Visa ämne
Anrop » Anrop » Multiplayer
 Skriv ut ämne
Gisslan Mission
Vi har en Gisslan tagen av Independant.

Blufors roll är att få ögon på gisslan, och utifrån det planera möjlig räddning, och vara redo för snabbt ändrade planer. och vara väldigt stealthy

Independents roll är att byta gisslan mot vapen med Opfor. men ordspråket att ha kakan och äta den kanske går i detta fallet.

Opfors roll är att få gisslan på enklast och billigaste sätt. och att ge vapen till fienden är väl inte riktigt det billigaste.

Gisslans roll, är att agera gissla, men lyckas han/hon fly och ta sig till blufor/säkerhet så är det alltid ett plus, bättre det än att hamna hos fienden.
Hej hoppsan!

Det är jag som har skapat denna skamlösa kopia av ShacTacs 'Dark Business'-uppdrag och jag tänkte
göra en mer genomgående förklaring av hur den här versionen av uppdraget fungerar, så att alla vet
vad de kan förvänta sig.

Vi har 4 lag; 6x Blufor, 10x Opfor, 15x Indep samt 1x Civilian (Gisslan).

Samtliga lag börjar en bit utanför staden Kavala, på Altis. Det alla lagen har gemensamt är att de
kommer ta sig till en mötesplats i staden för att interagera med varandra.

Vad som pågår är följande:

Independent styrkan har lyckats ta en viktig person till fånga som de håller som gissla. Opfor vill
ha tag på denna gissla av okända anledningar (Mest troligt pga viktig information som befinner sig
inom gisslans pannlob ).

Indep och Opfor har kommit överens om att göra ett byte; Gisslan för en lastbil full med vapen och
ammunition.
Opfor har förberett en sådan lastbil för möjligheten att gå med på kraven.
Indep och Opfor har bestämt en preliminär mötesplats, där de antingen kan träffas för att genomföra
bytet, eller komma överens om en ny mötesplats.

Blufor, som väldigt ogärna låter gisslan hamna i fel händer, har satt ut ett responsteam för att
röra om i grytan. De vill ha hem gisslan levande till varje pris.

Gisslan, som såklart är spelbar, vill hem med Blufor, eftersom det är det enda alternativet som
förmodligen inte leder till tortyr av den mer hemska sorten. Gisslan har även en GPS-sändare på
sig, som visar dennes ungefärliga position på kartan med ett uppdateringsintervall på ca 30
sekunder.

--

Blufor börjar på ett litet område där de har tillgång till en liten arsenal av vapen samt
utrustning så som NV-goggles, tillgång till UAV, IR-pekare.
De har även en MH-9 Hummingbird till sitt förfogande, som transport (utöver andra markfordon).

Blufor spelar med hjärnan och håller sig på avstånd för att sedan slå till när de ser chansen med
kirurgisk precision. De är få i antal och måste planera därefter.

--

Opfor har sin egna lilla plätt där de sätter igång sin operation. De har tillgång till en flakbil
med vapen fäst på flaket, en lastbil för transportsyften samt en "Ammo Truck" som de, om de spelar
ärligt, tänker byta med Indep i utbyte mot gisslan.

Opfor har större antal än Blufor, men färre än Indep. De måste ha ögon i nacken, samt komma ihåg
att de inte springer runt med någon tung kaliber i nävarna.

En av opfor spelarna är en förbestämd förhandlare.

--

Indep, som består av hela 15 personer, har mer eller mindre dominans på banan. De bryr sig inte om
så mycket annat än att få med sig sin lastbil med vapen och ammunition hem till sitt läger. De har
egentligen inget agg mot Blufor, förutom att de försöker ta gisslan ifrån dem. Men om Blufor kan
föreslå en deal (exempelvis om de lyckats få tag på deras lastbil) så är de förmodligen villiga att
lyssna.

De transporterar gisslan, som även denne startar bland dem, till mötesplatsen och försöker utföra
bytet.

Även Indep har en förbestämd förhandlare.

--

Gisslan... Du vill överleva till varje pris! Massor av hemska personer är omkring dig och behandlar
dig som om du vore ett objekt. Du vet att Blufor förhoppningsvis är ute efter att rädda dig, och
gör allt i din styrka för att låta de rädda dig. Tur att du har aktiverat en GPS-sändare som blufor
kan använda för att hitta dig.

Som gissla så har du inte mycket att komma med. Kanske kan du använda din list för att prata med
folk omkring dig. Om lyckan är med dig, så kanske de som håller dig i fångaskap råkar titta bort
några sekunder för länge och du ser din chans att fly.

Var varsam dock. Det är viktigt att du lever. De andra vet kanske inte om det, men hemligheterna du
bär på är enormt kritiska. De kommer att skjuta dig om du lägger benen på ryggen.

-----


Vad som gör det här uppdraget lite annorlunda är främst att det inte är baserat på att skjuta först
och ställa frågorna efteråt. Här är lite rollspel att föredra, och konversationer med fienden där
ett enda felaktigt tonfall kan starta en stor eldstrid är inte otänkbart.

Tänk utanför lådan! Uppdraget har potential för många spelomgångar då resultatet kan variera
kraftigt.
Vad kommer hända?
Spelar Indep ärligt eller har de skickat iväg en person för att punktera däcken på opfors bilar
medan de håller på med förhandlingarna? Kommer opfor peppra ner varenda indep soldat såfort gisslan
bytt ägare?
Har blufor satt upp en vägspärr där de tror att opfor kommer ta vägen efter bytet?
Har gisslan lyckats komma över en pistol när ingen tittade?

Oj, Blufor lyckades visst kapa ammo-lastbilen innan bytet skett, och opfor vet inte ens om det
ännu. Pinsamt när de väntar på den under bytets gång. Jag är säker på att indep uppskattar när de
får reda på att lastbilen inte längre ligger i opfors händer. Skoj Smile


Som sagt: Lögner, fulspel och knivar i ryggen. Allt är tillåtet!

Med det sagt så finns det ändå någon slags guide-line att följa för allas egna skull:

• Förhandlarna bör träffas obeväpnade för varandras trevnad. (Sen om de gömmer en pistol under
skjortan är deras ensak Wink ). Beväpnad eskort är inte otänkbart det heller.

• Jag avråder ett stort blodbad såfort man får syn på varandra. Tänk på att om ni dödar de som vet
var Ammo-truck:en är, så kommer man förmodligen aldrig hitta den. Samma sak gäller att skjuta de
som har gisslan utan vidare. Om opfor springer in och börjar peppra ner indep utan motivering så
kommer de nog inte få det lätt för sig att få tag på gisslan. När något går snett däremot... ja,
låt bly fylla luften!

• Kommunikation är uppdragets nyckelpunkt. Alla spelare vill överleva och ta sig hem till sina
familjer vid dagens slut, så om det finns en lösning som inte innefattar att allas hjärnor är
utsmetade på golvet så se vad det går att göra av saken.

• Rollspel. Om man känner för det, ta ann en roll. Kanske är du en narkoleptiker som lätt somnar på
posten? Gisslan märker nog när du börjar snarka och kanske tar till flykt. Kanske sabbar för ditt
lag, men det ger ett intressant resultat för matchen. Speciellt konversationen som följer när en
annan i ditt lag kommer och väcker dig och undrar vart gisslan tog vägen.

I slutändan: Jag förespråkar en spelstil som prioriterar att alla har roligt över hur många kills
man får, så se till att bjuda på er själva, om än det medvetet kan innebära en mindre optimal rutt
till vinst för erat lag! Grin

Banan är, som sagt, rätt otestad (endast en spelgenomgång utförd tidigare). Men jag hoppas att folk
kan finna något roligt i den och langa tips på förbättring efteråt.
En match kan förmodlige variera mellan allt från 20 minuter till 1 timma beroende på hur saker och ting går till. Vilket möjliggör för flera rundor om så önskas.

Frågor är välkomna!

Edit: Värt att tillägga; det finns ingen respawn på det här uppdraget.
Redigerat av Echo den 2014-01-06 14:12
Har anmält mig som Indep men kan tänka mig att spela Gisslan om ingen annan vill.
Detta har potential att bli riktigt skoj!
Har anmält mig, men slänger in en reservation. Svårare för mig att vara med torsdagar.

Ons, Fre, Lör brukar annars vara kanon Pfft
Ja, hej hej!
Tänk bara när ni gör en dediserver att om ni lägger i STHud som startup för servern så måste alla spelare också ha STHud.
jo, appro på det finns det möjlighet att kanske låna en dedicated server av någon? annars så blir det nog en icke dedicated, men borde nog gå ändå ^^

Also, verkar som att ST_Acre kommer vara ett krav, såg ut som att det inte gick att joina utan den på vanliga servrar som har den.
Jag vet inte riktigt hur långt en listen server räcker. Brukar hosta den genom min dator och är sällan ett problem. Men med såhär många potentiella spelare så kanske en dedikerad server är ett måste?

Är det någon som har bra koll på vad begränsningarna är på en ej dedikerad server?

Citera

Imcrazy skrev:
Also, verkar som att ST_Acre kommer vara ett krav, såg ut som att det inte gick att joina utan den på vanliga servrar som har den.


Wow. Har inte varit online här det senaste milenniet tror jag!

Appropå ovanstående så antar jag att du menar ShackTac ACRE Volume? Den addonen är bara för klienterna och borde inte finnas på servern.
Är det värt att skjuta på en gång är det värt att skjuta på två gånger.

Citera

Echo skrev:

Jag vet inte riktigt hur långt en listen server räcker. Brukar hosta den genom min dator och är sällan ett problem. Men med såhär många potentiella spelare så kanske en dedikerad server är ett måste?

Är det någon som har bra koll på vad begränsningarna är på en ej dedikerad server?


Och borde ha svarat på den här på en gång. Det är vääääldigt individuellt beroende på uppkoppling och framerate.

Eftersom uppdraget dock bara involverar spelare och inte heller en massa scripts vad jag förstår så är det inget större bekymmer för det här antalet. Enda kruxet kan ju vara vissa klient-addons som man tvingar andra att ha genom att vara server.
Är det värt att skjuta på en gång är det värt att skjuta på två gånger.

Citera

Inkompetent skrev:Eftersom uppdraget dock bara involverar spelare och inte heller en massa scripts vad jag förstår så är det inget större bekymmer för det här antalet. Enda kruxet kan ju vara vissa klient-addons som man tvingar andra att ha genom att vara server.


Med undantag för addons som modifierar vapen, attachments, magasin eller kulor så som TMR (men lyckligtvis är den typen av addons ovanlig) så är det inte ett problem då det endas kommer att sättas som dependency för klienterna om något objekt som kräver ett custom addon är utplacerat på uppdraget

Saken med addons som TMR eller ACE2 till Arma2 är att så länge ingen enhet som är egen till addonet är utplacerat på uppdraget så kan fortfarande vem som hellst komma in dock så kanske man upplever att saker inte fungerar normalt; TMR tror jag fungerar även om någon inte har det igång då afaik den inte gör några magasinjusteringar utan bara t.ex. utgångshastighet hos vapen och sådant men ett klassiskt exempel är ACE2 till A2 där om du kopplade upp dig till en server med ACE när du inte hade det igång så hörde du inte någon skjuta Smile.

TL;DR
Så länge uppdraget innehåller vanilla grejer så kommer alla att kunna komma in utan att bli utsparkade
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.
De enda addons som krävs för uppdraget är ACRE samt de krav som ACRE ställer (Arma3Lib samt CBA vad jag förstår).

Men i vilket fall så lär jag nog köra en ej dedikerad server. Uppdraget är väldigt simpelt när det gäller scripts och triggers, så blir nog inga problem. Har bra internetuppkoppling.
ACRE i sig kräver ju ingen dedicerad server så det borde fungera bra.
Såhär några timmar innan go-time så tänkte jag skriva lite guide-lines för att minimera "Vad ska jag göra?"-känslan för uppdraget. Ska försöka hålla det så ospecifikt som möjligt, eftersom tanken är att man ska ha möjligheten att tänka utanför spelets regler och därmed producera ett väldigt annorlunda resultat för varje gång uppdraget körs.

--

Generellt;
Förhandlarna anses vara "ledarna" för opfor respektive indep. Dessa faktioner är mer legoknektar än soldater, så någon otrolig disciplin är inte ett måste för dessa.

Blufor är mer organiserade.

Gisslan är ingen hemlig agent direkt. Mer en civil som vet saker. Kanske en slags vetenskapsman om man vill, men det är upp till gisslan vad denne vill rollspela som. Kanske bara är en douchebag som gillar att spotta svordomar.

--

Blufor;
Första tanken är hur man ska ta sig an uppdraget. Sätter man ut männen för spaning och letar efter ett bra läget att slå till, eller försöker man röra om i grytan redan före mötet (exempelvis genom att försöka få tag i ammo-trucken som opfor har)?

Man kanske delar laget i hälften och försöker göra både och.

I ett tidigare speltest på mindre skala så började Blufor plocka av Indep utan förvarning direkt. Det resulterade i att de förmodligen aldrig hade fått tag i gisslan. Rekommenderas inte.

Blufor bör tänka på att Indep är giriga och kan säkert förhandlas med. Skjuter man först så kanske man slopar den chansen.
--

Opfor;
Bestäm hur trupperna ska fördela vapen och vem som ska sitta i vilket fordon är första tanken. Sen bör man lista ut hur man ska bemöta utbytet av gisslan mot lastbilen.

Därefter bör man röra sig mot mötesplatsen för att antingen utföra bytet, eller komma överens om en ny mötesplats (för att kasta av Blufor *host*).

Efter ett lyckat byte bör man röra sig hem mot gisslan i all världens hast, kasta in denne på helikoptern och föra gisslan mot 'capture-zonen' som är markerad på kartan.

Om mötet inte går som det ska så kan vapen sättas i bruk för att få som man vill.

--

Indep;

Först och främst. Indep är giriga. De vill ha sin ammotruck av opfor, men det hindrar dem inte från att komma överens om något annat alternativ om de finner tyckte för det. Blufor kanske kan komma med något smart byte, om de inte redan lyckats få tag på lastbilen som indep vill ha.

Indep ser egentligen inte Blufor som fientliga förens de börjar öppna eld. De bryr sig inte om vad resultatet är så länge de själv kommer hem säkert och har det dem vill ha med sig.

Opfor är såklart deras huvudsakliga fokus, eftersom de redan kommit överens om möte, samt vad de vill ha i utbyte mot gisslan. Det är inte ett krav, men Indep bör inte börja skjuta på Blufor förens de är säkra på att de inte har vänliga ändamål.


Indep börjar i en klunga runt gisslan. De bör direkt se till att gisslan inte får för sig någon fuffens och börjar rota i lådor med utrustning som finns nära starten.

Indep kommer överens om en plan, och sätter sig i fordon och tar sig till mötesplatsen för att antingen utföra bytet eller komma överens om en ny mötesplats.

Om de kommer över ammo-lastbilen så för de hem den till sitt högkvarter som är markerat på kartan. Lyckas de så kan de fritt vänta på om Blufor vill muta dem för att hjälpa dem ta tillbaka gisslan eller kanske hjälpa opfor skydda gisslan från Blufor om opfor kan muta dem med något roligt. De är öppna för diskussion så att säga.

(Annars kan de lämna spelet om de känner att de är färdiga, vilket motsvarar att de beger sig iväg med sin vinst).

Om de inte kommer över lastbilen så är de fria att göra allt i sin makt för att komma över lastbilen, eller gisslan i hopp om att göra ytterligare ett byte med blufor.

--

Gisslan;

Eftersom Arma III egentligen inte har något sätt att hota gisslan på än utöver att blåsa skallen av honom, så bör gisslan ta hot seriöst som en spelmekanik (i andra fall så hade indep eller opfor kunnat skjuta gisslan i benet så att denne inte kunde springa iväg, men den funktionen finns inte ännu). Om gisslan vill hitta på fuffens så bör denne leta efter tillfällen att smita när ingen tittar. Om opfor kommer ifatt och pekar gevärsmynningen mot gisslans huvud så bör denna lyssna och ge upp.
Detta är då för att det hade blivit rätt ointressant om gisslan måste skjutas 5 minuter efter start för att denne bara springer iväg och ignorerar alla hot och kommandon. Spela som om ditt liv verkligen hänge på det.

Gisslan bör försöka analysera sin omgivning och se om den hittar något tillfälle att fly.

Om gisslan lyckas fly så bör han röra på sig tills Blufor kan komma ifatt och rädda honom.

Lyckas gisslan ej fly, så får denne hoppas på att Blufor har tänkt ut något smart och kan rädda honom från det hela.

Inget hindrar gisslan från att plocka upp vapen från döda spelare om tillfälle finns.

--

Opfor och indie har samma ACRE-radio (343), så de kan potentiellt prata med varandra om de är på samma kanal. De bör byta till en egen kanal i början för att kunna ha sina egna konversationer. Tjuvlyssning är inte otillåtet Wink

Blufor kör med 119-radio, och de är ensamma med dessa. De har ingen 343 radio.

--

Blev lite långt inlägg kanske. Nåväl; sista tanke:

Jag föreslår igen att alla försöker komma på en lätt rollspels-roll att ta på sig. Det behöver inte vara mycket, men bara något som kan bidra till att lyfta 'rolighetsnivån' lite. Speciellt förhandlarna. De får gärna dra på en karaktär. Det kan vara allt från en självutnämnd prestigefylld ärkesnobb-skurk, till en dödsseriös förhandlare som har problem med sin familj på fritiden. Hitta på något roligt/intressant.

--

Tillägg: Om gisslan är död, och det är uppenbart, eller att man av någon anledning känner att matchen är över för ens lag så kan man skriva i Globat chatt-kanalen.

Exmepelvis, om jag spelar Blufor, och känner att jag inte har någon aninng om vart gisslan är efter att ha letat i 10 minuter utan framgång och mer eller mindre är ute ur spelet, så kan man skriva;

"Blufor är klara för att avsluta matchen"

i globa-chat. På det viset vet resten att de är färdiga. Om det inte finns någon anledning att fortsätta så kan de andra skriva samma sak så avslutar man matchen för debriefing och eventuellt starta en ny match.

Tror halva det roliga kommer vara att prata om vad som hände från ens egna synvinkel efteråt, samt att se på det eventuellt inspelade filmmaterialet. Ska själv försöka filma från Indeps perspektiv.
Redigerat av Echo den 2014-01-09 15:53
wow, vi är nu uppe i 21 pers totalt, om alla som tackat ja kommer, kan bli så att vi ändrar lite på balansen på lagen, kanske närmre 4 blufor, 6 opfor och 10 independent, och så självklart den viktigaste gisslan. är grymt taggad på att spela, och försöka rollspela så gott det går, och efter så många av brukar spela in så skulle det vara ascoolt att kanske ha en i varje grupp. ( men det är självklart upp till er om ni vill eller ej).

vill tacka alla er i förhand också för att ni kommer, och så hoppas jag att ni gillar echos mission, så kanske det blir någon sorts återkommande sak Smile
Kommer bli riktigt kul detta, älskar att rollspela under operationer!

Jag är dock lite fundersam över hur man ska göra om gisslan springer omkring med ett vapen, det blir otroligt svårt att få tag på en gisslan som skjuter de som försöker komma åt honom. Vore ju tråkigt om det slutar med att man får välja mellan att dö eller döda gisslan.
jo, ultimat hade ju varit om man hade haft ace redan nu, men förhoppningsvis så har inde såpass bra koll på gisslan så han aldrig hinner få något vapen. also, kommer nog slänga upp någon sorts server kring 19:00 för de som vill kolla att acre fungerar. sen så kör vi väl på att från och med 19:20 ska folk finnas på ts, gärna tidigare. och det är anrops ts som gäller om någon inte förstått det Grin
Redigerat av Imcrazy den 2014-01-09 16:03

Citera

Tomten skrev:

Kommer bli riktigt kul detta, älskar att rollspela under operationer!

Jag är dock lite fundersam över hur man ska göra om gisslan springer omkring med ett vapen, det blir otroligt svårt att få tag på en gisslan som skjuter de som försöker komma åt honom. Vore ju tråkigt om det slutar med att man får välja mellan att dö eller döda gisslan.


Jo, jag förstår vad du menar. Det här är varför jag skulle vilja ha någon slags knockout-mekanik som jag tror ACE 2 hade, samt non-lethal vapen så som tasers eller någon slags riot-arsenal. Nåväl. Vi får se hur det går helt enkelt.

Gisslan bör fortfarande rollspela så att han/hon inte dör. Om han/hon är omringad så bör gisslan lägga ner sitt vapen istället för att dumt slösa bort sitt liv.

Men det blir intressant att se hur det slutar Smile
Jag har (peppar peppar) en hyfsat fläskig dedikerad maskin som med lite tur är rätt konfigurerad för att köra missionet på. Maila mig missionet så kan vi nog lösa det.

Jag vågar inte lova att det funkar dock, den har inte riktigt stresstestats än Sad

Jag försöker dyka in på TS lite innan om det är något strul.
Tänkte påminna alla att installera ST_ACRE Volume.

Efter att man laddat ner och lagt in filerna i denna så måsta man binda en key för att få den att fungera. Med Arma 3 startat så gå till Configure>Controls> SHOW: Multiplayer. Här ska knappen för Talk on direct channel bindas till en lämplig knapp. När denna knapp sedan hålls inne så kan man scrolla på sin mus för att ändra sin röststyrka i spelet.