Visa ämne
Anrop » Anrop » Multiplayer
 Skriv ut ämne
Gisslan Mission
Säger inte emot! Smile Tänkte mer på ett anti-grief system som stoppar gisslan att ta bilen om någon är i närheten. Jag menar, ibland kommer det ju nya spelare som inte vet vart gränserna går.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!

Citera

Chris_Acrobat skrev:

Säger inte emot! Smile Tänkte mer på ett anti-grief system som stoppar gisslan att ta bilen om någon är i närheten. Jag menar, ibland kommer det ju nya spelare som inte vet vart gränserna går.


Det skulle väl förvisso gå att sätta något system för det, men temat med PvP-uppdraget är ju EGENTLIGEN att det inte ska finnas några regler. De 'guidelines' som jag skrivit är ju mest för att alla ska ha så roligt som möjligt. Alla har roligt > Vinna.

Jag anser det inte som att du 'säger emot', jag är tacksam för att folk kommer med feedback Smile
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Jag menade var att jag håller med om att det är roligast om der "inte ska finnas några regler". Smile
Eller, nu kom jag på en annan, om bättre, ide: addAction "kasta ut chafför", som eventuellt skulle kunna fungera för alla på alla.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!

Citera

Chris_Acrobat skrev:

Jag menade var att jag håller med om att det är roligast om der "inte ska finnas några regler". Smile
Eller, nu kom jag på en annan, om bättre, ide: addAction "kasta ut chafför", som eventuellt skulle kunna fungera för alla på alla.


'Kasta ut chaufför' är en bra idé faktiskt. Man kanske gör så att ifall gisslan är förare så hamnar han/hon i baksätet, medans den som använder kommandot tar över förarsätet. Kan vara lite knepigt att göra, men det kan vara värt att fundera vidare på Smile
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Hoppas inte gisslan utnyttjar den till att 'spamma' ut föraren Smile
matheez is never late nor is he early he arrives precisely when he means to

Citera

matheez skrev:

Hoppas inte gisslan utnyttjar den till att 'spamma' ut föraren Smile


Gisslan skulle såklart inte kunna använda den. Indep kan göra det mot gisslan för att de har vapen.
Grejen är att det är svårt att balansera en rättvis chans för gisslan att rymma, men inte gör det för lätt eller svårt.
Det ska mer vara indeps inkompetens som tillåter gisslan att fly, inte att exploatera ArmA 3s spelmekanik (ögonblickligen flytta sig från baksätet till förarsätet och köra iväg medan de vakter som sitter i baksätet inte kan göra något, fast de har vapen).
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Man skulle kunna lägga add action på gisslan. Vet inte om det går igenom fordon dock eller om det funkar på ett bra sätt.
Har kollat på ett liknande sak för att kunna slå ner gisslan på marken men inget som funkat 100 %
Om man kunde komma åt att triggar AGMs unconscious funktion så skulle man i alla fall kunna hindra gisslan utan att skjuta. Jag tror ACE i ArmA 2 hade någon "Knock Unconscious"-action.

Edit:

Here we go!

_unit setVariable ["AGM_AllowUnconscious", true];
[_unit, 999999] call AGM_Medical_fnc_knockOut;
_unit setDamage 0.5;
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Jag tänkte faktiskt att det skulle kunna fungera för gisslan (kastar ut indep) också, vilket lätt besegras genom att alltid ha två som vaktar gisslan. Skulle gisslan kasta ut den ena kan den andra kasta ut gisslan igen.
Men: även om jag tycker detta är en intressant idé, så tror jag inte den blir så rolig. Så jag själv röstar nog emot den.

Bestefar: det man kan göra är att göra addAction på bilarna och sätta kriterier "om gisslan är chaför och avståndet är [så här] långt ifrån".
Redigerat av Chris_Acrobat den 2015-02-15 12:31
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Kod Källa  

knockout1 =
hostage_01 addAction [
   "" +"Knock Out Hostage",
   {
      hostage_01 setVariable ["AGM_AllowUnconscious", true];
      [hostage_01, 40] call AGM_Medical_fnc_knockOut;
   },
   [false],
   1,
   false,
   true,
   "",
   "((_target distance hostage_01 < 3) AND (!(playerside == civilian) OR !(playerside == west)))"
];


Det här borde fungera så att indep och opfor kan slå ut gisslan i ca~ 20-30 sekunder.
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Fungerar den om gisslan sitter i fordon?
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!

Citera

Chris_Acrobat skrev:

Fungerar den om gisslan sitter i fordon?


Inte just nu. Jag ska slipa på koden lite och se om jag får det att fungera.
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Om jag inte läser fel nu, så kollar du distansen på samma objekt som action:en är tilldelad. Jag tror du menar att du vill skriva: _target distance _this
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Kan inte mkt om scripting. Men har för mig att man kan låsa platser i fordon? Kanske man kan blockera förarplatsen? Eller innebär det att ingen kan köra då?
Men kan låsa så att endast civila inte kan köra, men tanken är att civila ska kunna sätta sig i förarsätet om ingen vaktar.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Kod Källa  


Den verkar fungera även innuti/omkring fordon. Koden är mindre smidig eftersom det är en action som tilldelas till alla indep/opfor spelare istället för endast gisslorna. Skillnaden är att man måste ha line of sight på gisslan ifall man gör 'hostage_01 addAction'. Ska testa den i multiplayer senare.

Chris: Provar med _this också. Kan hända att du har rätt :P

Edit:
Jag lade till;
hostage_02 action ["getOut", (vehicle hostage_02)];
så att gisslan stiger ut ur bilen innan den svimmar ifal bilen står stilla :)

Edit2:
Kod Källa  

knockout1 = true;
knockout2 = true;

{
   if ((   side _x == resistance      ) OR (   side _x == east      )) then {
      _x addAction [
         "" +"Knock Out " + (name hostage_01),
         {
            knockout1 = false;
            if ( vehicle hostage_01 != hostage_01 ) then {
               hostage_01 action ["getOut", (vehicle hostage_01)];
               sleep 1;
            };
            hostage_01 setVariable ["AGM_AllowUnconscious", true];
            [hostage_01, 40] call AGM_Medical_fnc_knockOut;
            sleep 60;
            knockout1 = true;
         },
         [false],
         1,
         false,
         true,
         "",
         "(_this distance hostage_01 <3) AND (knockout1)"
      ];
   };


< Samma en gång till fast för hostage_02>

} forEach allUnits;


Den här verkar fungera jättebra både utanför och i fordon :)

Edit 3:
Inte perfekt dock, eftersom gisslan kan gå fram till en indep och tvinga honom att slå en medvetslös xD
Redigerat av Echo den 2015-02-15 14:11
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Jag kan hjälpa dig med den senare! Det du måste göra är att sätta addAction för varje spelare som skall kunna slå medvetslös lokalt.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Jag fixade det genom att lägga till

(side _this != civilian) AND (side _this != west)

under conditions. Nu fungerar det bra. Får bli att testa det i multiplayer sen bara.
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos
Mummel mummel, jag trodde jag hade skrivit upp mig som bluefor på fredag men tydligen glömt. Skit sam, skall bli kul!
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!

Citera

Chris_Acrobat skrev:

Mummel mummel, jag trodde jag hade skrivit upp mig som bluefor på fredag men tydligen glömt. Skit sam, skall bli kul!


Beroende på hur många vi blir så kommer det nog bara vara 2-3 blufor ändå, så de flesta kommer få byta lag. Jag kommer själv gå över till indep eller opfor så länge det finns en kompetent helikopterpilot som kan köra i blufor.
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos