Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Uppdrag
 Skriv ut ämne
OP Yellow Blue Fire
Njea, när man hör ett uppdrag utan zeus behöver man ju inte sätta ut några fiende trupper i huvudtaget, det måste man ju annars om man ska jobba med scripts etc. Men gör gärna guide för 7 åring.
Vadå inte sätta ut trupper över huvud taget? Editorn är som Zeus fast i 2D. Det behövs inga scripts såvida man inte tänkt något speciellt och flera av dessa grejer går att göra senare manuellt i Zeus om man nu hellre vill det (att slänga in script som gör AI:n mindre vidrig är dock alltid uppskattat som fan, men det måste man även om man endast kör med Zeus).

Det GranQ föreslår är väldigt simpelt, helt enkelt att man slänger ut fienderna redan innan och eventuellt ger dem enkla waypoints avslutat med en cycle. Då kommer fienderna patrullera i alla oändlighet där man vill. Vill man senare göra något mer flashigt kan man göra det i Zeus.

Själv har jag inte sett några problem med att OP-skaparen väljer att göra allt i Zeus förrän igår, men det kräver att OP-skaparen kan garantera till 100% att han kan vara med, annars blir det total pannkaka.
Tycker att OP skapare som vill använda Zeus framöver borde slänga ut lite förinställda fiender som har enkla patruller så att man fortfarande kan ha ett spel, även om inte OP skaparen icke kan komma in. Visst, det blir kanske mindre pang pang, men det är bättre än inget, så det icke blir som det blev igår...
Es ist gut, ja? Und nein, Ich bin nicht ein dumbkopf... Nur ein wenig...

Citera

Tomten skrev:
Själv har jag inte sett några problem med att OP-skaparen väljer att göra allt i Zeus förrän igår, men det kräver att OP-skaparen kan garantera till 100% att han kan vara med, annars blir det total pannkaka.


problemet är att det blir så "förutsägbart", dvs..

Artilleri när spelledaren tycker det tar för lång tid.
Något "galet" fordon som kör i höghastighet, gärna rakt igenom linjerna.
En stor blixt en somrig dag, bara för att råkade klickade fel...

Fördelen med "2d" editorn är att får tid på sig att göra lite ovanliga saker, t ex fullt med gubbar i husen (hoppas jag ni märkte på mitt förra OP), triggers med larm på osv... och att spelledaren redan från börjat funderat kring hur starkt motstånd/tid osv. nackdelen är att man blir inflexibel t ex "oj, glömde lägga ut en låda med acre radios"..

Vinnade koncept.. kombinera!


PS. Förövrigt, ni som håller på med massa markers och skit som är icke PK. Det är dåligt och kasst.. sluta med sånt.

Citera

granQ skrev:
Vinnade koncept.. kombinera!


Som forumets kodhitler så vill jag påpeka att enheter som man sätter ut i 2d editorn inte går att manipulera som zeus om man inte lägger in ett enkelt script i uppdraget, Jag vill inte skrämma bort folk som verkar vara livrädda för att copy & pastea lite sqf kod men så är det.

Jag har sett en kodsnutt som låter zeus editera förplacerade enheter här på forumet förrut men om någon har problem att hitta det så PMa mig så skickar jag det till dig och/eller lägger ut det på forumet så alla kan se.
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.

Citera

granQ skrev:
problemet är att det blir så "förutsägbart", dvs..


Det kommer bara förutsägbara grejer igen och igen om den som är Zeus har väldigt dålig fantasi. Zeus ger ju enorma möjligheter, men det är precis som för en spelledare i ett rollspel skitsamma vilka otroliga verktyg det finns om man inte kan använda sin egen fantasi och göra något passande och smart. Zeus-läget kan m.a.o. inte klandras för spelledarens brist på fantasi.

Citera

Tomten skrev:
Zeus-läget kan m.a.o. inte klandras för spelledarens brist på fantasi.


Till viss del kan man klandra Zeus då den fortfarande är lite begränsat i vad du kan göra, t.ex. vilka waypoint typer som finns tillgängliga och avsaknaden av cycle gör det väldigt svårt att sätta upp ordentliga patruller.

Du har utöver det rätt i att det inte är Zeus fel att uppdragen har blivit som de varit men min åsikt är att det är ett symptom av att personen som kör Zeus är ganska tidsbegränsad i vad han kan göra när spelet är i full rörelse och hinner därmed inte att sätta upp med bättre ord - finare sätt för AIn att agera i scenariot..

Jag tror på en hybrid, sätt upp ett mindre uppdrag i editorn som kan kompletteras med Zeus om man vill kunna justera saker on the fly eftersom spelare aldrig gör vad man tänkt sig ändå Smile
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.
så här säger min loggbok om det inträffade. Någon som fattar:
Felet uppstod i programmet med namn: arma3.exe, version 1.28.126.958, tidsstämpel 0x53ff11e7
, felet uppstod i modulen med namn: unknown, version 0.0.0.0, tidsstämpel 0x00000000
Undantagskod: 0xc0000005
Felförskjutning: 0x244c8bc3
Process-ID: 0x1498
Programmets starttid: 0x01cfc547893e483f
Sökväg till program: C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Arma 3\arma3.exe
Sökväg till modul: unknown
Rapport-ID: 2d247168-313b-11e4-aba7-8c89a5106d32

Eller detta

Felet uppstod i programmet med namn: arma3.exe, version 1.28.126.958, tidsstämpel 0x53ff11e7
, felet uppstod i modulen med namn: tbb4malloc_bi.dll, version 4.2.0.0, tidsstämpel 0x53ff1297
Undantagskod: 0xc0000005
Felförskjutning: 0x0000a108
Process-ID: 0xca8
Programmets starttid: 0x01cfc54543dd005a
Sökväg till program: C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Arma 3\arma3.exe
Sökväg till modul: C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Arma 3\dll\tbb4malloc_bi.dll
Rapport-ID: 3c5c6989-313a-11e4-aba7-8c89a5106d32

Det finns mer felrapporter detta är bara två av dem.
Hur startar du ditt Arma3? (tex -nolog -maxmem osv osv.)

Citera

nibbles skrev:

Hur startar du ditt Arma3? (tex -nolog -maxmem osv osv.)


Jag startar mitt ARMA 3 genom launchern. HEADS launcher menar jag då
Jo men i rutan parameters. Vad har du inskrivet där?

Citera

nibbles skrev:

Jo men i rutan parameters. Vad har du inskrivet där?


Nibbles, jag uppskattar att du försöker hjälpa mig men vi pratar tydligen helt olika språk här. Jag har ingen aning om vad parameters är för något. om du kan komma in på TS så kan vi ta detta muntligt. Tror att det fungerar bättre då

Citera

xealot skrev:

Citera

Tomten skrev:
Zeus-läget kan m.a.o. inte klandras för spelledarens brist på fantasi.


Till viss del kan man klandra Zeus då den fortfarande är lite begränsat i vad du kan göra, t.ex. vilka waypoint typer som finns tillgängliga och avsaknaden av cycle gör det väldigt svårt att sätta upp ordentliga patruller.

Du har utöver det rätt i att det inte är Zeus fel att uppdragen har blivit som de varit men min åsikt är att det är ett symptom av att personen som kör Zeus är ganska tidsbegränsad i vad han kan göra när spelet är i full rörelse och hinner därmed inte att sätta upp med bättre ord - finare sätt för AIn att agera i scenariot..

Jag tror på en hybrid, sätt upp ett mindre uppdrag i editorn som kan kompletteras med Zeus om man vill kunna justera saker on the fly eftersom spelare aldrig gör vad man tänkt sig ändå Smile


Jo, jag håller med dig till 100% om att det är det bästa sättet att göra ett uppdrag som nyttjar Zeus potential på rätt sätt. Arbetsbördan blir helt enkelt för stor när allt ska göras när man väl är igång. Kommer nog själv göra ett uppdrag på just detta sätt i framtiden när tid finns att skapa ett.
+ Tomten och Xealot
Min ganska begränsade erfarenhet av Zeus är att man behöver ha byggt vissa saker innan för när de väll är dags går de så jäkla snabbt ibland att man inte har en möjlighet att hinna med. Framför allt inte om spelarna är lite utsprida.
dl.dropboxusercontent.com/u/40357100/I31_Ros%C3%B6_liten.png