Visa ämne
Gisslan Mission
|
|
Publicerat 2014-01-10 18:54
|
|
Haha, då gjorde man bort sig ett antal gånger då man försökte smida onda planer inom höravstånd från fienden | |
|
|
Publicerat 2014-01-13 15:13
|
|
Sugen på att vara med igen, men har dock planer på kvällen, kanske dycker upp för ett game om ni fortfarande spelar vid 21 tiden! | |
|
|
Publicerat 2014-01-13 16:03
|
|
Håller på att snickra på 1.1 versionen av uppdraget. Här följer patchloggen som den ser ut so far: Shady Business 1.1 Changelog Generellt • Alla spelare startar nu med varsitt First Aid Kit. (De flesta fordon har redan ett eller flera medkits innuti sig sedan tidigare). • Förhandlarna har nu tillgång till kikare. • Side Chat samt System Chat ska nu vara avstängd. Inga fler kill messages eller "X is loosing connection" spam i chatten. • Mötesplatsen slumpas mellan 7 olika platser i staden. Blufor och Gisslan ser inte längre någon marker för mötesplatsen. De platser som inte blir valda som mötesplatser finns fortfarande kvar på kartan för opfor och indep. Detta är för att de snabbt ska kunna röra sig till en ny mötesplats utan att ge Blufor förvarning. • Endast Blufor ser gisslans ungefärliga position på kartan. Uppdateringsintervallet är sänkt från 35 sekunder till 20 sekunder. Storleken på cirkeln har ökat till 600 meter i diameter. • Hostage Tracker Systemet har bytts ut mot ett Heat Signature system. Blufor ser en orange prick på kartan för varje spelare, som uppdateras med några sekunder mellanrum. Det är inte specifikt vilket typ av spelare det är, så när folk börja slå samman så blir det fort grötigt över vem som är vem. På det här sättet så kan Blufor fortfarande lokalisera gisslan, men det är inte lika lätt och uppenbart. Blufor får studera karta och se på hur prickarna beter sig och försöka avgöra om vad som händer på olika platser för att sedan undersöka dem. Bildexempel på nya Meeting Area marker systemet, samt heat signature systemet. • Endast Opfor ser sin escape zone på kartan. • Hostage Death Confirm message är nu borttaget. Blufor • Nightstalker scope är borta från gear-lådan. • Blufor har nu endast en UAV istället för två (Quad-Copter a.k.a AR-2 Darter). • Blufor har nu tillgång till IR-granater. • Nu finns endast ett 7.62 gevär i Blufors låda istället för två. Opfor • Vapenlådan är borttagen och Opfor spawnar nu mer utrustade. 4 spelare startar med varsin Katiba karbin, medan resten har SMGs (Förutom förhandlaren som bara har pistol). • Opfor har nu tillgång till PRC148 radio istället för PRC343. • Helikoptern är borttagen. Opfor vinner nu genom att ta gisslan till ett markbaserat mål. De två vakterna som vaktade helikoptern är borta. • Ammotrucken har nu en 'Explosive Satchel Charge' som Opfor kan använda till sitt förfogande. Indep • Vapenlådan har nu blivit 'streamline:ad'. Den innehåller 3 st ljuddämpare samt två 'Explosive Satchel Charges'. Indep styrkan börjar nu med magasin och annat på sig. • Indep har nu tillgång till en stationär HMG. Den går att flytta, men kräver 2 man eller fordon för att göra detta. Hostage • Borde ej längre vara naken på dedicated servers. Noteringar • Alla Blufor har GPS. Genom att trycka Höger-Ctrl + M så får man upp en liten ruta med GPS:en där man även kan se markers från kartan. Går även att använda som helikopterpilot utan GPS. UAV-Terminalen fungerar även som GPS. • Om förhandlare är döda eller bara inte närvarande och onåbara på radion, så kan vem som helst claim:a ledarskap och starta förhandlingar. Kaotiskt ja, men det passar in bland de mindre organiserade opfor, och de knappt alls organiserade indep. • Systemet med hur Blufor ser gisslans ungefärliga position kommer förmodligen ändras i framtiden. Just nu borde indep vakta gisslan noga eftersom Blufor lätt kan hitta till gisslan på kartan. • Blufor borde bli mindre agressiva tidigt i spelet eftersom de inte vet vart mötet äger rum, utan måste hitta och följa antingen indep eller opfor till mötet. Detta gör att de har mindre lätt för att sabba mötet. Speciellt om indep / opfor kör runt med lockbeten. • Opfor kan inte längre skita i mötet och gå efter gisslan eftersom de inte längre ser gisslan på kartan. Andra tankar: Efter att smått ha analyserat de tidigare matcherna, så har jag försökt göra ändringar därefter. Jag har mer ändringar planerade, men jag vill inte göra allt för stora hopp mellan patcharna, utan göra små förändringar och känna efter lite vad som känns rätt och fel. Som sagt så kommer gisslans position för blufor förmodligen bytas ut mot ett heat signature system, där blufor ser en oidentifierad prick på kartan för varje spelare. De måste då undersöka platser, samt tänka efter lite vart de bör leta beroende på hur prickarna på kartan beter sig. < Detta dyker upp redan i 1.1 > Jag vill inte nerf:a Blufor allt för mycket, men de har mer eller mindre vunnit varje match hittils, sålänge gisslan inte dött av någon anledning. Opfor har nog aldrig ens fått tag i gisslan genom ett lyckat möte tror jag. Det är helt enkelt för lätt för Blufor att sabba mötena. Indep bör bli mer agressiva att avrätta gisslan om blufor bara pangar opfors förhandlare i huvudet framför ögonen på indep under ett möte. Blufor borde även tänka lite mer försiktigt istället för att helt sonika börja peppra närsom. Medan Indep, som tidigare sagt, egentligen inte hyser agg emot Blufor förens provocerade, så känner de förmodligen inte att det är okej om de flyger omkring med en helikopterstrålkastare omkring deras mötesplats, och kan såklart gärna skjuta mot blufor för att jaga bort dem. Deras nya stationära HMG är bra för det här jobbet. Blufor är heller förmodligen inte välkomna i närheten bland mötet, men det avgör indep. HMGn är en testgrej som endast får stanna om den inte känns alldeles för användbar. Blufor borde komma ihåg att Indep ÄR giriga, och kan oftast förhandlas med, även om de har spillt blod mellan varandra. Det är upp till Indep att avgöra om de fortfarande vill förhandla eller inte. Mest troligt så är de fortfarande sugna på att byta saker om det gynnar dem. En helikopter i utbyte mot att hjälpa Blufor att ta tillbaka gisslan är kanske inte fel, till exempel. Opfor vill ha gisslan precis lika mycket som Indep vill ha lastbilen. Viktigt att komma ihåg. Gisslan betyder inget för Indep, ammotrucken är försumbar för Opfor. Men gisslan är allt för opfor, och indep suktar girigt efter ammo-lastbilen. Detta hindrar förstås inte opfor och indep från att se varandra som myror, och opfor kanske fortfarande vill behålla ammotrucken efter gisslan är deras, och ta med den hem. Det är upp till laget, och variation gör spelet mer intressant. Var oförutsägbar i det området. Opfor och Blufor är svurna fiender och avlossar på varandra direkt. Opfor bör försöka hålla möten inomhus för att undvika Blufor som smyger omkring. Blufor kan dock tänka på att det ibland är bra att låta opfor leva för att leda dem till mötet exempelvis. Att panga Opfors förhandlare direkt är inte alltid ett bra alternativ. Hittils har mötesplatserna känts rätt osmarta (inklusive de jag själv varit med på ). Stå inte mitt ute på en öppen gata! Tankar kring radio Blufor har 119 för att lätt kunna hålla kontakt och fortsätta vara organiserade. Opfor har 148 för att kunna hålla ett team med ammotrucken på ett säkert avstånd om så önskas, samt att hålla sitt lag någorlunda informerade. Indep har endast 343. Det gör att de inte kan separeras så långt ifrån varandra, och det kan lätt bli oorganiserat, vilket passar in för laget. Det går fortfarande att hitta på smarta saker som att ha en radiokedja där ett team kontaktar ett annat och för meddelandet vidare till nästa team för att kompensera för 343:ans korta räckvidd. Uppdraget är inte över om gisslan dör eller ammotrucken sprängts. Om gisslan är död så får indep koka ihop något, och vice versa för opfor, förutsatt att den andre inte vet om det. Det är upp till spectators att göra liv ifrån sig om alla går runt och letar efter en gissla som inte längre lever och det börjar dra ut på tiden. Men så länge någon fortfarande har chans att ta hem vinsten inom en nära framtid så är matchen fortfarande igång. -- Kommer uppdatera changeloggen om/när förändringar sker. Kommer även lägga till tankar och noteringar. Tyck till lite så kanske jag hinner ändra på saker och ting innan torsdag, då vi kör igen. Redigerat av Echo den 2014-01-17 14:01 |
|
|
|
Publicerat 2014-01-13 17:39
|
|
Går det att fixa markers på dedikerad server med tro?
|
|
|
|
Publicerat 2014-01-13 17:45
|
|
Inte bättre köra en Fre eller lör? ;(
Ja, hej hej!
|
|
|
|
Publicerat 2014-01-13 17:47
|
|
Citera figgehn skrev: +1 |
|
|
|
Publicerat 2014-01-13 17:59
|
|
Jag är på att flytta den till fredag/lördag. Snackar med ImCrazy och får det fixat. Edit: Nu är det på fredag. Så hoppa in! |
|
|
|
Publicerat 2014-01-13 18:05
|
|
flyttat till freda, check ^^ | |
|
|
Publicerat 2014-01-13 19:42
|
|
Fan, ska ha Nidhogg turnering på fredag, så det går inte alls för mig istället | |
|
|
Publicerat 2014-01-13 21:07
|
|
Jag har gett dig rättigheter att lägga upp Operationer nu på Anrop Echo så slipper du tjata på Imcrazy i framtiden
|
|
|
|
Publicerat 2014-01-13 21:13
|
|
Perfa! Har då kokat ihop fina scripts för 1.2 1.1 versionen redan. Kommer bli roliga speltester framöver! Redigerat av Echo den 2014-01-13 21:37 |
|
|
|
Publicerat 2014-01-14 04:04
|
|
Ändrade dig till ansvarig för Gisslan 2.0 OPen så du kan ändra om så behövs med Ni har måhända ingen fin promo pic? |
|
|
|
Publicerat 2014-01-14 11:32
|
|
Har en bild som jag gjort i ordning som promobild, men hittar inte vart jag kan lägga till den för OP:en. Är det bara sidadminen som kan göra det? | |
|
|
Publicerat 2014-01-14 14:36
|
|
Inte uppdaterat formuläret på sidan, fixar under dagen. Bilden ska helst ha proportionerna 2:1 (t.ex. 1024x512) annars kommer den cropas.
|
|
|
|
Publicerat 2014-01-14 15:53
|
|
Zip: Uppfattat I övrigt; Sitter och leker vidare lite med skript och testade att lägga till fordon i heat signature härvan i form av röda pluppar. Tanken bakom det är att Blufor ska kunna ha lite koll på ammo trucken med. Det är såklart inte så trevligt i sitt nuvarande stadie. Bilar borde inte synas när de är kalla och inte har körts av någon på ett tag. Hur man får arma att skilja på nyligt brukade fordon vet jag inte, men det kanske går att bygga på idén. Eller så är det ett dåligt idé, eftersom det riskerar att göra det alldeles för lätt för Blufor att hitta ammotrucken. Om plupparna är orangea som alla spelare är, så är det nog inte lika lätt att urskilja fordon från människor såklart. Pluppen kanske tappar opacitet i och med att fordonet kyls ner när motorn stängts av... om man kan hitta något sätt att koppla fordonets värme till ett värde. Den här funktionen kommer inte vara med i 1.1 i alla fall, men om folk har förslag så är det bara att komma med dem. Exempel på hur det ser ut. |
|
|
|
Publicerat 2014-01-14 16:48
|
|
Sådär, nu kan du välja "ändra beskrivning" så kan du lägga till en bild url
|
|
|
|
Publicerat 2014-01-14 17:05
|
|
gillar att op är på fredag för då är inte skolan dagen efter och det blir bara bättre på nåt sätt
Give me a gun and i do the rest
|
|
|
|
Publicerat 2014-01-15 07:16
|
|
Tips, ha en punkt ovanför spelare och se om finns line of sight, annars visa ingen marker. Då kan man gömma sig i hus, under tjocka träd osv. | |
|
|
Publicerat 2014-01-15 22:10
|
|
Gillar ovannämnda, att satteliten/UAVn/Whatever använder LOS. Då borde även bilar kunna visas utan att det blir stört bra | |
|
|
Publicerat 2014-01-16 12:14
|
|
granQ och Fluffy: Låter som en idé att försöka sig på. Har ingen aning om hur man gör en punkt i luften som kan kolla lod, men det får man väl klura ut. Hur som så tänker jag låta oss testa det nuvarande systemet. Eftersom uppdateringsintervallet på prickarna är ca 10 sekunder så kan de knappast användas i strid. Så jag tror inte att det är för tokigt bra. Om det visar sig för bra så tror jag nästan att man hellre ökar intervallet mellan uppdateringarna. Att sätta en LOD känns oförutsägbart att använda. Räcker det med att en gatulampa är mellan personen och "punkten" som kollar LOD för att pricken inte ska synas? Samtidigt så tror nästan funktionen blir slagen ur funktion eftersom den handlar om att hitta mötesplatser samt gisslan. Om man bara kan gå inomhus / under ett träd så flyger Blufor helt blinda. Vill inte slå bort förslagen, men jag försöker bara bolla iden lite. Jag tror det kommer fungera som det är, med en möjlig intervall-tweak. Men vi får se efter morgondagens speltest av 1.1 |
|
|
Gå direkt till forum: |