Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Uppdrag
 Skriv ut ämne
Uppdragsidéer
Jag tänkte att eftersom jag själv är helt värdelös på editorn, men ändå är full med idéer så vore denna tråd ganska bra att ha ifall våra skickliga uppdragstillverkare skulle behöva lite inspiration för nya uppdrag.

En tanke jag har är ett checkpoint uppdrag. Spelarna ska helt enkelt kontrollera några checkpoints och se till att rätt folk får komma igenom och stoppa eventuella rebeller eller vapensmugglare som vill ta sig in, alternativt spränga sig in. Några av spelarna kan rollspela som civila eller rebeller som kommer och ställer till med jobbigheter för soldaterna vid checkpointsen. Vi spelade ett liknande uppdrag i SSG för massor av år sen och det var riktigt kul och annorlunda.

En annan sak jag funderat på länge är en kampanj som är inspirerad av serien Generation Kill (skulle passa bra när den stora ön kommer) där man drar omkring i bil, rekognoserar lite och tar sig fram som en liten del av en större invasion. Det vore även kul att köra en sådan kampanj med semipermanenta grupper, alltså att man försöker hålla ihop samma folk i samma bil om så är möjligt.

Hoppas fler kommer med idéer och hoppas att detta kan vara till hjälp om ni uppdragsmakare får slut på idéer. Smile
Jag hade en ide där spelet gick ut på att ena laget skall söka och förgöra och det andra laget skall smuggla en bomb (läs slumpatfordon) till antingen en av utsatta positioner på kartan och detonera bomben. Alternativt så skall man kunna köra till andra sida kartan för att förnedrings-vinna.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
En liten tanke slog mig efter alla våra ops.
Speciellt när en liten heli gick och dog.

Briefing:
Plats: Wamako

Information:
Nedskjuten helikopter: Känd senaste plats samt riktning. Hemligt uppdrag samt slutmål.
Pilot samt 5 man saknas. [Ledare, Skarpskytt, Bombexpert, Mekaniker & Sjukvård.
Fientlig krigsherre har varit aktiv i deras troliga krash område. Tid är inte på MU sida.

Uppdrag:
1: Hitta helikopter
2: Hela Mike Uniform
3: Ta reda på MU uppdrag
4a: Återvänd till bas.
4b: Gör klart MU uppdrag.

Grupper:
NY: Plutonchef(Kapten), signalist.

YD: Gruppchef(Fänrik), 4x soldater, 2x sjuk

YE: Gruppchef(Löjtnant), 2x soldater, KSP, GRG, Mekanik, Sjuk

YF: Gruppchef(Sergeant), Skarpskytt

YG: Gruppchef(Löjtnant), 2x soldater, 2x KSP, GRG, Sjuk

YH: Gruppchef(Fanjunkare), Pilot, KSP, Sjuk

MU: Pilot, Gruppchef(Kapten), Skarpskytt(Fanjunkare), Bombexpert(Furir), Mekaniker(Sergeant) & Sjukvård(Löjtnant).


Bakom kullinserna:
Graderna är mer för möjligheten att ge lite mer krydda. Men det är bara jag som gillar att krångla till det. Men också för att visa att det kan vara mer bakom vikten att hämta gruppen. Jag typ tappade argumentet varför jag tog med rang, när jag var klar med dem.
Altså, det kan ha varit jag!
tanke som slog mig.. som jag tänkte förverkliga också.

Spelare
3 st bankrånare, övriga poliser. Startar i en hideout.
Poliser med polis pickup + polisversion av littlebirden.

Victory conditions
Rånarna måste råna säg 5 av 7 möjliga ställen och ta sig till väntade flyktplan (dvs någon av flygplatserna) inom en viss tid. (2h tror jag blir lagom).
Poliserna vinner om de lyckas hindra det hela.

Starkt inspirerat av "crooks" som vi körde mycket på Sturkö, men skippar mordern och att det är ensam kille.

Poliser respawnar i basen, tillsammans med fordonen. Oklart hur lösa bankrånarna.. om de skall åka in i fängelse eller så.
granQ: Man kan ju ge rånarna möjligheten att ge upp och därmed behöva poliseskort till en inhängnad, vilket ger resten av rånarligan färre poliser att oroa sig om i en kvart eller så.
i.imgur.com/6oQGwyi.jpg
Nu kommer jag låta ordentligt jävla gammal:

Last Man Standing på/i sjukhuset på Altis, det stora med helikopterplatta. (Tror det är ett sjukhus?) För er som inte kört: Skydda en specifik plats tills undsättning kommer. Försvaret finns i yttre, intre osv så man kan minera, ha lite aktivt försvar innan man faller tillbaka till sista utposten (huset) som man sedan måste hålla tills undsättningen kommer.

Med tanke på att man kan byta stance har man ju större möjligheter att ta skydd bakom saker. Med förbättrad AI som kan navigera sig uppåt huset behöver man även skydda trappor mm. Kanske skall man bli extracted av en hkp så man måste skydda den när den landar (tvingar spelarna att rensa området runt om).

Bara mina två örenz!

Citera

engen skrev:

Nu kommer jag låta ordentligt jävla gammal:

Last Man Standing på/i sjukhuset på Altis, det stora med helikopterplatta. (Tror det är ett sjukhus?) För er som inte kört: Skydda en specifik plats tills undsättning kommer. Försvaret finns i yttre, intre osv så man kan minera, ha lite aktivt försvar innan man faller tillbaka till sista utposten (huset) som man sedan måste hålla tills undsättningen kommer.

Med tanke på att man kan byta stance har man ju större möjligheter att ta skydd bakom saker. Med förbättrad AI som kan navigera sig uppåt huset behöver man även skydda trappor mm. Kanske skall man bli extracted av en hkp så man måste skydda den när den landar (tvingar spelarna att rensa området runt om).

Bara mina två örenz!


on it!

Citera

granQ skrev:

tanke som slog mig.. som jag tänkte förverkliga också.

Spelare
3 st bankrånare, övriga poliser. Startar i en hideout.
Poliser med polis pickup + polisversion av littlebirden.

Victory conditions
Rånarna måste råna säg 5 av 7 möjliga ställen och ta sig till väntade flyktplan (dvs någon av flygplatserna) inom en viss tid. (2h tror jag blir lagom).
Poliserna vinner om de lyckas hindra det hela.

Starkt inspirerat av "crooks" som vi körde mycket på Sturkö, men skippar mordern och att det är ensam kille.

Poliser respawnar i basen, tillsammans med fordonen. Oklart hur lösa bankrånarna.. om de skall åka in i fängelse eller så.

Något som också hade varit coolt är fritagningsförsök: storma fängelset, stoppa polistransport av fånge till fängelse.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Hälften uppdragsidé, hälften en fundering om funktionsmöjlighet i spelet Smile

Frågan: Kan en spelare vara två karaktärer i spelet (inte samtidigt)?

Uppdrag/Exempel:

Info:
* Helikopter saknas, troligen nerskjuten.
* Två i besättningen, Xerxes och Yngve, numera gisslan på militärbas långt inåt landet.
* Avrättning misstänks inom 12 timmar

Uppdrag:
* Delar av ett specialförband sätts in för att återhämta besättningen. (och varför inte återhämta material från helikopterns svarta låda?)
* Nattid, dock fullmåne (tidsbrist p.g.a. misstänkt avrättning)
* Flygs in med helikopter, övrig dålig möjlighet till marin insättning eller fordon.

Här tänker jag mig att Spelare 1 och Spelare 2 är BÅDE Helikopterbesättningen som utför inflygningen och släpper av soldatgruppen OCH (senare) gisslan (Xerxes & Yngve) när de väl tagits ur av soldatgruppen (alt. möts upp efter att själva rymt ut).



Är det möjligt? Känns som ett grymt upplägg och överlag en bra möjlighet inom spelet för att inte ge lång "rast & vila på stället" för spelare Smile
Ett uppdrag till Rosö:

Uppdraget handlar om STASI-agenten Jan Guillou, som rör sig mot de Ryska linjerna med HEMLIGA DOKUMENT! Uppdraget utspelar sig i ingenmansland mellan den Ryska och Svenska linjerna, Svenskarna måste skjuta landsförrädaren innan han ger hemlig information till Ivan. Ryssarna måste fånga in honom och ta honom till en bas för förhör.

Utspelar sig i tidig gryning, mao är det ganska svårt att få syn på herr Guillou utan nattkikare, men ju längre tid det tar desto lättare blir det att hitta honom i och med att solen stiger.

Citera

Tomten skrev:

Ett uppdrag till Rosö:

Uppdraget handlar om STASI-agenten Jan Guillou, som rör sig mot de Ryska linjerna med HEMLIGA DOKUMENT! Uppdraget utspelar sig i ingenmansland mellan den Ryska och Svenska linjerna, Svenskarna måste skjuta landsförrädaren innan han ger hemlig information till Ivan. Ryssarna måste fånga in honom och ta honom till en bas för förhör.

Utspelar sig i tidig gryning, mao är det ganska svårt att få syn på herr Guillou utan nattkikare, men ju längre tid det tar desto lättare blir det att hitta honom i och med att solen stiger.



Haha, fattar du hur usel FPS och segt servern skulle gå med Guillou's ego intryck i ett scenario!?!... Arma 3 har potential och kraft, men vi ska inte överdriva... Grin
Uppdrags ide.

Sveriges Statsminister var på Wamako för att medla fred mellan Regering och Rebeller. Fast de ondsinta kommunistjävlarna kidnappar våran kära ledare och därför måste nu SOG in och fixa läget.

uppdrag för SOG (Spelarna): Hitta och rädda statsministern
Hitta och eliminera ledaren för Rebellrörelsen.
För Statsministern till upphämtnings platsen för vidare transport till basen.

Kan också utspela sig på Stratis eller Altis med viss modifierad story.

addons: SFP, ACRE, Annan vapen mod för att ge SOG riktiga elitsoldat vapen.

Bara en tanke, love it or hate it.
Idé för uppdrag.

Fick lite inspiration av det här klippet: http://www.youtub...KN5WNwCMNk

Egentligen bara ett vanligt OP, men med två stycken civilpersoner som RP:ar (Figgehn var ju rätt duktig på terrorist/gangster Smile ett filmteam.

Borde ju i praktiken bli nästan ett VIP-eskort mission, utöver skulle det kanske bli lite annorlunda filmklipp/vyer från kamerateamets sida.
Fick en idé häromdagen till ett grymt mission.

Scenariot utspelar sig vid Afrikas horn. Landet befinner sig i en konflikt mellan olika s.k. warlords som slåss om makten. En koalition av västländer ledd av USA befinner sig i regionen. I ett försök att få ett slut på striderna i regionen bestämmer sig USA för att skicka en styrka som ska ta hand om en av warlordsen alt. hans närmaste män.

Styrkan beger sig ifrån sin bas med UH60 Blackhawks och ska landsätta en grupp med rangersoldater via fastroping. Helikoptrarna hamnar under beskjutning och en av de träffas av en RPG i bakrotorn. Den tappar flygförmåga och dimper i baken. Kortdärefter kan det över radion höras "Blackhawk down, we got a Blackhawk down!".

Vad tror ni?
ZiP Det där låter som ett nytt mission! Aldrig hör om något liknande! Vill gärna se fler versioner på den idén!
Kommer du ihåg hur det var förra vintern?
En liten op ide.
Sverige koloniserade Altis år 1704.
Nu i vår tid så invaderas Altis län av den onda republiken Stratis.

De tappra soldaterna från svenska arm'ens Altisregimente (P28) måste nu försvara ön tills svenska förstärkningar når fram.
Altis må vara långt borta men det är ändå svensk mark.

Fienden kan spelas av independent.

Inte menat att tas på för mycket allvar. Kanske ett onsdags op.
Nu märker jag att jag lägger upp väldigt många uppdrags idéer, men det är bara för att jag har en mycket överutvecklad fantasi.
Detta OP är tänkt för Rosö när det kommer ut.

"OP Snapphanar"

Ryssland har invaderat Rosö och ockuperat den helt utan problem. Kvar på ön i skogarna finns dock resterna av Rosö Hemvärn. Dessa tappra soldater väljer nu att påbörja Gerillakrigföring mot ryssen.
Målet är att slå ut en rysk mobil radar station så att Flygvapnet kan påbörja ett angrepp på fienden.

Addons är SFP och någon mod med ryssar.

Detta är ett op som jag tycker låter kul, hoppas någon OP skapare tycker det samma.
Hade varit nice att göra ett OP som är inspirerat av den klassiska filmen ''Black Hawk Down''
Vad sägs om ett riktigt CSAR mission... 2 helikoptrar med en pilot o en crewchief 4 PJs i varje. 2 olika sjukhus att transportera till och ofta olika många skadade med olika grad av skada... även såkallade heta zoner där den ena helikoptern hela tiden måste vara i luften som understöd vilket gör prioriteringen viktig! ledning från hembas av plutonschef som får alla uppdrag på karta med all info. helikoptrarna måste flyga efter instruktioner och med hjäjp av smoke flares irstrobes el dyl alltså inget marker på kartan flyg hit!
You're putting points into your delusion skill right now, aren't you?
Såg nyss Trailern för den kommande svenska filmen Zon 261. Filmen är en zombie film om hur Landskrona drabbas om en Zombieinfektion.
Tänke att när den svenska ön kommer ut i SFP så kanske vi kunde göra ett onsdags OP med filmen som inspiration.

Typ Hemvärn mot Zombies (Om något Zombie addon finns till Arma 3)