Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Editing
 Skriv ut ämne
Modda/Scripta - Grunderna sökes :/
Har jagat runder på en hel drös arma sidor/forum efter "The Basics" utan tur ,så tänkte passa på när jag hitta er att fråga här.

Har moddat min beskärda del in my day men vad det gäller arma så finns det inget som ger mening.
Kan vara pga det saker namngetts anorlunda addons/scripting, hell I don't know o0.

'Nough ranting

Mapp struktur, HOW? och filerna som hör hemma där.
* Hittar massor av tutorials som hänvisar till skapadet av object/script men inte var de placeras.

Min plan/mod till att börja med.
* Att skapa en HUD/Overlay som endast visas när man har vissa glasögon på sig.
Nu har jag bara skapat ytterst få mods så det finns säkert ett gäng här som har mycket bättre koll på det än mig men..

Imo så spelar mappstrukturen nada roll utöver för din egna förtjänst dvs hur du tycker om att organisera filer.
Du vill ha en projektmapp med en config.cpp eller config.bin om den är binnad (ej ett krav!)

Det låter som att du vill ha en helt scriptad lösning så egentligen är det bara att sätta upp en config.cpp där du initialiserar ditt script och sätter upp lite event handlers, tja du har nog koll på det med tanke på att du vill skapa addonet ;-).

För att packetera det igen sedan så bara använd valfritt pbo verktyg så som Eliteness, funkar för mig.
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.
Tackar för ett kvickt svar.

Det sätter då alles i nytt ljus.

Här försöker jag modda ett spel medans jag borde scripta ett addon o0, Nomenclature ftw!

Vad det gäller tutorials och dylikt för scriptande, hur långt tillbaks i Arma serien kan man gå för att hitta lösningar?

Har sett många ställen att man hänvisar till de tidigare spelens tuts. är de fortf. dugliga?
Många kommandon daterar tillbaka till OFP och så har varje iteration i serien lagt in ny funktionalitet..
Generellt sett så är ArmA2 bakåtkompatibelt rakt av så alla guider eller sådant som du hittar för A2 kommer att fungera för A3 med undantaget för att classnames som hänvisas kommer med största sannorlikhet inte att finnas kvar.

Alla real virtuality scriptares bästa resurs är... *badum tish* BIS Community Wiki
Exempel wiki inlägg för execVM

på bikin som den kallas hittar du information om kommandona, vad de gör, vilka argument de kräver eller värden som returneras och även när det introducerades och om det är globalt eller lokalt.
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.