra som du beskriver, borde ju gå att lösa med ett script, någon som kan mer om det får svara där.