Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Allmänt
 Skriv ut ämne
Uppdragsrecension. (OP Dagsverket)
Jag tycker att OP Dagsverket var bra och spännande. Det är något med att sitta i mörkret och spana på en by efter fiender. Miljön på Sturkö med mörkret och Svenska värnpliktiga som förbereder sig på krig tycker jag speciellt var kul.
Jag är inte ledsen för att jag inte fick skjuta men det jag tycker mindre om är det revive som vi använde. Det känns lite fel att helt random bli träffad av mortar eld och sedan vara död i tio min medan striden rasar omkring en. Tycker de gamla revive var bättre.
Så gärna ett annat revive till nästa gång.
Annars kul och underhållande söndags op. Gärna mer 80 tal SFP mot det röda hotet.
Redigerat av SkaGGet den 2014-04-14 16:23
Gör en kampanj på detta. Gillade revivesystemet, dör man så dör man. Gillar att man kan skadas på olika sätt. Smile
Nu sa jag till skagget att tio minuter is too long. Revive scriptet har egentligen inget med "respawn" tiden, den hade kunnat varit 10 sekunder eller 30 minuter, eller inte ingen alls.

Personligen TROR jag att 5 minuter är lagom, och ställa ned svårigheten på AI.

Tanken med revive scriptet är inte att folk skall vara döda och ha tråkigt, utan tvärtom.. sätta lite tryck på belastningen av logistik osv.

Skall försöka tweaka lite mer tills nästa gång och sätta upp..

Tar dock gärna emot mer feedback till konceptet med ambulans -> sjukhus osv.
Håller med Nikke om stämningen på uppdraget. Däremot så fick jag smaka mortar och sedan ligga död i tio minuter, när jag väl spawnade så var det inte en käft på plats och jag stod själv och väntade ytterligare tio innan jag gav upp. Förstod dock inte riktigt hur revive scriptet fungerade, kunde medics ens reviva? hursomhelst kändes det som att det inte var något fokus på det överhuvudtaget.

Konceptet med ambulans är jättebra, kanske kan man få lagkamrater eller medics att bära en dit för revive/transport till sjukhus. Däremot finner jag det viktigt att den skadade får feedback på det och att man inte bara tror att man ligger själv i skogen, blir less och ragequittar.
Playing Diablo 3 is for losers! Boting Diablo 3 is for winners!
håller med megadeath lite där, man borde kunna bära kamrater till ambulans så man inte irra runt med en guide som måste prata en vägen till helikoptern medans man är blind
matheez is never late nor is he early he arrives precisely when he means to
Jag personligen gillar tanken med revive scriptet, den behöver bara skruvas till.

Som granQ så klokt säger, så får man in lite mer logistik. Det öppnar för fler olika roller och gör att medic till mer än bara plåsterlåda, som man ofta kan vara utan.

Jag tror även att det kan utveckla själva spelandet. Dagens tjurrusningar mot fi, för att komma först, kommer automatiskt att försvinna. Vilket öppnar för mer kommunikation inom grupperna och inom plutonen, för att kunna lösa uppgiften.

Idag slår vi bara huvudet mot väggen tills den rasar, istället för att slå våra kloka huvuden ihop.

Mer Arma mindre Piantball.
Först får jag be Skägget om ursäkt för att jag lät mer än lovligt grinig under ingame debrief. Jag vet hur tidskrävande och för det mesta otacksamt det är att göra uppdrag så jag vill med största tydlighet framföra min tacksamhet över att du tar dig tid, om och om igen!

Då jag visste att vi skulle köra med Zeus och efter att ha spenderat oförskämt mycket tid med att testa och labba med möjligheterna i Zeus så var min pepp kanske lite för mycket på topp och hela uppdraget blev ett antiklimax för mig, då jag efter 30 minuter logistiska övningar (som är helt ok) följt av 60 minuter smygande i en mellansvensk kolsäck utan ett spår av ryssen avrundat med en granat i huvudet och en svart skärm i ytterligare 10 minuter hade hunnit surna till som en öppen vinflaska.

Jag kan ärligt erkänna att jag hade förväntat mig mer av hur vi använde Zeus, självklart så blir det ju problem om det inte går att spawna in Ryssar, men i det läget så hade en näve CSAT varit lika välkommet, speciellt då det var så mörkt att ett gäng clowner kunna vara B-styrka utan att vi sett skillnad.

Sen var väl kanske valet av respawn tid i överkant med råge. För man måste räkna med tiden det tar för en respawnad soldat att komma tillbaka till sitt förband och vara i strid igen. Respawn tid + orientering/utrustning + förflyttning, kan lätt ge dubbla den tiden och då kan många spelare vara borta från sitt förband väldigt länge vilket förmodligen inte är kul för någon.
Även en (INS,BTC,A3) skadad soldat tar upp väldigt mycket tid och resurser från en grupp och ibland kan det dröja flera minuter innan en sjukvårdare kan vara på plats, det tycker jag är straff nog i ett spel. Om vi straffar spelare för hård så kan effekten lätt bli den att folk helt enkelt maskar och "ordervägrar" om de riskerar att dö när deras befäl fattar beslut.

Stämningen var som vanligt väldigt hög och jag gillar verkligen att hänga med er alla men det tycker jag oavsett omgivning.

Förslag:
1. Skippa respawn timer helt och sätt multipla respawn på förutbestämda ÅSA, det kommer att vara straff nog och tar säkert 5-10 minuter att återansluta.
2. Testa! Många saker är ju svårt att testa innan OP när man inte har 20-40 man att tillgå, men att testa om det över huvud taget går att spwna motståndare och om sjukvårdssystemet fungerar verkar ju som en självklarhet.

Nu ska jag sätta korken i survinet och hålla käft ett tag! Tango Mike 5, out!
För att klargöra ännu en gång:

1. Jag kunde inte spawna in fiender via Zeus, då de inte fanns några i Zeus för tillfället. Det är ordnat nu så vi kan spawna in i Zeus via SFP. Tidigare så fanns bara CSAT men nu även de trevliga ryssar..

2. När bomberna föll så glömde jag bort att Revive inte fanns utan när bomben föll över folk så kom jag på att "dör man" så blir det respawn.. så det var lite väl taskigt skjutet av bomber över folk. Det är ju på så sätt ett dumt script när man dör respawn vid sådant tillfälle.

3. Uppdraget var tänkt att vara lugnt så det var mera smyg i skog med dålig sikt.. däremot så borde mörkret kommit in senare, tiden gick lite väl fort där.

Smile

Magoo > Inget att sura över eller känna sig dum för att man inte gillade OPt. Det var vissa spelare som älskade upplevelsen och andra tyckte sämre; de som ogillade var väl de som dog ut vid första "stora striden"/"slutstriden" vilket kan kännas lite surt helt klart Smile

Men i helhet så var OPt en bra början och bättre blir det när man kan använda Zeus såsom den är tänkt. Men nu vet vi vad som funkar bra och vad som är bra FPS för datorerna. Mycket bra saker testades Smile


För framtiden ! Hurra !
Stay frosty !
Min tanke var egentligen att medical chain tar hand om gränsen mellan "fullt frisk och 99% skada".. dvs inte när man dör.

Skall fundera på detta, kanske skall det vara så att medical chain startar först när du dör. Därefter behöver du revive för att kunna gå.. och sen till sjukhuset för att kunna se igen (men kanske ändra effekten så man ser tillräckligt bra för hitta utan att vara blind).

Får se vad hinner göra, men jag hoppas att vi fortsätter använda Medical chain.. har man läst logistik i en massa år så brinner man för sånt här Wink


EDIT. Har sagt det tidigare och xealot tyckte jag var dum som dömde ut zeus, men min åsikt är förövrigt att OP och liknande alltid skall ha en grund att spela på. Oavsett om zeus är med eller ej.. dvs att skapa missionet efterhand är "opålitligt". Tyvärr tenderar även spelledare att få något "guds komplex" och styr mer än vad folket gör, även om avsikten inte är sån.
Om vi som nu verkar gå ifrån själva recenserandet utav nämnt OP, så visst kan jag hänga med Smile

Ett revive kommer behöva ha ett klassiskt "när du dör så hamnar du i ett medvetslöst tillstånd", dvs inte respawn. Därefter kan man antingen drag eller attachto spelare för att antingen medics revive eller flytta personen till revive punkt. Det är det minsta den bör klara av och ett måste för spelet.

Jag har kört säkert flera månader utan att ens ha en endaste fiende på kartan vid OP tillfällen. Tycket inte jag lider av "gudskomplex" utan tvärtom, lite för snäll ibland. Tycker inte det "måste" finnas en spelkarta från början med givna moment eller fiender. Jag har klarat mig utmärkt under mycket lång tid utan, och fått bra betyg av spelare för OPn. Känner nästan tvärtom Wink För mycket jobb innan brukar oftast bli antingen statiskt tråkigt eller så märkar man som OPskapare att spelarna ändå inte gör som man tänkt.. vilket är lätt redigerat utifrån Zeus eller andra sådana mods.

Framöver kommer jag köra BTCRevive. Men att det är endast medic som kan köra revive. Den gav bäst FPS hos spelarna generellt utav allt vi provade. Som tillägg bör väl göras att vapen och ammo osv, bör då finnas i samtliga fordon, eller nära platser, då tillfällen kommer då man tappar vapen eller de försvinner under vissa sådana revive-scripts.
Stay frosty !
Revive-scriptet lät i teroin väldigt bra och av någon anledning funkade det inte igår när vi körde.
Att tweaka och fixa med scriptet kommer behövas och lär väll inte bli perfekt efter bara ett OP utan det måste provas om och om igen för att få det så bra som möjligt.

Vad gäller Zeus så ser jag personligen det som att OPs kan bli mycket bättre och man kan faktiskt göra en nice story av det.
Spelare kommer aldrig göra som en OP-skapare vill att dem ska göra, därför är Zeus ett utomordentligt bra verktyg för att GMa AIn.
Jag är själv en gammal rollspelsledare och ser att Zeus kan verkligen ge något utöver vad vanliga statiska OPn ger.
En spelledares jobb är att ge spelarna en bra upplevelse.

Citera

SkaGGet skrev:
Tycket inte jag lider av "gudskomplex" utan tvärtom, lite för snäll ibland.


True! Grin
Ja, hej hej!

Citera

granQ skrev:

(men kanske ändra effekten så man ser tillräckligt bra för hitta utan att vara blind)




Det var nog att det var mörkt samtidigt. Vi kunde som sagt se ljuset från helikoptern så på dagen är det nog drägligt. Natten ska det vara svårt att se på Smile