Visa ämne
Stridsvagn 122
|
|
Publicerat 2015-02-11 14:42
|
|
Det verkar som att det har blivit aktuellt att uppdatera SFPs Strv 122, och jag som precis har gjort en har inget emot att göra en till. Jag är väldigt rostig när det kommer till spelgrafik, och har inte så bra koll på hur ArmA hanterar saker som normal maps eller shaders så jag skulle uppskatta ifall någon kan hjälpa mig planera projektet lite lätt. Min tanke är att jag använder er gamla strv 122 som referens, samt de stridsvagnar som Bohemia har gjort för ArmA 3 och försöker göra den nya på samma detaljnivå. Om bakning av normal-maps är aktuellt så kan jag delvis använda min högupplösta stridsvagn till det, men det kommer krävas lite jobb eftersom den inte är helt komplett modellerad (eftersom baksidan aldrig syntes i kortfilmen så var den aldrig komplett modellerad). När det kommer till UV-mappning och texturering så är jag helt vilse över hur det översätter till ArmA 3. Gör man texturen och uv-mappen i 3Ds Max, eller gör man det i ArmA 3-verktygen? YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos |
|
|
|
Publicerat 2015-02-11 15:55
|
|
Jag använder O2 för att mappa även om det verktyget inte är bäst så är det det jag kan. Här är en introduktion till hur man gör: http://www.armaholic.com/datas/users/...torial.pdf Redigerat av Steel rat den 2015-02-11 19:47 |
|
|
|
Publicerat 2015-02-11 16:10
|
|
Citera Steel rat skrev: Om jag mappar det i 3Ds Max, slipper ni göra det då? För det känns som att det är lika bra att göra det i 3Ds Max med tillhörande plug-ins. Det gör inget för mig. Stridsvagnar har inte jättemånga jobbiga former, så det är bara lite extra arbete. YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos |
|
|
|
Publicerat 2015-02-11 16:16
|
|
E-postat dig ett dokument också | |
|
|
Publicerat 2015-02-11 16:51
|
|
Har du funderat på att göra interiör? | |
|
|
Publicerat 2015-02-11 16:56
|
|
Interiör känns lite bortom mig. Det är jättemycket extra jobb, jag har ingen referens och det är antagligen väldigt svårt att hitta referenser utan att själv sitta i fordonet med en kamera samt att inga andra fordon i ArmA 3 har interiörer, så det hade varit lite udda att just ett fordon har det. Så tyvärr Men jag kan gott meddela att jag börjat modellera stridsvagnen i alla fall. Strax klar med kanonröret YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos |
|
|
|
Publicerat 2015-02-11 17:54
|
|
Du kan mappa den i 3ds, senare när den börjar bli färdig för ingame så importerar man till oxygen som är bis 3d-verktyg. Tänk på det granQ sa att allt som ska animeras måste va fristående och inte sitta fast i övriga modellen. Säg till ifall du behöver hjälp med refbilder osv så kan vi hjälpa att leta. |
|
|
|
Publicerat 2015-02-11 18:01
|
|
Citera Vort skrev: Vilka delar blir det i Strv 122s fall? Kanonröret (och tillhörande) som rör sig upp/ner, Kanontornet som sitter fast i kroppen och vrider sig höger/vänster. Är det något mer? YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos |
|
|
|
Publicerat 2015-02-11 18:20
|
|
röret, tornet, luckor, hjul, är dom jag kommer på just nu. Also, max trianglar/faces för a3 är 20 000 enligt: http://feedback.arma3.com/view.php?id...hp?id=5444 |
|
|
|
Publicerat 2015-02-12 13:21
|
|
och det går utmärkt att mappa i 3ds, jag rekommenderar det verkligen | |
|
|
Publicerat 2015-02-12 13:32
|
|
Någon som har en bra referens för hjulfästena och/eller stötdämpare och liknande på undersidan? Jag bullshittade lite på den biten i min högupplösta 3D-modell eftersom man aldrig egentligen fick en ordentlig titt in där under i kortfilmen. Jag antar att stötdämpare är lite svåra att göra eftersom de troligtvis ändå inte kan animeras realistiskt i ArmA? Kom på att jag har rullstolen liggandes också som vi kanske kan trycka in i SFP, med och utan M134or Edit: Indep-tanken i ArmA 3 har dock fungerande stötdämpare (eller hjulfästen, jag vet egentligen inte vad det kallas): Redigerat av Echo den 2015-02-12 13:39 YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos |
|
|
|
Publicerat 2015-02-12 14:11
|
|
Det finns på våra existerande vagnar AFAIK, i viss mån i alla fall
|
|
|
|
Publicerat 2015-02-12 14:35
|
|
Hittade tre bilder, inte jätte bra men man ser väl ungefär hur dom serut: http://data3.primeportal.net/tanks/ro..._of_58.jpg http://data3.primeportal.net/tanks/ro..._of_58.jpg http://data3.primeportal.net/tanks/th...of_237.jpg Två bra sidor rent allmänt för ref: http://www.primeportal.net/tanks/roge...php?Page=1 http://www.primeportal.net/tanks/thor...php?Page=1 |
|
|
|
Publicerat 2015-02-12 17:43
|
|
Citera Echo skrev: Indep-tanken är väl en (uppgraderad) Leo2:a om jag inte missminner mig? |
|
|
|
Publicerat 2015-02-12 17:55
|
|
Citera BunkersluskeN skrev: Jag tror det är en framtids-leopard, ja YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos |
|
|
|
Publicerat 2015-02-12 18:46
|
|
Lite nördfakta om vad sakerna i bandaggregatet heter Bärhjul - De stora hjulen som vagnen vilar på Drivhjul - Ser ut som ett kugghjul, är kopplat till växellådan och driver banden Spännhjul - Sitter längst fram, eller bak, beroende på var motorn är placerad. Ser till att hålla bandet sträckt Stödrulle - Små rullar som håller upp övre halvan av bandet Pendelarm - Den arm som bärhjulet sitter fast i, den andra änden är infäst så att den kan röra sig upp och ner och därmed även hjulet Fjädring - På en 122:a är det torsionsstavar som sitter inne i vagnens chassi. I ena änden sitter pendelarmen, den andra är fast i chassiet |
|
|
|
Publicerat 2015-02-12 19:11
|
|
Citera Steel rat skrev: Såhär alltså? Min vagn saknar stödrullar. YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos |
|
|
|
Publicerat 2015-02-12 19:32
|
|
Japp, förutom fjädringen. Det är stötdämparen du ser där. Fjädringen består av stänger av specialstål som vrids, så de ser inte ut som vanliga fjädrar. De syns inte heller från utsidan då de är monterade inuti vagnen. Så här fungerar det: http://pixshark.com/torsion-bar-suspe...n-tank.htm |
|
|
|
Publicerat 2015-02-15 22:54
|
|
Det går inte jättesnabbt framåt, men det är väl mest för att jag suttit i ArmA 3 editorn hela helgen. Gör framsteg i alla fall, sakta med säkert. Det är lite pilligt att jobba med dåliga referenser, men i slutändan så tror jag ingen gråter över att smådetaljer inte är exakt som de ska vara. Modelleringen av tornet är nästan klart Jag har inte varit jättesparsam med trianglar, mest för att jag gärna gör den så vacker jag kan på 20 000-gränsen. Det kan hända att jag får baka in vissa detaljer till normal maps sen, men det får vi se när alla delar är modellerade. Redigerat av Echo den 2015-02-15 23:01 YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos |
|
|
|
Publicerat 2015-02-16 16:45
|
|
Här finns referensbilder om du behöver http://www.primeportal.net/tanks/roge...php?Page=1 |
|
|
Gå direkt till forum: |