Visa ämne
 Skriv ut ämne
SFP-bloggen
Nu när Brasilien skall ha Gripen kanske många möten och utbyten leder till att Sverige upptäcker deras bössa..

http://world.guns.ru/assault/braz/ia2...556-e.html
Har "läst någonstans" att man väntar på att NATO ska bestämma deras nya kaliber.
Så det är inte säkert att det blir ett 5.56 vapen
Jag har suttit och funderat lite på Swedish Forces Pack och har lite tankar.

Disclaimer; Dessa är mina icke-SFP-dev-tankar, och ifall det strider mot hela idén av SFP så ber jag om ursäkt. Försöker inte komma in och styra om något. Jag tänker bara lite högt här.

#1

• Jag tycker att SFP är lite stökigt och föreslår en slags rensning av alla objekt/modeller/saker som inte riktigt hör hemma i ArmA 3 (Föråldrad grafik).

• Sätt de viktigaste av dessa objekt på en önskelista för renovering. Tänk noga efter om det ni vill ha renoverat har använts mer än en gång det senaste året.

#2

• Ta bort saker som inte riktigt hör hemma i SFP.

• Jag tänker främst på flashbang-granaten. Det känns som att sådant hör mer hemma i t.ex AGM/ACE. Föreställ er ett OP som använder AGM, SFP och *Mod#3 som även det har en flashbang*. 3 Ljusgranater, alla kodade på olika sätt. Förvirrande. Undantag skulle ju såklart vara om det var just en svensk ljusgranat som tillförde något annat än en standard flashbang. Tänk om vi kunde ha den där coola, svenska handgranaten som reser på sig och hoppar upp i luften innan den exploderar. DEN skulle höra hemma i SFP exempelvis. Spränghandgranat 07 tror jag att den heter. http://www.fmv.se...andgranat/

#3

• Ansiktslyft/uppgradering av det man använder absolut mest i SFP, eller som bara borde finnas där;
AK5C + Aimpointsikte - Pistol 88 - uniform/väster/kläder - Galten - Stridsvagn 122 - Stridsfordon 90 - AT4 och/eller Granatgevär m/48 m.fl
Alla dessa behöver olika, individuella fixar. För det mesta textur och shader-fixar.

• AK5Cn behöver desperat nya texturer. Kanske även en ny modell. Jag vet att ni har avsmak för SAM; men deras AK5C är helt enkelt >mycket< snyggare: https://fbcdn-sph...8552_o.jpg

• Pistol 88 används ju, precis som alla pistoler i ArmA, väldigt sällan, så där kan man klara sig med att försöka ta bort de konstiga reflektionerna från texturen. Annars är modellen / texturen finemang.

• Många modeller är egentligen helt okej för ArmA 3, men shaders får vissa av dessa metallobjekt att se ut som om de vore gjorda av plast eller gummi på grund av hur shaders är inställda. edit: Jag förstår att detta såklart är svårare att ställa in än i mina grafiska program, men vi kanske kan jobba på det tillsammans för att se om vi kan få fram ett bättre resultat.

• Uniformerna och kläderna i SFP är något som jag faktiskt tycker är snyggt, men det kan behöva piffas lite på satureringsvärdena och sådant så att de ser realistiska ut (Svenska flaggan på axlarna ser ut som en ljuskälla). Detta gäller även den nuvarande plutonium-gröna AK5:an. Referensbild: i.imgur.com/AywlMS0.png

• Finns mer att tillägga, men tänker inte göra det här till en uppsats. Jag tror ni förstår poängen.

• Idén är att få en mer uniform kvalitéts-nivå mellan objekten i SFP, så att det inte är 5 snygga saker blandat med 4 föråldrade saker.

#4
• Bättre presentation. Gör en snygg SFP-logga.

• Bara snygga screenshots på Armaholic etc.



Som jag förstår det så går SFP efter en lite mer avslappnad utvecklingspolicy än Swedish Army Mod (inget fel med det!), och jag förstår alla er som har den där slags nostalgikänslan för "gamla" svenska armé-grejer. Jag tycker att vi absolut kan behålla dem, men som ett separat Vintage-SFP-mod till dess att de betas av från renoverings-önskelistan. På det sättet får SFP ett snyggare ansikte utåt (med mindre filstorlek), medans Anrop kan gosa i gamla ArmA 2 fordon och vapen etc.
Jag bidrar jättegärna i detta renoveringsprojekt jag föreslår, men helst lite mer utströdda objekt istället för ett stort, som tanken (dvs, inte stridsfordon 90 Pfft)

Jag hoppas denna post inte får SFP-utvecklarnas blod att koka! Jag försöker bara komma med min input. Gillar ni det inte så är jag helt okej med det! Jag gillar SFP, men det känns som att det behöver ett litet ryck.

Edit:
Jag gillar också idén av att göra lite svensk 2035-utrustning, så får man en designutmaning!
Redigerat av Echo den 2015-05-05 19:28
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Jag stödjer Echo till 100% Grin
+1
matheez is never late nor is he early he arrives precisely when he means to
@sfp
@sfp_coldwar
@sfp_polis
@sfp_aggressors
@sfp_islands
(@cba_a3; @cup_terrains; @ace3 @acre2; @tfar)

Inget jag är emot (inget fel med modulärt), så länge allt går att uppdatera automatiskt, men det börjar gå lite över styr. Smile
Redigerat av Chris_Acrobat den 2015-04-26 08:57
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!

Citera

Echo skrev:

#4
• Bättre presentation. Gör en snygg SFP-logga och se till att alla vet att SFP är bättre än SAM ;)

• Bara snygga screenshots på Armaholic etc.


:(

...I'm on it! tänker mig isåfall en revamp av logga (förenkling, renare variant som förlängning av dagens koncept. Sedan kanske även framtagande av ett grafiskt formspråk att använda för promos mm. Hade gärna gjort detta tillsammans med ngn som kan motion graphics så man kan ex. ta fram en 1-2s videosnutt för användande i youtubeklipp osv.

Edit: I övrigt 100% medhåll från min sida ang. det du beskriver, Echo. Själv har jag inte tillfört ett dyft till SFP sedan SFP4 för OFP utöver lite logotyper mm, men är dock gärna involverad i en diskussion kring ämnet.

Citera

engen skrev:


:(



Menar såklart inte att trampa på tår. Men jag är inte ens medveten om att SFP har någon slags presentation eller logo vid nuläge. Råkade faktiskt se loggan i en av screenshotsen på armaholic, men den känns rätt liten och anonym jämfört med Anrop-loggan, som jag känner är ihågkombar och väl påklistrad på hemsidan i alla fall.
Gör en stor och stolt SFP-logga. Den behöver egentligen inte ändras, men gör den biffigare och lägg till stolta 'S F P' bokstäver under i en snygg font så att folk vet vad de har att göra med, och lär sig att SFP är kärlek, SFP är livet.

Har sällan sett SFP utanför Anrop.se och armaholic när jag blivit länkad dit. Inget får SFP att kännas 'som en grej'. Försöker SFP vara en grej? Kanske inte, och det är såklart inget fel med det. Men det skadar väl inte att fler svenska arma-spelare vet vad SFP är, eller i alla fall råkar stöta på någon SFP-logga eller så när det googlar. Tror jag sett några SFP-posts på reddit ibland, vilket är suveränt.

Görs SFP för publicitet? Förmodligen inte, men det är ju trevligt ifall fler kan njuta av alla hundratals, tusentals timmar som sammanlagt lagts ner på SFP.

Jag pratar inte nödvändigtvis om facebook-sidor och tjafs, men jag tycker att anrop.se kan bjuda på en bättre 'bakom kulisserna'-del än vad vi har nu. Visa mer progress, hela tiden. Det är inte såå jobbigt att ta några screenshots, lägga upp dem och skriva ett progress-inlägg. Folk kommer nog uppskatta att se att det faktiskt händer något.

Jag vet att Anrop och SFP inte är samma sak, men det är det bästa medlet man får ifall ingen faktiskt vill sätta upp en internationell facebook eller egen hemsida. Känns lite som att egna hemsidor är en vanlig fälla dock, eftersom de brukar gå uppdateringslösa i över ett år åt gången.

Nu kommer detta kanske att trampa på ett till par tår, men ärligt talat, den där mercedes-bilen som är med på Armaholic ( http://www.armaho...p?id=20043 ) ser ut att höra hemma någonstans mellan OFP och ArmA 2. Det får faktiskt modden att se mindre seriös ut. Igen, spelar det någon roll vad andra tycker om SFP? Nej. Men kolla på bilden i mitten med soldaterna. Den är mycket bättre. Byt ut en av bilderna mot en gripen+strv122 bild när det är klart, och den tredje bilden mot en bild på två Galtar i konvoy. Bam!

Edit:
Jag kan donera någon slags kort After Effects/3D grafisk animation ifall ni har något.
Kan vi få se en stor bild på nuvarande SFP-loggan?
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Håller med dig Echo! Smile

Citera

Echo skrev:



Menar såklart inte att trampa på tår. Men jag är inte ens medveten om att SFP har någon slags presentation eller logo vid nuläge. Råkade faktiskt se loggan i en av screenshotsen på armaholic, men den känns rätt liten och anonym jämfört med Anrop-loggan, som jag känner är ihågkombar och väl påklistrad på hemsidan i alla fall.


No toes tramped! Är helt med dig på det du beskriver. Loggan behövs göras så den funkar bättre i mindre storlekar (läs: enklare) och mer fokus på SFP-bokstäverna. Tror jag gjorde den 2009-2010 så den har några år på nacken nu.

i.imgur.com/7fB1m5U.png

För mycket onödiga smådetaljer som kan rensas upp, blandannat. Har endel koncept liggandes som jag skall jobba vidare på.
Jag gillar loggan i såntdär stort format. Speciellt färgerna. Bra snäv sektor med krydda blah blah.
Jag gillar att den har samma bas som Anrop-loggan. Går lätt att göra något animerat med det där likt början på det här klippet, fast snyggare; https://www.youtu...DZd7IakBAE Wink

Som du säger så kan det behövas en renare version för nedskalade bilder, men jag tycker man kan behålla den där stora som "VÄLKOMMEN TILL SFP, MOTHERFAKKERS!"

Edit: Jag kanske var lite väl harsh med presentationsdelen med tanke på att det faktiskt finns SFP-trailers, vilket är grymt bra. Vi borde göra en ny för när stridsvagnen kommer ut Grin
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Echo, you hired Wink

Tordin vill också hjälpa till fixa texturerna, som du säger mycket är shaders som är felkaliberade.
Jag vill bara informera om att Zip just nu håller på med att fixa rosö så vi kan börja pilla på det i xCam. Så om folk är sugna på att hjälpa till så är det bara att sätta igång! Smile
i.imgur.com/a25cCG3.jpg

Här är ett exempel där en 'enklare' SFP-logga hade kunnat komma till hands.

Edit:

Här är ett exempel för att driva igenom min 'satureringsvärde'-poäng tidigare. Många SFP-saker har alldeles för kraftiga färger och färgvärden.
Kolla bara på Galten med lite photoshop-magi.

i.imgur.com/6ASnbBG.jpg
Över: Före. Under: Efter.

Referens:
blogg.vk.se/wp-content/uploads/oldblog/308/images/Galten.jpg
Redigerat av Echo den 2015-04-26 17:00
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Håller helt med, kommer också bli väldigt intressant att se hur saker kommer vara en tid framöver.

edit:
Det är lite vad Echo nämnde men WIP bilder brukar vara populära på tex Facebook eller på det officiella BI forumet. Jag tror faktiskt att visa någon bild på arbetet med, säg Echos strv 122 skulle ge lite mer hype innan nästa uppdatering.
Redigerat av paecmaker den 2015-04-26 17:32
Echo, jag lägger min peng på att shaderserna är fel konfade.
har kollat igenom massor utav objekt och dom verkar inte vara helt ok.

till det kommer att hur mycket du ändrar "saturerings" värde måste du fixa så att shader för att få ett korrekt resultat. samt att många av objekten verkar ha oenigheter i hur dom har skapatas. ( textur vis )

För att sedan gå till "saturerings" värden, så antar jag att du menar objektets roughness, och då refererar till PBR ( physical based rendering ). Det måste byggas ifrån motorns HDR system för att det ens skall fungera. Och jag grävde runt i att försöka hitta nått om detta och det verkar som att arma3 inte använder sig utav pbr ens.

och då återkommer vi till att fixa shaders och sedan fixa till texturer i samma enighet. Så för att bara påpeka så går det inte att säga "kolla när jag ändrade saturering i photoshop", Det är två olika saker.
Hur som helst så håller jag med dig om att många saker hade kanske kunnat piffats till lite. Jag har försökt så mycket jag har hunnit att kolla runt på saker, men tyvärr jobbar jag fulltid med vårat eget spel och det är svårt att hinna med annat med.
Med satureringsvärde menar jag färgmättnad i diffuse-texturen.
Grejen med photoshop var mer, "Kolla hur mycket bättre den kunde sett ut".

Jag vet att galtens shaders är lite wonky då den är spegelblank i vissa vinklar, men jag tror det problemet jag adresserar, med färgerna, kan lösas i diffuse-texturen.

Edit: Det kan såklart vara så att jag har fel och du har rätt. Jag har ingen erfarenhet av hur ArmA hanterar shaders.
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
alltså, det är en kombination utav båda, men best bang for buck är att fixa shaders.

Att göra om texturerna har jag redan kollat över och det är ganska mycket arbete. då mesta textuerer har blivit påslappade på diffusen. det är tex många diffuser som har fått massa typ "använda detailjer" så som smuts och annat krafs, att göra om allt det kräver ju att vi bygger nya diffuser, sedan börjar lägga in detailmaps och så vidare.

sedan så är ju motorn nått jag aldrig skådat med så mycket fulhack så ja... ja det är ja...
Jag har försökt förstå mig på deras shaders lite, men när bohemias officiella guider har sånahär meningar:

"Detail maps add to diffusion map inside one stage another repeating texture..."

så får blir jag helt yr. Får ta och vila en stund innan jag ger mig på det där.
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos